Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 09:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Halløj psy,

Har læst meget forskelligt om industriel hamp (altså den cannabis-art, som er blevet fremavlet med meget lavt indhold af THC), nogen mener at der stort set ikke skulle være noget CBD i, andre mener at der er op til 4-5%.... Tænker at det må komme an på en prøve, og forestiller mig at lave et udtræk med ethanol (er ikke så meget for giftige solventer)...

Man kan købe økologisk hampstrøelse for en billig penge, men er i tvivl om hvorvidt det vil være egnet til formålet? Dels er jeg lidt usikker på hvilken del af planten det kommer fra? Dels tænker jeg om den sene høsttid, hvilket jeg går udfra er årsagen til den halm-agtige farve, har noget at sige i forhold til indhold af plantestoffer?

Håber der er nogle kloge hoveder, der kan give lidt input :D

P.s.
Jeg kunne selvfølgelig dyrke en cannabis-sort med højt indhold af CBD, men har for nuværende kun plads til et par planter, og tænker det her kunne være en nem og billig måde at anskaffe CBD på. Så kunne man evt. dyrke nogle cannabisplanter med højt indhold af THC og blande sammen i slikskålen :mrgreen:

Dedikeret medlem

Jeg har ingen anelse om det er korrekt at industrihamp kan/gør indeholde CBD, men det er da interessant at gøre sig forsøget.

Jeg tror ethanol er et dårligt valg som solvent da planten garanteret har et meget lavt indhold af olier. Fordi planten har få olier er det nødvendigt at ekstrahere fra relativt store mængder plantemateriale, hvis man ønsker en væsentlig mængde ekstrakt. Problemet er derfor at ethanol, der består af en polær og upolær gruppe, i høj grad vil kunne ekstrahere alt muligt andet end netop olier og ekstraktet vil derfor blive meget urent. Hvis man derimod benyttede fx butan ville du kun få olier og andre upolære stoffer. Alternativt kunne man også lave en stor ekstraktion med ethanol og så oprense den med butan.

Mht din konkrete plan med at købe noget strøelse tror jeg godt at du kan regne med at strøelsen mest er fibre o.lign, altså rester fra en primærproduktion, men jeg ved intet konkret.

Jeg mindes også at have læst om ny-avlede varianter med op mod 10% CBD og en væsentlig mængde andre cannabinoider (hvis navne ikke lige var paratviden..). På ProjectCBD påstås at: "True Blueberry x OG Kush cross, which typically contains 10% CBD or more"

Medlem

Ja, jeg tænker også at strøelse nok er nogle "restprodukter", men ved det heller ikke....
Jeg kender godt ProjectCBD, men har som sagt kun plads til et par planter på nuværende tidspunkt, og tænkte det andet kunne være en nemmere løsning....

Hvad angår ethanolen, så gør det ikke noget at ekstraktet bliver "urent", tværtimod er det ønskværdigt. Set ud fra et naturmedicinsk synspunkt supplerer de forskellige phyto-/plantestoffer hinanden, og jeg har ikke tænkt mig at ryge det færdige produkt, men indtage det oralt. Måske overføre ekstraktet til noget fedtstof (fordampe ethanolen væk) og lave en omgang chokolade eller noget i den stil....

Medlem

P.s. Her er en tråd, hvor de snakker om en CBD-tinktur lavet fra industriel hamp, kaldet Dixie X. En gut har haft rigtige gode resultater med både angst og muskelsmerter:
https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=246982&page=2

Dixie X skulle være den første CBD-tinktur baseret på (lovlig) industriel hamp, men den koster KASSEN :shock: . Som en gut skriver ville man få den samme mængde CBD fra et gram tørret pot fra en højindholdig CBD-strain (omkring 10% CBD), som man vil fra en tinkturflaske til 40$ :roll:

Faldt også lige over den her:
Billede

Cannabidiol (CBD) With respect to the medical potential of the cannabis, CBD may hold the most promise for many serious conditions. CBD is a non-psychoactive cannabinoid that is believed to reduce the psychoactive effects of THC. Smokers of cannabis with a higher CBD/THC ratio are less likely to experience anxiety. CBD may also inhibit cancer cell growth.

Cannabinol (CBN) A mildly-psychoactive cannabinoid that comes about from the degradation of THC, there is usually very little CBN in a fresh plant. CBN potentiates the effects of THC and synergistically adds what has come to be known as the "couch-lock" effect. CBN may also cause drowsiness..

Tetrahydrocannabivarin (THCV) is found in largest quantities in Cannabis varieties indigenous to central Africa, like certain phenotypes from Malawi. It is currently being researched as a treatment for metabolic disorders including diabetes, as well as serving as a potential appetite suppressant.

