Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jul 2025 14:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle growers jeg har et problem som håber jeg kan få svar på. Der er kommet nogen brune pletter på mine blade og mine planter har fået røde stilke. Mine planter står i et grow skab på 120L 120B 200H med en 400w Hps lampe og potterne er 18L. Mine planter sorter er Blue Mystic og Bubblelicious. Planterne for Sensi Bloom som gødning hvor part
A 2-4-8 og part B 2-4-8 N-P-K. Planterne for 2L vand være uge med 2ml gødning A og B pr liter, hvor gødnings talet/ppm ligger på 850-900. Mit Problem opstod ca 2 uger inde inde i Bloom, planterne er 5 uger inde i bloom nu.
VIGTIGT jeg ønsker kun svar for growers der ikke er nybegynder på forhånd tak

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Junior medlem

Der er en ven der sagde til mig at man kunne komme noget vand op sammen med jordet fra ens plante op i et glas og lade det stå en times tid og der efter måle ph og ppm, så det gjorde jeg så ph var 6,76 og ppm 1150 ca så det må betyde at det er over gødning fordi at jeg gøder med 850 til 900 ppm og der skulle ikke gerne være mere gødning i jorderen ind det jeg kom i. Jeg forstår bar ikke så hvorfor mine planter har røde stilke? det er jo normal et tegn på Fosfor mangel og jeg bruger en gødning som er velkendt og lavet til cannabis så blandingen skulle være okay. det kan jo ikke være overgødning og mangel på samme tid eller ?? problemet forkommer også kun på de nederste blade, med brune pletter og har fået af vide at overgødning forkommer på de øverste blade.

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Tag et kig på det her tabel engang:

Billede

Røde stilke og en rød stamme er et tegn på for meget Phosphor, Nitrogen, Kalium og Magnesium (P, N, K, Mg), og det får du netop fra overgødning. Jeg tror simpelthen du har været for gavmild med gødningen - næringsstoffer er essentielle, men giftige i for store mængder.

Du kan 1) skifte jord, 2) lade en masse vand løbe igennem jorden, eller 3) lade dem stå og håbe på at de får neutraliseret skidtet uden at tage skade. Uanset hvad, så skal du stoppe med at gøde.

Dedikeret medlem

mht. din måde at måle på jordens pH og indholdet af ioner (i ppm) skal du bruge demineraliseret vand hvis du vil have en præcis måling. Vandhane vand kan sagtens have en relativt høj koncentration af ioner i sig selv, og en pH vel over 7.

Det er sikkert derfor din pH er så høj (6,79) og din ppm på 1150. Hvis vi går ud fra at dit vand er som mit, ligger dets pH omkring 8,5 og ppm på ca. 280. Dvs. din reele pH måske nærmere er ~5,4 og ppm 870. :)

Dit problem ligger nok i den 'skæve' pH, der gør at visse stoffer optages bedre og andre dårligere. Derved låses nogle stoffer ude. Dog giver det ikke helt mening med pletterne hvis de, som tabellen ovenfor påstår, skyldes mangel på Mn, da det optages rigtig godt ved lav pH og generelt låses ude ved for høj pH.
Det er dog svært at stille så simpelt op som jeg her forsøger, men jeg er for doven til at grave dybere (i mit hoved så vel som google) på denne tid af dagen. :)

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Jeg tror tabellen skal forstås sådan, at de røde felter betyder "for meget". Det vil hænge godt sammen med "Overfert." søjlen.

Jeg tror det skal forstås som, at der er for meget Mn :) det hænger også sammen med det du siger om pH og Mn-optagelse.

Så indtil videre, ifølge tabellen, så er der for meget N, P, K, Mg og Mn. Det giver anledning til en rød stamme og pletter på bladene.

Senest rettet af syreperlen 12 aug 2012 10:16, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

tak for svarende jeg vil også mene at jeg har brugt demineraliseret vand har bar ikke lige skrevet det. Det er vand som man kan købe på flasker i alle mulige butikker, jeg målet ph og ppm i vandet ppm var ca 165 meget lav og ph 7,3 også meget fin skulle jeg mene. Men så det i mener mit problem er at for meget gødning og for høj ph i jorden ?? har fået af vide at det godt at vande sinde planter med en ph 6,5 vil lige høre om det passer før jeg skylder dem igennem??? :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror tabellen skal forstås sådan, at de røde felter betyder "for meget". Det vil hænge godt sammen med "Overfert." søjlen.

Jeg tror det skal forstås som, at der er for meget Mn :) det hænger også sammen med det du siger om pH og Mn-optagelse.

Så indtil videre, ifølge tabellen, så er der for meget N, P, K, Mg og Mn. Det giver anledning til en rød stamme og pletter på bladene.

Jeg er slet ikke enig i din fortolkning af tabellen. Hvis det du siger skulle være rigtigt, så betyder gule blade forneden på planten, at den har fået for meget kvælstof....?
Jeg er derimod helt enig med Randomname's bud.
Nifler3816, du har sikkert gødet for meget, for tidligt, som så har fucket din ph op, så jorden er for sur nu, og derfor udviser de adskillige mangel symptomer pga. forskellige næringsstoffer som er låst fast.

