Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 01:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle sammen.

Jeg har i år besluttet mig for at føre et mose grow, da det er det eneste sted i nærheden der virker forholdsvist uberørt af mennesker.

Da der opstår forskellige komplikationer ved et mose grow, har jeg besluttet mig for at prøve et lidt specielt setup, der forhåbentligt virker efter planen. Det skal lige siges at jeg kun har groet 1 gang før, med sørgelige resultater da nådesløse rådyr kom og aflivede mine planter. Derfor beder jeg jer om at bære over med mig hvis der er eventuelle dumme spørgsmål nedenunder.

Planen ses på tegningen her:
Billede

Tegningen illustrerer Mit indtil videre planlagte mose-setup. Beholderen er en 20 liters murerspand, jordblandingen består af 75% så og priklejord samt 25% leca-sten, muligvis også kalk. Spanden er nedsat i mosejorden i ca. 5cm dybde i håbet om at hullet i bunden suger vand fra den omkringliggende jord til sig. Jordblandingen er opdelt i 2 dele vha. 100% leca-sten der har til formål at adskille den vandmættede jord fra den drænede jord, samt tilføre ilt til rødderne.

Formålet med dette forholdsvist bøvlede setup, er at planten har ubegrænset tilføring af vand samt ilt til rødderne, dette vil spare mig for en hel del tid. Det rejser dog et par spørgsmål, som jeg ikke lige umiddelbart har kunne finde svar på.

Spørgsmålene er som følger:

Vil dette virke efter hensigten?

Vil Mose vandets sure ph værdi påvirke jorden kraftigt, der til følge kræver hyppige kalk-vandinger for at kalibrere ph værdien tilbage til sin optimale værdi?

Vil der ske en ophobning af næringsstoffer i jorden pga. Vandets næringstilførsel?

Vh. Kklo :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Kan ikke sige om det vil virke, men spændende ser det ud :)

Hvis jeg var dig ville jeg:
Tag en 12l murespand og bore en håndfuld huller i bunden.
(En 20l spand er lidt et overkill imo)..
Bland dit eget jord - feks alm muld og hestemøg.
Ihvertfald noget langtidsvirkende gødning!
Grav et hul og bruce murespanden som "skabelon), så den passer i hullet.
Når hullet er gravet, så giver du den et lag lecakugler i bunden af hullet, så er du sikker på at spanden kan komme af med overskydende vand.
Plant dit cannabis og lig et lag lecakugler på overfladen af spanden - der holder godt på fugten.
En sneglekrave til sneglene og en pose menneskehård, hjortetakssalve på en klud, eller lort i en sok, for at holde hjortene på afstand.
Det var hvad jeg ville gøre :D

-John Rooney.

Dedikeret medlem

Det er ikke helt dumt. Der er dog et par ting, der ville være gode at vide på forhånd:

- Holder mosen vandstanden sommeren over, eller ender det sted dine planter står med at være tørlagt?

- Mål pH'en i vandet, bare fordi det er mose-agtig behøver det ikke at være surt. I nærheden af hvor jeg bor, er fx en mose hvor vandet har en pH op mod de 9.

- Moser er typisk ret næringsfattige. Hvis du har mulighed kunne du evt måle vandet ledningsevne. Ellers må du bare drage erfaringer i år, som kan ligge til grund for justeringer næste år. I alle tilfælde kommer du jo nok til at gøde, der er næppe nok næring i vandet til at støtte nogen form for kraftig frugtdannelse.

@George Gearløs
Hvis han gravede et hul og satte en spand med huller i, i en mose, ville al jorden i spanden være gennemvædet. I alle tilfælde er spanden jo irrelevant. Man kunne ligeså godt bare grave et hul, fylde jord i og plante planten. Det eneste den gør, er at begrænse rødderne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

My bad - selvfølgelig randomname :oops:
Det havde jeg ikke lige taget højde for..

Så er det bare at stille spanden på jorden, uden at grave den ned :D

-John Rooney.