Tetrahydrocannabinolic Acid (THCA) THCA is the main constituent in raw cannabis. THCA converts to D9-THC when burned, vaporized, or heated for a period of time at a certain temperature. THCA holds much of the anti-inflammatory properties, as well as anti-proliferative (inhibiting the cell-growth in tumors/ cancer cells,) as well as anti-spasmodic (suppresses muscle-spasms.)

Tetrahydrocannabinol (THC) The most abundant and widely known cannabinoid in cannabis, THC is the cannabinoid responsible for the main psychoactive effects patients are familiar with. The compound is a mild analgesic and cellular research has shown the compound has antioxidant activity. THC is believed to interact with parts of the brain normally controlled by the endogenous cannabinoid neurotransmitter anandamide.

Cannabigerol (CBG) A non psychoactive cannabinoid, CBG has antibacterial effects, anti-inflammatory, and anti-cancer properties. CBG can alter the overall effects of Cannabis.

Cannabichromene (CBC) Research suggests that CBC includes: anti-inflammatory, analgesic, bone stimulant, and anti-cancer properties.

Cannabidiolic Acid (CBDA) CBDA, similar to THCA, is the main constituent in cannabis that has elevated CBD levels. THCA and CBDA hold most of the anti-inflammatory properties that cannabis has to offer.

Source: http://legalmarijuanadispensary.com/...ticle&id=13854

Dedikeret medlem

Ja, jeg tænker også at strøelse nok er nogle "restprodukter", men ved det heller ikke....
Jeg kender godt ProjectCBD, men har som sagt kun plads til et par planter på nuværende tidspunkt, og tænkte det andet kunne være en nemmere løsning.....

Det lader også til at Dixie X er lavet på stilke og frø, så det er måske slet ikke så skidt at det er restprodukter. Der var også nogen i ICmag tråden der postulerede at producenten af Dixie X fik deres hamp fra europæiske producenter af hamp-produkter. Hvilket formodentligt betyder der er en god sandsynlighed for at det er det samme du kan købe.

Mht ProjectCBD var det også mere for at dele lidt info til på længere sigt, men det var så intet nyt. :)

Gryphon skrev:
Set ud fra et naturmedicinsk synspunkt supplerer de forskellige phyto-/plantestoffer hinanden, og jeg har ikke tænkt mig at ryge det færdige produkt, men indtage det oralt. Måske overføre ekstraktet til noget fedtstof (fordampe ethanolen væk) og lave en omgang chokolade eller noget i den stil....

Jeg tror de fleste plantestoffer generelt er dominerende upolære, så dem tror jeg ikke at du behøver at bekymre dig om at få med. Jeg tænker mere på salte/ioner der også kan opløses i ethanolen, men det er selvfølgeligt ikke noget der burde være af betydning på forsøgsstadie. Når man begynder at indtage ekstrakt af større plantemængder dagligt opstår der dog en mulighed for utilsigtet at indtage for store mængder/meget af forskellige sporstoffer.

Hvis det er fordi du gerne vil undgå kulbrinter (omend butan er meget flygtig) kunne man også bruge CO2 til at oprense alkohol-ekstraktet, selvom der naturligvis intet er til hindring for at bruge ethanol, andet end at jeg har svært ved ikke at overtænke ting..

Rigtig interessant oversigt (WeedMaps), som jeg ikke tvivler på rummer en stor del sandhed. Jeg bliver dog lidt skeptisk når de krydser af ved CBD i kategorien "Inhibits cell growth in tumors/cancer cells", og derefter skriver: "CBD may also inhibit cancer cell growth". I denne kontekst er ordet "may" alfa og omega. Folk der kun ser skemaet får jo indtrykket at det er et faktum at CBD hæmmer tumorøs vækst, hvor dem der læser teksten ser at det ikke vides, men måske er muligt.

Gryphon skrev:
Dixie X skulle være den første CBD-tinktur baseret på (lovlig) industriel hamp, men den koster KASSEN :shock: . Som en gut skriver ville man få den samme mængde CBD fra et gram tørret pot fra en højindholdig CBD-strain (omkring 10% CBD), som man vil fra en tinkturflaske til 40$ :roll:

Det er helt overdrevne priser, i tråden du linker til skriver en også at et gram medicinal marihuana typisk koster 20$ :shock:

Medlem

Tak for svar :mrgreen:

I tråden diskuterer de også hvorvidt formuleringen "stilke og frø" er for at undgå at blive associasseret med cannabis, og at der er mulighed for at de også benytter blomster og blade i produktet.

Hmmm, ja der er vel ikke så meget andet for end at købe noget og prøve mig frem. Alternativt kunne jeg prøve at overtale mine forældre til at låne et hjørne af deres mark (som er rimelig aflukket) til nogle hamp-planter, men ved ikke hvor stor straf man får (hvis det skulle risikere at blive opdaget) for at dyrke ikke thc-holdige hampplanter uden tilladelse? Kan se at det er rimelig nemt og billigt at få fat i økologiske hampefrø....

