Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 05:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Så lidt på et af mine gærrør der boblede og tænkte lidt på at det matte kunne bruges til noget fornuftigt.

Så vidt jeg kan se her:
Billede
Kan planterne godt lide at at være et sted mellem 800 og 1400 ppm CO2.
Som I følge den her side: http://www.lenntech.com/calculators/ppm ... illion.htm
giver det et sted mellem 1,55 og 2,7 g/m3.

Ved en almindelig fermentering bliver sukker (teoretisk) omdannet til alkohol og CO2 I forholdet 51%/49%. Så ved at lave en standart sukkermæsk, af den slags som man bruger til brændevin eller drikker rent hvis man er en fattigrøv.

Ved at bruge:
20L vand
8Kg sucker
1 pakke turbogær,

Vil man få op til 3,92Kg CO2.

Nogen som har erfaring med at kombinere bryg og grow? og er udbyttet overhovedet så meget større at det kan betale sig? :cheers:

Medlem

Geografisk sted: Meget langt væk fra virkeligheden
Har hørt rigtigt godt om de t med co2 men har ingen kilder desværre .. men det kræver næsten dit skab eller hvad det nu er , er tæt ..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ja, det stiller nogle krav til manglende udsugning, som jeg ikke tror mange af os kan overholde. Saa skal du lave noget med timere og ventiler, saa du f.eks. skifter mellem en times udsugning og en times CO2 tilskud.

Men gaeringsprocessen vil ogsaa have godt af det lune miljoe i grorummet. Det er maaske det bedste argument for at proeve.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
når jeg har dyrket har jeg altid haft 2 flasker med varmt vand, sukker og gør til at stå som CO2 containers.

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Dedikeret medlem

Der hersker vel ingen tvivl om, at luftudskiftning eller ej, vil der være en eller anden grad af højere CO2 koncentration i et rum, hvori der foregår en gæring, end i et, hvori der ingen foregår.

Det interessante må være, hvor hurtigt CO2 produceres relativt til luftudskiftningen. Gæringen producerer jo CO2 mere eller mindre kontinuert i den periode hvor den forløber. Hvis din blanding virkelig laver 3,9 kg CO2 er det jo omkring 2000 L ved 103 kPa, hvilket vel er en anseelig mængde.

Hvor lang tid tager det, før en gæring af den størrelse forbruger sukkeret eller dør af for høj alkohol procent?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der hersker vel ingen tvivl om, at luftudskiftning eller ej, vil der være en eller anden grad af højere CO2 koncentration i et rum, hvori der foregår en gæring, end i et, hvori der ingen foregår.

Det interessante må være, hvor hurtigt CO2 produceres relativt til luftudskiftningen. Gæringen producerer jo CO2 mere eller mindre kontinuert i den periode hvor den forløber. Hvis din blanding virkelig laver 3,9 kg CO2 er det jo omkring 2000 L ved 103 kPa, hvilket vel er en anseelig mængde.

Hvor lang tid tager det, før en gæring af den størrelse forbruger sukkeret eller dør af for høj alkohol procent?

Kommer lidt an på temperaturen, producenterne af turbogær påstår selv at det kan gøres på omkring 5 døgn, men det har jeg nu aldrig oplevet i det virkelige liv,1-2 uger er nok mere realistisk.
Tænkte lidt på at sætte en slange på gærrøret og så sætte den op i toppen af grow skabet. Har desværre ikke mulighed for at lave to ens setupper og lave et eksperiment om hvad forskellen bliver.

Dedikeret medlem

Det var alligevel længere tid, end jeg lige umiddelbart troede, men det ser nu alligevel ud til, at give en hvis forøgelse af CO2 - ihvertfald ved moderat luftudskiftning.

Med udgangspunkt i, at gæringen ikke producerer lige meget CO2 gennem hele processen, tænkte jeg at man ville få mere realistiske tal, ved at dele den op i to processer som hver strækker sig over 5 dage - i alt 10 dage.
Hvis nogen vil regne efter, går jeg ud fra, at atmosfærisk luft indeholder 0,0390 % CO2.

Da der bliver lavet ~2000 L CO2 i gennem hele processen, svare det til 200 L om dagen som svare til 8,3 L/time. Da den indledende gæring producerer mindre CO2 end den sidste del af processen (da gærcellerne skal formere sig), estimerer jeg, at dag 1-5 giver 5 L/time og dag 6-10 giver 11,6 L/time. Måske den dog peaker ved dag 8-9 stykker, men det bliver ret omstændeligt at regne så.

Jeg ved ikke, hvor meget luftgennemstrømning man har i et cannabisvækstrum og regnede derfor med 100 m^3/time (en almindelig kanalventilator) og 500 m^3/time som en slags "maksimum"

Ved 100 m^3/time kommer der 39 L CO2/time igennem rummet, som følge af luft udskiftningen. Ved at dividere dette med den tilsatte mængde CO2/time, får man % forøgelsen i koncentration.

