Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 09 nov 2024 02:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyen
Bismann skrev:
@Muffdriver
Der plejer ellers at stå dB på specifikationerne. Men ellers så flyt ventilationen. Hvis du ikke laver for mange knæk på rørføringen, så er det begrænset hvad der ryger af sugeevne. Opret en tråd eller skriv en pb, så skal vi nok få troubleshootet hvordan du kan nedbringe støjen. Der er flere mulige løsninger, alt efter dit setup. :wink:

Lad mig lige uddybe problematikken lidt:
Jeg gror i et 1L x 1B x 1.6H telt på mit soveværelse, da det er det eneste sted jeg lige kan klemme det ind. Jeg har en lille clips-blæser inde i teltet og så en stor udsugningsblæser oven på teltet (kulfilter er indvendigt)

Jeg bøvler med to slags støj, specifikt. Den ene er sådan en dyb brummen, fra den lille blæser, jeg tror lyden forplanter sig gennem teltstængerne. Har overvejet at finde en løsning hvor jeg evt. hænger blæseren løst i snor?
Den anden støj er sådan en dyb "whoooosh" fra udstødningen. Jeg har pakket selve blæsermotoren ind i et tykt lag lyddæmpende filt, hvilket har hjulpet lidt på lyden af selve blæseren.
(dog tror jeg alligevel, jeg vil investere i en mere stille blæser - nogle forslag evt? folk andre steder har foreslået en AC Infinity A6 med speed controller.)
Men der hvor udstødningsslangen ligesom slutter, er der en masse støj. Jeg kan dsv ikke føre slangen ud af et vindue eller noget, da jeg helst vil kunne køre mit grow året rundt, og jeg har ikke lyst til at sove med åbne vinduer til vinter...

Min nuværende plan er, at skaffe en mere stille blæser, én eller evt. 2 lyddæmpere, og hvis jeg virkelig føler for det, noget lydisoleret flexrør også. Men alt det kommer alligevel til at koste et par tusind, så der skal lige spares lidt op.

Coca-entusiast
Brugeravatar

Geografisk sted: In your dreams, Pedro... In your dreams!
Alternertivt råd: tag ind til audiowax og få lavet nogle bløde formstøbte sove ørepropper til 800kr. De er guld værd. Har selv et par, de har reddet min nattesøvn en hel del gange

-BILLED GUIDE: Sådan laver man kokain! Fra Blad til HCl: viewtopic.php?f=80&t=55695
-BILLED GUIDE: Oprensning af gade kokain til 99% Kokain HCl: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 80&t=51476
-Acetonevask af kokain: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 86&t=51577
-BOG: The Coca Homegrowers Guide: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =1&t=51497

Medlem
Brugeravatar

Koalabjørnen skrev:
Alternertivt råd: tag ind til audiowax og få lavet nogle bløde formstøbte sove ørepropper til 800kr. De er guld værd. Har selv et par, de har reddet min nattesøvn en hel del gange

Bor sammen med min kæreste som heller ikke sætter pris på støjen. Og er også lidt noi for om andre i opgangen kan høre det.

Fik lov af min bedre halvdel til at have teltet i stuen, da det trods alt bare kan overdøves med musik / TV derinde, og det er vigtigere at få sovet ordentligt. Jeg har hængt blæseren fra et bungie cord, hvilket hjalp lidt på vibrationerne. Og pakket udstødningen ind i lydfilt, det tog også en del. Nu kører jeg med det her setup indtil videre og så får jeg sparet sammen til en federe blæser en gang

Moderator
Brugeravatar

Altså, som du selv er inde på, så er det mest effektive nok at købe ventilation, der på forhånd ikke larmer særligt meget. Vær dog lige opmærksom på at pitchet fra udsugningslarmen, kan være ret forskelligt, så selvom de er opgivet til samme dB så kan der være meget forskel på hvordan de generer én. Prøv at finde en video med lyd på af den i brug eller spørg forhandleren om du må høre den inden. :)

Hvilken udsugning har du nu? Hvis den er overdimensioneret (hvilket de ofte er), og den er regulerbar (!) så kan man købe en fan speed controller, så man kan nedjustere hastigheden, hvilket er ret effektivt da støjen ofte øges ekspontielt med hastigheden af blæseren. Lugt mæssigt kan du nedjustere hastigheden, til der kun er et svagt negativt tryk i teltet, med forbehold for hvad det kan have af indflydelse på ift. varme og fugtighed.

Man kan med fordel flytte udsugningen ud af teltet. De største lydufordringer kommer fra selve ventilatoren og udmundingen af rørføringen. Forlænger du rørføringen mellem kulfilter og ventilator kan du enten flytte sidstnævnte hen et hen et sted hvor den ikke generer. Der er selvfølgelig grænser for hvor langt den kan flyttes og stadig være funktionel. Det giver også muligheden for at kunne isolere ventilatoren. Man kan købe kasser til lydisolering af ventilatorer, hvor der er hulrum rundt om ventilatoren og indersiden af kassen er beklædt med lydisolerende materiale. Man kan godt lave det selv, men det er vigtigt at der er luft omkring ventilatoren, da den paradoksalt også selv bliver varm. - pas på med din nuværende løsning med filtet af samme årsag.

Så er der rørføringen. Faste rør vil som udgangspunkt larme mindre end flexrør og leverer et bedre undertryk. De kan så evt. efterisoleres for yderligere lyddæmpning. Jeg har ikke erfaring med de store lyddæmpere som fungerer forlængere af rørret, så ved ikke hvor effektive de er, men ja ellers ville det være bedst at kunne føre luften ud. I har ikke nogen passive udluftningskanaler i kan bruge eller lign?

Blæseren inde i teltet ville jeg stille på gulvet(evt. forhøjet), synes også det vibrerer for meget i teltstængerne dugen.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har en Vents Bipower Ø100. 27-34dB. Man kan indstille den ved at flytte rundt på nogle kabelsko inde i kassen, så har den 2 hastigheder. I manualen står der man kan bruge en speedcontroller hvis blæseren står på højeste indstilling. Den er bare sat på laveste indstilling PT, hvilket stadig suger mere end rigeligt til mit lille 60x60 telt. Blæseren har indbygget overophednings beskyttelse, så den slukker automatisk hvis den bliver varm. Men jeg har tjekket, selv efter 2 døgn hvor den har kørt, bliver den ikke varm, selvom den er pakket ind i filt. Så det er en god midlertidig løsning i hvertfald.

Kulfilteret har jeg hængende inde i teltet, blæseren har jeg bare stillet oven på teltet. Det desværre giver lidt vibrationer i teltstængerne, men jeg kan ikke finde på et bedre sted at stille den - jeg bor desværre ikke i verdens største lejlighed. Jeg har ført et par meter flexrør ud af blæseren og ind under min sofa, så luften blæser ud der.

Jeg har desværre kun passiv udluftning ude på toilettet.

Har hængt den lille blæser i et bungie cord og det har fjernet meget af vibrationerne.

Nuværende gameplan er at spare sammen til en Vents TT Silent, eller måske endda noget AC Infinity, føler bare de er lidt overkill til et lille 60x60 telt. Og så evt en lyddæmper på udstødningen for de koster vist ikke mere end 3-400kr
En Vents TT Silent er opgivet til 24-29dB.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]