Er MEGET længe siden jeg har haft kemi, og kan godt høre det vist lige skal pudses lidt op. Tænker faktisk at tage noget biologi og kemi hf-enkeltfag til næste år sideløbende med tilvalgsfag på mit universitetstudie - hvis alt går op i en højere enhed :offtopic: .... Har ikke den store kemiske erfaring eller adgang til udstyr, så tænker at CO2 måske er lidt overkill i forhold til mine evner, men vil da kigge lidt på det... Har du evt. nogle gode links til letforståelige guider - gerne med billeder :roll:

Og ja, det weedmap skal nok tages med et gran salt :wink:

Dedikeret medlem

Der er ikke meget andet for end at prøve sig frem. Jeg tror ikke der vil være udprægede konsekvenser for nogle planter på dine forældres mark. Andet end risiko for at miste planterne og få en bøde.
Nu når det er industrihamp kan man jo også altid bruge argumentet at man har fodret fugle det sted om vinteren, og det må være nogle af de frø der har overlevet og er spiret. :roll:

Hvis muligt skulle du helt klart tage noget biologi og kemi, man kan ikke få for meget naturvidenskab. :)

Mht butan eller CO2 ekstraktion skal man have et eller anden form for setup. Det mest simple - som jeg kender til - er en cylinder der rummer knust plantemateriale hvor gassen sendes ind i toppen og løber ud i bunden til opsamling. Hvorvidt CO2 fungerer specielt godt i denne opsætning ved jeg dog ikke, da jeg kun har forsøgt mig med butan. Det er muligt CO2, med dets ca. 50 grader lavere kogepunkt, ikke fortætter så godt som butan.

Jeg har desværre ikke en guide til en ekstraktion, men hvis jeg finder en skal jeg dele den.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Bare søg på "BHO extraction guide" på Youtube, der er tonsvis af folk der forklarer processen. Dog på engelsk for det meste.

Medlem

Tak for svar :cheers:

Nu har jeg fået kontakt til en økologisk hampebonde, som højst sandsynligt gerne vil sælge mig nogle tørrede blade :) (Han havde ikke nogen blomsterstande, men der er en chance for at jeg evt. kan overtale ham til at gemme nogen næste gang han skal høste - men er lidt forvirret, for nogle steder har jeg læst at bladene indeholder mere CBD end blomsterstandende, men det er svært at finde noget solid information, så ved sgu ikke rigtigt :roll: )
Så er det bare at eksperimentere lidt. Tænker at jeg måske i virkeligheden fuldstændig kan undlade solvent og bare trække stofferne direkte ud i olie. Har læst at CBD også skal decarboxyleres fra CBDa, så opvarmet olie skulle gøre tricket.
Vil jeg forsøge mig med som det første, så vil jeg prøve med finsprit, og til sidst vil jeg evt. kaste mig ud i de avancerede processer.

Bliver spændende at se om jeg får et brugbart resultat :P

Dedikeret medlem

Du skal nok påregne at bruge virkeligt meget olie hvis du ekstrahere med det som solvent, hvilket betyder at du får en tynd blanding som du ikke kan isolere din CBD fra. Men det er måske heller ikke så galt med en CBD madolie, så sker decarboxylationen under stegning/tilberedning. :lol:

Hvis du køber almindeligt borup sprit istedet for finsprit får du 1L til 20kr istedet for 70cl til 400kr. Der er kun 2-3% mere vand i spritten og denatureringsmidlet er oftest metanol eller 2-propanol - eller et andet stof med et kogepunkt nær ethanol, så det vil i alle tilfælde blive kogt væk.

Rent tilfældigt så jeg på noget hampstrøelse i en dyrehandel i dag, hvilket umiddelbart så ud til at være 90%+ stængler og fibre, så det er nok ikke dårligt at du har fået foden ind ved en bonde i stedet.

Gryphon skrev:
er lidt forvirret, for nogle steder har jeg læst at bladene indeholder mere CBD end blomsterstandende, men det er svært at finde noget solid information, så ved sgu ikke rigtigt :roll:

Der er nok ikke andet for end at prøve sig frem. Der er ret meget 'bro-science' når det kommer til cannabis, så et definitivt svar er tvivlsomt at finde på nettet. Der er formodentligt også mange variabler der spiller ind, som tid på dag, sted og dyrkningsmetode samt forskelle mellem cannabis varianter.

Gryphon skrev:
Bliver spændende at se om jeg får et brugbart resultat :P

Ja, det bliver interessant at se hvor meget olie de rummer, og om der er nogen effekt i den der kunne tilskrives CBD. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]