Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har haft dyrket inddørs i nogen år nu, og har valgt og bevæge mig uden dørs, på offentliggrund og dyrke.

Jeg har fået erhveret i nogen Lemon Ice.

Planen er at dyrke dem indendørs de første 2-4 uger, for at blive modstands dygtige når sæsonen starter om 4 ugers tid.

Da jeg ikke orker og pløje alle de steder hvor jeg skal dyrke uden dørs, tænkte jeg at om hvis jeg graver, nogen 11Liters huller, og så fyldte dem op med pottemuld, hvor pH-værdien er blevet hævet, og så plante mine 2-4 uger unge planter der over, om jeg så vil få et dårligt resultat?

Tanken var også at gøde jorden tilpas med hensyn til fosfor, da det har en basisk pH værdi, som kan hæve pottemuldens. og så pleje jorden indtil de små skal over i det.

Hvordan lyder det?

Dedikeret medlem

Du får muligvis et større afkast ved at putte flere kræfter ind på forberedelse af jorden, men jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være længe fint at gøre, som du beskriver. Du kunne måske endda bare skræve bunden ud af nogle "foderspande" og sætte dem, i stedet for at grave. Men det kommer selvfølgelig an på hvor mange planter du vil sætte, hvor praktisk det er. :)

Jeg forstår dog ikke hvad du mener med af fosfor har en basisk pH. Phosphat er tilgængelig for planter som HPO4(2-) og H2PO4(-) og er, som det skarpe øje måske ser, dannet af fosforsyre (H3PO4). Phosphat vil derfor snare bidrage til en lav pH, fremfor en høj pH.
Måske du tænker på noget som dolomitkalk?

Junior medlem

Forstår ikke dit første svar.

Moderator
Brugeravatar

Tror du er bedre tjent med at finde en pottemuld i det rigtig pH-vindue (pH 5-6), som er tilsat buffere, så det holder pH'en.

@Randomname
Men hvis HPO4(2-), som det ser ud til kan optage 2 H+'er og blive til H3PO4, er det jo også en base.

Medlem
Brugeravatar

Hvorfor skulle du have lyst til at hæve pH'en til at starte med? Cannabis gror bedst i lettere syrlig jord, med en pH på ca. 5,6 til 6,5..

Junior medlem

Okay.

Men idéen med at grave et hul ude i naturen, og smide pottemuld i så den vokser i det istedet for. Er helt iorden?

Dedikeret medlem

BisMann skrev:
@Randomname
Men hvis HPO4(2-), som det ser ud til kan optage 2 H+'er og blive til H3PO4, er det jo også en base.

Det er ganske korrekt! Det kaldes en Amfolyt

Dette billede illustrer forholdet mellem koncentrationen af H3PO4 / H2PO4(-) / HPO4(2-) / PO4(3-).
Det er dog ikke helt så simpelt når man tilføre alle de andre stoffer der er tilstede i jorden, men det viser princippet i det. :)

Det vigtige er blot, at pH'en skal være relativt høj før der vises en basisk effekt, og at de er afledt af fosforsyre og derfor altså har bidraget til en forsuring for at blive dannet.
Derudover bidrager netop dette også til den buffer effekt du omtaler.

TheGreenGuy skrev:
Forstår ikke dit første svar.

Jeg mente blot at du kunne stille en spand uden bund og fylde den med jord, fremfor at skulle grave huller. Så har du også mere kontrol over den jord din plante starter i, uden at begrænse dens rødder kun til den beholder. :)
Håber det giver lidt mere mening.

Junior medlem

okay

Junior medlem

Random. Det kan bedre svare sig og gravehuller og smide jord i. Istedet for at bruge potter. da potterne, er unormal i et naturområde, det vil sige at det bliver lettere at spotte. frem for hvis de ikke var der.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]