Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 15:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Potheads ! :)

Jeg opretter denne tråd for at få hjælp samt forhåbenligt en masse gode råd til mit lille grow, som forhåbenligt en dag vokser sig til en stor busk !

Lys : 200 W Cfl / 6400
Frø : Pure Kush.
Potter : Startet i mindst muligt / nu upgradet til 6 L.
Jord : 50 muld 25 leca 25 sand.

Jeg søger hjælp til at kunne få mest muligt ud af mit grow, jeg har prøvet og sætte mig mest muligt ind i det og har prøvet oudoor grow et par gange, men det passer jo så dejligt sig selv ! Hvad kan jeg gøre for at mit grow bliver optimalt med det jeg har at arbejde med :)?

Spirring.
Billede
1 uge.
Billede
4 uge.
Billede
Billede
Billede

Moderator
Brugeravatar

Det ser fornuftig ud. Har du en 2700K pære til blomstringen?

Moderator
Brugeravatar

Ja sagtens, og det er sku en god idé at have. Man kan godt blomstre under 6400K, som du har nu, men det er ikke optimalt, og resultere i en høj blad til bud ratio, altså alt for meget bladmasse ift. topskud.

Nu gror de rimeligt tæt (nodeafstand), men som det ser ud til mig, kan du godt sænke pæren, så den er tættere på planterne. Generelt, jo tættere du kan have pæren på planterne, jo mere af lyset ender på bladene og jo hurtigere og tættere vokser planterne. Man skal dog også være opmærksom på varmeproblemer. Jeg har ikke meget praktisk erfaring med CFL til dyrkning, men en 20-30 cm's afstand burde du i hvert fald kunne holde uden at få problemer, ekperimenter evt. med at forkorte afstanden langsomt, og hold øje med dem under vejs. Begynder de at få gulbrune pletter, på de øverste blade, og blive meget lysegrønne i det øverste nye skud, så øg afstanden igen. Men det er rigtig rart at vide hvilken afstand man kan have til planterne, så man kan optimere lysudbyttet.

Junior medlem

Okay, dem må jeg lige få læst op på ! :)

BisMann : Okay, mange tak for svaret har sænket den til ca 15-18 cm :) Jeg køber mig en sådan pærre, hvornår kan jeg begynde beskærring ? eventuelt noget man kunne gøre for ekstra udbydde ? Har noget HESI gødning. TNT Complex og Blüh Complex. har givet dem en meget mild blanding TNT, syntes godt nok de voksede voldsomt, på bare en enkelt nat, glæder mig til og vande igen i overmorgen ! :)

Moderator
Brugeravatar

Jeg er ikke fan af bekæring, Læs i stedet om nedbinding/LST. Det har samme funktion som beskæring, og kan iøvrigt også kombineres med beskæring, men det er mindre skånsomt for planten, og stopper ikke væksten i et par dage. Pas på med at gøde her i starten, selv med milde opløsninger, og hvis du gør, så lad være med at gød med hver vanding. Når de får en 3-4 noder/bladsæt, plejer jeg at starte med at gøde, når jeg bruger almindeligt forgødet pottemuld.

Junior medlem

Okay :) Jeg har læst lidt om det nu, det forstår jeg ikke pointen i ? :b skal plantens top bindes mod jorden ? ellers forstår jeg det ikke, kan du forklare kort hvordan man gør ?

Moderator
Brugeravatar

Ja, toppen bindes ned for at fremskynde vækst og skud ved noderne, som så også videre kan bindes ned. Formålet/pointen er at holde så meget af planten i samme højde som muligt, og øge arealet af grønt, igen for at optimere mængde og intensiteten af lyset der rammer planten.
Her er to gode links hvor du kan læse nærmere:
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=115377
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=104379

Junior medlem

Tak for det, det vil jeg da helt sikkert prøve. Beskærre man så når man har plantet i de 90 grader ? eller kommer det af sig selv og hvad med toppen, den bliver også skårret på billedet. Hvornår skal jeg begynde og nedbinde :)?

Moderator
Brugeravatar

Toppen kan du bare nedbinde yderligere som den vokser, evt. cirkulært så den følger potten rundt. Den kan også toppes, men det er der nu ingen grund til. Sammentidig vil sideskud vokse op fra stammen der nu ligger ned, og lave skud som så også bindes ned, og fylder arealet ud.
Du kan som sådan begynde at binde dem ned allerede nu, bare vær forsigtig, så stammen ikke knækker. Det kunne måske også være en god idé at læse op på det til næste gang, og så kører det første grow mere simpelt, og få styr på det mest basale. Men det kommer jo lidt an på om du er villig til at eksperimentere allerede nu. Træning af planterne er trods alt i den halv advancerede ende af skalaen når det handler om at dyrke.

Junior medlem

så første gang jeg lægger den ned skal den så køre i den retning resten af tiden den vokser ?

Moderator
Brugeravatar

Nej ikke nødvendigvis. Du kan starte med at føre den ud, som en radius fra center, ud imod perferien af potten, derefter vil den så forsøge at vokse opad derfra (gør den altid), og der binder du den bare enten med eller imod uret i forhold til hvad du føler for. Derefter kører du så den retning rundt ja, men det er kun tilfældet med den originale top. Når det er sagt, er der RIGTIG mange måder at gøre det på. Så længe skudene bindes ned, og føres hen hvor der er plads, så er det all good.

Junior medlem

Billede
Er det her helt skidt ?

Moderator
Brugeravatar

Nope, det ser fornuftigt ud :) Ståltråd og lignende kan dog gode have en tendens til at gnavne sig ind eller simpelthen kappe planten over, men tror du er på den rimelige sikre side, med den tykkelse. Forvent at bladene vender sig indenfor de nærmeste dage. :)

Junior medlem

Fedt, tak skal du have :) kan jeg gøre det med 2 ud af de 4 ? hvis de bliver meget lavere eller skal det gøres ved alle for lampen kan holdes lav ? Men du vil foreslå jeg slet ikke skære i dem eller hvordan :)? Det er første gang jeg vil skære, så er lidt nervøs for det :D

Moderator
Brugeravatar

Du kan sagtens bare gøre det med to af dem og lader de andre være. De 2 andre vil selvfølgelig vokse dem over hovedet, men det kan du justere ved at sætte noget under underskålene for at hæve dem op så toppen(e) er på samme højde.

Ja, jeg vil foreslå at du ikke beskære dem, det tager dem som regel en uges tid før de vokser videre med to eller tre skud foroven. Ved at nedbinde dem vokser det øverste skud lystigt videre plus der kommer mange nye skud (potentielt 2 per node, som så selv får nye noder hvorfra der kan komme to nye skud), og de holdes i nogenlunde samme højde. Så jeg synes ikke det er værd at beskære dem. Den eneste fordel jeg kan se i dét, er at der er lidt mindre arbejde i beskæring frem for nedbindning, da man ikke skal fortsætte med at binde det ned, tilgengæld får man så kun 2-3 toppe ved at beskære én gang.

Junior medlem

Okay, jeg prøver med 2 af dem :) jeg sætter billeder ind ca 1 gang i ugen, så må du hakke på mig hvis noget ser forkert ud :D

Junior medlem

Uge 5 : Hvad kan der være galt her ?
Billede
Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]