Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 11:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey psy

Jeg har længe tænkt på at begynde at gro autoflowers indendørs i stedet for bare og så et par planter udendørs om sommeren.

Jeg har tænkt mig at bruge et skab jeg har stående, det er lavet at mørkt træ og fuget indvendig i alle hjørner undtaget bunden hvor jeg vil lave passivt luftindtag. Derefter beklædt med hvid plastik indeni. Indvendig Mål : b102 h118 d60

Indtil videre har jeg købt 6l potter der er 18cm brede + biobiss allmix jord, og en 160 m3/t kulfilter ventilationspakke hvilket burde være mere end nok til sådan et lille rum ?

Så kommer begynder-spørgsmålene...

Jeg skal til og vælge lys, og i starten ville jeg ha en dobbelt cfl reflektor eller 2 enkelte med 2 125w eller 250w CFL fra frø til høst, men jeg får at vide at jeg lige så godt kan tage en enkelt 250 eller 400w HPS med cool tube og få meget mere ud af det :?:

Giver 2x 250w HPS bedre lys end en enkelt 400w HPS eller kan man ikke regne sådan på det :?:

Jeg får at vide bare man har kulfilter udsugning kan man praktisk talt ikke lugte noget som helst selvom man står inde i selve grorummet, bare ventilatoren kan flytte den mængde luft rummet indeholder MERE end 25- 30 gange i timen. Der burde det 160m3/t sæt jeg har købt da være helt fint, ikke ? Hvis ja, kan jeg så også bare lade udsugningen ende ud under min sofa eller et andet sted uden man ville kunne lugte noget :?: Virker det virkelig så godt ?

Igen med kulfilteret, vil det lugte mere med HPS i cool tube end med CFL i en almindelig reflektor pga det bedre lys og en smule ekstra varme :?:

Hvad er jeres meninger og erfaringer ? Kom også hellere end gerne med egne ideer! :mrgreen:

Jeg har mange spørgsmål i retning af de her med forskellige kombinationer osv, så jeg håber jeg får besvaret nogle af dem jeg har sat :?: ud for. På forhånd Tak!
:peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Vil anbefale dig at tjekke de forskellige tråde, der allerede er herinde.
Hvis du bruger en times tid, så har du selv fundet de fleste svar..
God vind :joint:

-John Rooney.

Junior medlem

Det har jeg gjord :) Det er ikke helt nemt at finde rundt i når man ikke kender siden, og halvdelen af det jeg troede jeg kunne bruge er udenom snak :)

Moderator
Brugeravatar

Jeg ville nok smide 1-2 250W HPS ind i det skab, start med en så kan du altid oogradere hvis du kan holde varmen nede og ønsker mere lys.. 400W giver mere lys per Watt, men to 250W dækker bedre, så man får et mere jævn belysning.

Hvorvidt din udsugning passer må du lige selv regne på, men ja det er nærmest lugtfrit hvis det sættes ordentligt op med kulfilter og udsugning.

Jo mere varme jo mere lugt ja, men begge løsninger kan holdes nede af kulfilter.

Junior medlem

Tusind tak for responsen BisMann, jeg har regnet ud at mit filter system skulle være over det anbefalede så jeg håber det ikke kommer til at lugte !

Hvis jeg tager to 250w hps, giver det så stadig kun samme effekt eller mængde som en enkelt, og bare dækker bedre, eller giver det både bedre dækning og måske også bedre yield som f.eks en 400w ?

Og hvor mange autoflowers tror du jeg kan have stående i blomst inde i den størrelse skab af gangen med dette s ? (self er der forskellige størrelser)
Jeg har 18*18 potter, så der er egentlig plads til 10 potter i skabet.

Senest rettet af Stoney Dane 420 13 aug 2013 20:04, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Nej det giver mere udbytte med to end med en. Det at de dækker bedre vil sige at et mere ens lys-output vil ramme plantetopppene uanset om det er direkte under pæren, eller i siderne af skabet. Det vil betyde mere ensartet vækst og dermed bedre muligheder for at holde holde afstanden mellem pærer og plantetoppe på et minimum, og derfor en bedre udnyttelse af lyset (lysintensiteten mindskes kraftigt med afstanden). Du får dog nok brug for cooltube, hvis du vælger 2x250W eller 400W i det skab, for at holde varmen nede.

Ja en 10 stykker er nok ikke noget dårligt bud, for normal størrelse autos.

Junior medlem

Det lyder bare super! Jeg bruger helt sikkert 2 så, og Cooltubes har været i overvejelserne hele tiden men ja det bliver jeg nødt til. :D

Tror du det vil sige at jeg er nødt til at tænkt et større kulfilter kit pga den ekstra varme eller når luften aldrig rigtig at blive "varm" hvis der er passivt indtag og rimelig godt med sug på ? Det er jo ikke specielt stort til 160m3/ t .
Jeg har regnet sammen til at jeg kan skifte luften ud derinde ca 2 gange i minuttet, det skulle i forvejen være meget sug til den størrelse.

Senest rettet af Stoney Dane 420 13 aug 2013 20:25, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Du kan prøve med det du har og se på hvor meget varme det giver. Ellers vil en selvstændig luftkanal til cooltuben nok tage det meste varme. Altså bare forbinde kulfilteret 'direkte' til udsugningen og så ud af skabet, og så have en slange der går fra en side af skabet videre til en anden kanalventilator der puster igennem cooltuben(e) og videre ud af skabet i den anden side. Denne luft behøves ikke renses da den ikke er i kontakt med luften i skabet i øvrigt.

Junior medlem

Fed ide! det har jeg aldrig tænkt over :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]