Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 17:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
På gode frø plejer der at være omkring 90%. Sunde, færdigudviklede frø kan kendes på at de er blanke i overfladen, og den lille dims, hvor de har siddet fast på planten er mindre og næsten ikke synlig, i forhold til frø der er ikke er færdigudviklede, der har en større... dims. Det er svært at forklare. Hvis du trykker på dem skal de føles hårde og faste, og dårlige frø vil tit bare smuldre uden meget modstand. Farve og størrelse varierer efter sort, men generelt vil de mørkeste frø fra samme sort være de mest spiringsvillige. At frøene er feminized tror jeg ikke gør nogen forskel.

Jorden er sikkert helt fin som den er. Den lyder til at være lavet til det.

Igen, jeg har ikke noget førstehåndskendskab med LED grows, men med CFL er det en 10-15 cm til lampen og HPS en 40 cm eller mere, så et sted der imellem.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Jeg fik alle frø til at spire med tallerken køkkenrulle metoden. Jeg frygter bare lidt at jeg nu er kommet til at lade frøene tørre ud i pottemulden. I stedet for at hælde vand i potterne inden jeg placerede de spirende frø i, placerede jeg frøene 1.5 cm under overfladen i pottemulden, og sprayede et par gange med en vandsprøjte på alle poterne, herefter er de kommet under lys i 16 timer. Har sprayet dem to gange og hældt noget vand i til sidst for en times tid siden i løbet af de 16. Nu tænker jeg så bare lidt, at jeg har nok begået en fejl i forhold til at give mulden for lidt vand siden frøene kom i, og at de er tørret ud. Havde fået forståelsen af, at det var vigtigst at jorden/mulden ikke var for våd, så derfor valgte jeg kun at tilføje en smule vand, men efter at have læst lidt mere på det, så tror jeg sgu lige jeg misforstod det lidt, typisk begynder fejl altsåååå

Men tror i at jeg kan være heldig, og at de stadig kan nå at poppe, op selvom de har haft nogle (måske) lidt for tørre timer?

Medlem

Jeg har lige kigget til dem. Gravede ned med mine fingre for at tjekke frøene overhoevedet havde spiret mere siden de kom i potterne, og det har de faktisk, det er ikke ligefrem meget, men lidt udvikling er der sket. Ved i, hvor længe det kan tage før at frøene spirer op af jorden? Har LED placeret 45 cm fra potterne, og der er ikke ligefrem varmt i skabbet, bør det være det? På forhånd tak :)

Junior medlem
Brugeravatar

Hejsa,

Ville lige starte med at sige at jeg selv er igang med mit første grow så har ikke ret meget erfaringer men deler gerne min oplevelse mht til spiring af mit auto femi frø.

Startede med at ligge den i et glas lunkent vand tappet fra vandhanen med en PH værdi på 8,2, i et mørkt rum hvor tempareturen var sat til 25 grader. Lod frøet være i glasset i cirka 20 timer og kunne så se at frøet var sunket til bunds. Tog så frøet op og lagde det imellem 2 stykker gennemvædet køkkenrulle, på en tallerken og så en tallerken over. Lod det stå i samme rum, 25 grader og dagen efter var frøet åbnet op og den lille kimrød stak cirka en halv cm ud af frøet. Såede så frøet, med kimroden nedad, cirka 1 cm dybt i en 12 liter potte med en blanding af leca kugler og pottemuld. Inden jeg såede frøet, havde jeg gennemvædet potten, egentligt for at kontrollere om den drænede ordentligt, så jorden var godt våd. Selve jorden havde jeg hældt løs ned i potten uden af presse det sammen da jeg havde læst at rødderne elsker luft. Lod så vandet sørge for at jorden "satte sig". Da jeg havde plantet frøet, dækkede jeg det til med løst jord. Lod så potten stå i samme værelse med slukket lys og 25 grader. Luftfugtigheden ligger på cirka 40 % i værelset. Allerede efter 1 nat, kunne jeg se at spiren begyndte at stikke hovedt over jorden. Dag 2, var spiren cirka 3 cm over jorden med en lille hat på. Nu 5 dage efter jeg lagde frøet i glasset med vand, står planten cirka 10 cm over jorden og har 4 små blade hvoraf de 2 af dem selvfølgelig er kim bladende. Ka se den strækker sig en del grundet mangel på ordentligt lys.

Ved ikke om det fordi min jord er god eller om mit frø er på steroider, men den her plante har indtil videre fart på! Og der er en masse ting jeg ikke har kunne suplere den med, for et eksempel en luftfugtighed på 60 % og ordentligt lys. Lige nu er det eneste lys den får, solens stråler i min vindueskam or normal sparepære om natten.

Mit umiddelbare ukvalificerede bud kunne være at der er for koldt i dit skab. Tror sq varmen har meget at sige i det første stadie. Jeg har igennem processen indtil videre bare sørget for at holde jorden fugtig, til dette bruger jeg bare en klud som jeg gennemvæder og klemmer så vandet ud over potten

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hanguk
Jeg har aldrig haft problemer med femi frø som ikke spirrer, og sand er ikke ret godt at blande med imo. Det gør jorden mindre luftig og holder ikke ret godt på vand, det er bare hvad jeg har erfaringer med, og LED lys kan hænge forholdsvis tæt på planten. Minimum 30 cm, måske lidt længere væk ved blomstring :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]