Junior medlem

@Georg Gearløs

Yeah 20 liter spande er måske lidt for heftige, men det gode ved dem er at jeg kan få dem gratis og det er pengepungen vild efter.

tror du har ret, jeg prøver med muld istedet for og ser om jeg kan anskaffe mig noget godt hestegødning, for den ekstra næring.

Sådan en sneglekrave ser spændende ud, har aldrig set dem før. har prøvet at lave et alternativ til sneglekraven som du kan se her: Billede Billede

Køn det er den satme ikke hehe, men prøver at ser om de virker :P

Junior medlem

@Randomname

Kan betrygge dig med at vandstanden er rimelig stabil på mit spot.

Yeah det er selvfølgelig rigtigt, har prøvet at måle ph´en, men det viser sig at mine ph-strips åbenbart er for gamle, så prøver at se om jeg kan anskaffe noget rødkål imorgen for at teste ph

har ikke rigtig mulighed for at måle ledningsevne, men holder bare øje med eventuelle tegn på næringsmangler i år så.

Medlem

en mose var faktisk noget jeg har tænkt over men så SKAL det være en lukket spand,
fordi hvis det regner meget, så er det mosen der bliver fyldt op først. også drukner det dine planter.

men håber det lykkedes for dig.

Junior medlem

@Samler

Yeah kan også godt være lidt bekymret over vandstanden, men hvis drænhullerne er i orden burde det vel teknisk set ikke være et problem ? (:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ang sneglekraver, så er det langt at foretrække i en øl/sodavands dåse.
Sneglene kan ikke kravle igennem den, når det er af aluminium.
Nogle mener også at en kobbertråd om stammen, holder sneglene væk(har ikke prøvet det).
Ellers er der feramol - dyrt men effektiv sneglegift.
Snegle kan ikke lide at kravle på rent jord, så sørg for at holde ca 20cm rundt stammen ukrudtsfri.
Har selv sjældent problemer med snegle, da jeg både giver damerne kraver på og spreder feramol ud.
Det værste er imo hjortene...

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

en mose var faktisk noget jeg har tænkt over men så SKAL det være en lukket spand,
fordi hvis det regner meget, så er det mosen der bliver fyldt op først. også drukner det dine planter.

Nej, en spand må ikke være uden huller, ellers så bliver den først fyldt med vand.
Taler af bitter erfaring...

-John Rooney.

Junior medlem

Arhh ja okay.

køber en omgang sneglegranulat og så sætter jeg en gennemboret dåse rundt om stammen, når de er gamle nok.

Tak for hjælpen Gearløs!

Junior medlem

er det dolmit kalk der også holder snegle væk???

Junior medlem

@Light-green

det ser ud til at du har ret. efter hvad jeg har læst mig frem til er dolomit kalk skadeligt for snegle da det ødelægger slimhinderne på sneglen.

man kan sikkert godt bruge det, men tænker at det vil komme til at påvirke ph værdien i din jord ?

Medlem

Nej, en spand må ikke være uden huller, ellers så bliver den først fyldt med vand.
Taler af bitter erfaring...

ja, det tænkte jeg godt, men det bør kunne undgås hvis man finder på en smart måde at dække spanden på så regnen ikke lander ned i.

eventuelt skulle hele planten dækkes af noget gennemsigtigt plastic, så planten ikke går i råd ved blomstringsperioden.

Junior medlem
Brugeravatar

En af mine gode venner lavede et lignende setup. Også med snegle-kraver af alm. dåser. Men alle planterne blev alligevel spist efter kort tid. Der er ret meget gang i dyrelivet omkring sådan en mose, så ikke bliv skuffet hvis det ikke bliver til noget. Men glæder mig til at høre nogle updates fra dig hvis du for det op at stå.

Junior medlem

problem med moser er at jorden tit er for sur, find dig et par egnede stedder i mosen, smid en masse kalk ud om efteråret byg kasser oven på hvor du lave rplantebede med jord du har haft med eller brug store spande og skjul selve spande med grønt så de ikke står direkte i mose jorden

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]