Dag 1-5 giver gæringen 12,8 % mere CO2 (i alt 0,0439 %), dag 6-10 gives der 29,7 % mere (i alt 0,0505 %)

Ved 500 m^3/time kommer der 195 L CO2/time.

Dag 1-5 gives 2,5 % mere (i alt 0,0399 %) og dag 6-10 gives 5,9 % mere (0,0413 %)

Hvis man skal vide hvad der er mest optimalt, er det dog nødvendigt at måle CO2 indholdet af luften der flyttes ud af rummet. Hvis den er under 0,0390 %, ville det formodentligt være lige så effektivt med mere luftudskiftning som med tilsat CO2.
Jeg tror ikke at det vil være en fordel at stoppe luftgennemstrømningen for at lade CO2 fra gæringen opbygges, da der kommer meget mere CO2 til per time, ved luftgennemstrømning end ved gæring. Så skal man nok ud i tøris eller gasflasker. :)

Hvis man nu brugte 2 dunke af 20 L (eller flere) begynder det faktisk at give en hel del. Ved 5 dunke er der en forøgelse på 148,7 % og en koncentration på 0,0969 % CO2.

Det begynder dog at blive lidt dyrt, hvis ikke man bruger gæringen til noget andet end bare CO2. Omkring 450kr for 5 dunke så vidt jeg lige kan se.

rubberlizard skrev:
Tænkte lidt på at sætte en slange på gærrøret og så sætte den op i toppen af grow skabet. Har desværre ikke mulighed for at lave to ens setupper og lave et eksperiment om hvad forskellen bliver.

Hvis du regelmæssigt dyrker, har du måske også en ret god fornemmelse for, hvordan det hele plejer at forløbe? Så kunne du måske godt vurderer effekten, uden at skulle have en kontrol. :)

Jeg ville lade gassen fra gæringen komme ind samme sted, som luft indtaget - eller modsat udsugningen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for beregningen Randomname. Dyrker desværre ikke jævntligt, men håber på snart at komme i gang. Tænker at jeg vil kigge på at føre CO2 ind i drivhus/groxroom når jeg får mikrobryggeriet op at stå en dag.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ahh, du ka' jo sagtens det med matematik, Randomname. Det er noget mere end jeg ville have troet, saa jeg tror det er forsoeget vaerd. Det gaerer foroevrigt mest de foerste dage, naar der er mest sukker til raadighed og mindst muligt alkohol, som jo i den sidste ende er det der slaar gaeren ihjel.

Ruberlizard, koeb et akvarievarmelegeme og smid det i vinballonen. Det kraever lige lidt tilpasning af gaerproppen for at faa ledningen igennem, men det fungerer rigtig godt til at holde en konstant temperatur. Saa kan turbogaeren godt blive faerdig paa, ja okay, 6 dage.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ahh, du ka' jo sagtens det med matematik, Randomname. Det er noget mere end jeg ville have troet, saa jeg tror det er forsoeget vaerd. Det gaerer foroevrigt mest de foerste dage, naar der er mest sukker til raadighed og mindst muligt alkohol, som jo i den sidste ende er det der slaar gaeren ihjel.

Ruberlizard, koeb et akvarievarmelegeme og smid det i vinballonen. Det kraever lige lidt tilpasning af gaerproppen for at faa ledningen igennem, men det fungerer rigtig godt til at holde en konstant temperatur. Saa kan turbogaeren godt blive faerdig paa, ja okay, 6 dage.

Ja det bliver hurtigere færdigt, men kommer ikke til at smage så godt, plus at gæren synes at brænde sig selv ud før den er gæret færdig ved så høje temperaturer. Omkring 15,5-16%.
Kan være at de har fremavlet en ny gærstamme siden jeg drak meget af det skidt - omkring 10 år siden.

Kan godt se at det bliver dyrt hvis man vil gære kun for CO2'en skyld. Men her er en lille teoretisk beregning på alkoholen:

25L mæsk på 18%.
25 * 0,18 = 4,5L 100% ren alkohol
Fortyndet ned til 40%
4,5/0,4=11,25
På 70cL flasker
11,25/0,7= 16,07

1Kg Sukker x8: 90kr.
Turbo gær x1: 50kr.
Total: 140kr.

Per flaske:
140/16 = 8,75kr per flaske.

Det er uden strøm til destillering, pris på vand, arbejdstid, pris på brygudstyr og destillationsapparatur, osv. Den her beregning er teoretisk og kan ikke lade sig gøre i virkeligheden, man kan ikke destillere op til 100%,det er ikke muligt at få al alkoholen ud af mæsken, der er tab til bundfald, fuselproduktion og eventuel filtrering med aktivt kul osv.
Men det skulle let være muligt at få 10 flasker ud af sådan en spand. :cheers:
ellers kan det drikkes rent, hvilket jeg i (nok lidt for) stor stil gjorde en gang. I så fald jeg kan anbefale at gære med en pakke citronsyre i, og bruge rigeligt koncentreret saftevand når det skal ned.

Og hvis man vil være besværlig, kan man jo altid brænde spritten af i sit grow room i små mængder efter destillering. :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]