Junior medlem

okay tak blev sku også lidt forvirredet da jeg så tabbellen fordi udere dcf grow guide undere problemmer så er det lige modsat af hvad den viser med fx rød stilk skulle være mangel på næringstoffer. Men jeg har målt min ph i mit jord og den ligger på 6,76. Jeg har set på et andet skema om cannabis ph og der ligger jeg oppe i toppen. det jeg vil så bar høre er det ikke mere basisk ind suret så? jeg vander med ph 7.5 er det for højt? :D
Billede
dcf problemer
Fosfor mangel : Ved fosfor mangel bliver bladene meget mørkegrønne evt. med spor af rød/lilla. Bladene krøller nedad, og begynder at dø. Fosfor mangel medfører at blomstringen forløber meget langsomt med meget små blomsterstande. Et meget typisk tegn er at grene og plantens stamme bliver rød/lilla.
Billede

Junior medlem

syntes de står rimeligt tæt pakket hvilket os ku ha en indflydelse

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Takker for irettesættelsen, drenge :) det giver mere mening nu.

Men hvordan vil I fortolke "overfert."? Er tabellen grundlæggende forkert på den?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Takker for irettesættelsen, drenge :) det giver mere mening nu.

Men hvordan vil I fortolke "overfert."? Er tabellen grundlæggende forkert på den?

På den måde at hvis dine planter har gule spidser på bladene, så skyldes det sandsynligvis overgødning. Og det er sådan set rigtigt nok, ihvertfald er det første symptom. Og når man studerer nifler3816's billeder kan man også godt se at nogle ældre blade har skadede spidser, og det var sikkert sådan det hele startede for 5-7 uger siden.

Medlem

Forsvinder den gule farve igen hvis man lige slapper lidt af med gødningen?..

Junior medlem

jeg har gennem flere år dyrket cannabis på friland og syntes dette fungerer for mig,- har tidligere forsøgt mig med dyrkning i såvel vækstskab som drivhus og mener at dette er alt for omstændigt og besværligt,- der er selvfølgelig den fordel at planterne er bedre beskyttet mod tyveri og politi (to sider af samme sag...), samt at der kan dyrkes flere gange om året. Bortset herfra er det dejligt at planterne ikke kræver nævneværdig pleje, de passer sig selv, kvaliteten er stadig i top og udbyttet af den enkelte plante er større da de når op i ca to meters højde og omkring en meter i omkreds. Mht gødning så lader jeg et bundt brændenælder rådne i en spand vand til vandet er brunt og ugennemsigtigt, så vander jeg med vandet og har aldrig oplevet at overgøde,- dog er det vigtigt at man vander "ved jorden" da denne gødning kan dræbe planten hvis der kommer for meget direkte på bladene. Prøv dette næste sommer og du vil ikke blive skuffet!... held og lykke med den igangværende produktion!

Medlem

hønselort too!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Du har sikkert taget højde for det - men overgødningen kunne skyldes, at der skal bruges den halve mængde, når der dyrkes i jord kontra hydro...!+

Junior medlem

nemlig "jakse"!... lige præcis,- hvis man har adgang til hønselort er dette guld værd!..,- en salig bekendt af mig dyrkede altid sin hamp i potter,(udendørs) han lagde en hestepære i bunden af hver enkelt potte, fyldte op med spagnum og brugte aldrig nogen form for gødning udover dette,- hans hamp var altid iaf den fineste kvalitet!..,- efter min bedste overbevisning bør man så vidt muligt undgå kunstgødning,- ikke alene er det ren gift for den skrøbelige jord vi er så heldige at have til rådighed, men det er også aldeles unødvendigt når nu vi bare kan gå ud og hente et gratis produkt der er om ikke bedre, så ihvertfald fuldt ud på højde med de kemikalier som som man ellers gerne betaler en formue for og som iøvrigt er med til at ødelægge vores verden for vore efterkommere...

Junior medlem

nemlig "jakse"!... lige præcis,- hvis man har adgang til hønselort er dette guld værd!..,- en salig bekendt af mig dyrkede altid sin hamp i potter,(udendørs) han lagde en hestepære i bunden af hver enkelt potte, fyldte op med spagnum og brugte aldrig nogen form for gødning udover dette,- hans hamp var altid iaf den fineste kvalitet!..,- efter min bedste overbevisning bør man så vidt muligt undgå kunstgødning,- ikke alene er det ren gift for den skrøbelige jord vi er så heldige at have til rådighed, men det er også aldeles unødvendigt når nu vi bare kan gå ud og hente et gratis produkt der er om ikke bedre, så ihvertfald fuldt ud på højde med de kemikalier som som man ellers gerne betaler en formue for og som iøvrigt er med til at ødelægge vores verden for vore efterkommere...

Junior medlem

Billede Den til venstre står i samme potte så hvorfor ser den til højre så "syg" ud ??

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]