Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 12 jul 2025 05:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hejsa.. Endnu et nybegynder-spørgsmål fra mig, som jeg ikke rigtig kunne finde info om:

Behøver jeg ventilatorer i skabet, hvis jeg har et kulfilter med udsugning til + passivt indtag i bunden af skabet?
Temperaturen er fin i skabet. Jeg bruger en 250w cfl, har omkring 31 grader i skabet og planterne (2 stk auto bubblelicious) ser ud til at trives. Jeg har dog læst at man også bruger ventilatorer til at styrke stænglerne (ved at træne dem i "brisen").

Så er det strengt nødvendigt at have "Blæst" i skabet? Eller er det nok at kulfilter og udsugning kører? Jo mindre strømforbrug jo bedre.

På forhånd tak.

Moderator
Brugeravatar

Det er ikke strengt nødvendigt, men det er en god ide både, som du siger, for at give planten en vis robusthed men også for at sikre sig, at der hele tiden er tilgængeligt CO2 lokalt ved bladenes spalteåbninger, således at det er muligt at lave fotosyntese.

Medlem

Hmm.. okay. De ser nu ud til at stortrives, så jeg ser tiden lidt an. Jeg har kun én stikkontakt i rummet, så ventilatoren skal i så fald køre på samme schedule som lys og udluftning, og det synes jeg måske lige er møj nok.

Jeg har dog et andet spørgsmål, nu vi er i gang: Den ene bubbleicious gror lidt hurtigere end den anden. Jeg har prøvet at bytte rundt på dem, da jeg tænkte at den ene måske fik mere lys end den anden. Den skyder dog stadig voldsomt i vejret og er nu 20 cm højere end den anden.

Er det dumt at nedbinde en auto? På den måde kunne jeg gøre dem lige høje.

Moderator
Brugeravatar

Dit lys og udluftning skal alligevel ikke kører på samme interval, medmindre det kører 24/7. Udluftning bør nemlig kører hele tiden både for at luften bliver ordentligt renset i kulfilteret, og for at den relative fugtighed ikke stiger så eksplosivt når pæren slukkes og temperaturen falder. Det er jo bare at købe en stikdåse og evt en timer mere tul ventilationen inde i skabet.

Nej, det synes jeg ikke, har set gode resultater med nedbinding af autos. Alternativt kunne du sætte den laveste på en 20 cm høj kasse, ognpå den måde udligne forskellen.

Medlem

Ok.. Jeg har endnu et spørgsmål. Jeg synes mine blade har sådan et mørkegrønt/rødligt tørt skær. Samtidig så mærkes bladene som sandpapir når jeg stryger den ene vej. Som sagt så virker de dog til at trives, så jeg ved ikke om det bare er den strain (auto bubblelicious) som har de kendetegn?

Moderator
Brugeravatar

Bladets overflade kan godt være lidt rugt når man stryger fingrene ind imod stilken, men er det meget kunne det godt tyde på noget varmestress eller nærringsproblemer, prøv at smid et billede, det hjælper som regel til så man kan spore sig ind. Men 31 grader er bestemt i den høje ende, især hvis det ikke er din max temperatur.

Medlem

Tak BisMann. Jeg besluttede at lave en ny post hvor jeg flashede hele mit skab til inspiration for andre dyrkere. Du kan se bladet der, men jeg tror såmænd at alt er godt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]