Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 09:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej alle sammen. Efter lang tids overvejelse, har jeg nu besluttet mig at lave mit første grow, og jeg er rendt i lidt problemer, som Jeg håber I kan hjælpe mig med.
Det plejer i at være så gode til :)
Først og fremmest vil jeg lave et telt grow, med et telt til vegge med CFL (lille telt), og ét til blomstring med 400w HPS (stort telt).
Mit foreløbige setup ser således ud:

Pflanzburg:

Rohrlüfter LTI 420 cbm/h ø150mm = 86 EUR
AKF CarbonActive 450-500cbm/h ø125mm = 116 EUR
DarkRoom 2 DR60 telt (60x60x160) = 129 EUR
DarkRoom 2 DR90 telt (90x90x180) = 169 Eur
400w HPS Philips SON-T Greenpower = 29,5 EUR
400w EVSG Lucilu elektronisk ballast = 119,5 EUR
Adjust-A-Wings Avenger Medium inkl.Spreader = 89,5 EUR
Min-Max-Thermo-Hygrometer digi = 13,5 EUR

Hydroponics:

CFL reflektor inkl. ballast og
200w (blå) 6400K pære = 830 kr.
Gold Label Special Mix Light á 50L = 90 kr.
10x Firkantet potte 6L = 100 kr.

total: ca. 6600,- kr.

Jeg vil bruge feminized White Widow frø, samt mangler jeg gødning på ovenstående liste, så alt i alt omkring de 7 tusinde,
og jeg vil gerne have det ned på omkring 5000 - 5500 kr.
Det kræver at der skal spares et sted, men jeg har svært ved at se hvor det er bedst at spare. Lidt info om hvordan jeg har tænkt mig at gøre det:

De to telte kommer til at stå på mit værelse med normal stuetemperatur, hvor der vil blive luftet ud en - to gange om dagen.
Da det er på mit værelse, må det ikke lugte, så derfor skal det være med kulfilter.
Jeg vil gerne gro 4-5 store planter i første omgang, og muligvis senere hen SOG med stiklinger fra mit andet telt (vegge og moder)
Vegge-teltet bliver med 200w CFL, og blomstringsteltet bliver med 400w hps, og så kommer mine bekymringer:

Burde jeg købe Cooltube til hps'en? - hvis nej, er Adjust-A-Wing værd at investere i, eller burde jeg spare på reflektor?
Jeg vil gerne have det støjsvagt (jeg skal sove i lokalet), så jeg har valgt en stor kanalventilator som så kører på lav hastighed (larmer mindre),
Kan jeg nøjes med en billigere og mindre ventilator?
Er det en dårlig investering at køre med elektrisk ballast frem for magnetisk?

Det var vidst hvad jeg havde. :) Har i nogen kommentarer, mangler jeg noget, eller noget helt tredje, vil jeg MEGET gerne høre fra jer :)
På forhånd tak!

Grennland

Dedikeret medlem
Brugeravatar

kan se at de to telte udgør en stor del af omkostningerne, du kan i virkeligheden gøre det meget billigere selv. Jeg har købt et brugt ikea skab og isoleret og tætnet det, og sat mylar op indvendigt. Så har det også et diskret udseende, så folk ikke undrer sig over hvorfor i alverden man slår et telt op inde i huset.. du skal bare bruge lidt værktøj til at skære huller til ventilation, ledninger osv.
Greenland skrev:

Burde jeg købe Cooltube til hps'en? - hvis nej, er Adjust-A-Wing værd at investere i, eller burde jeg spare på reflektor?
Jeg vil gerne have det støjsvagt (jeg skal sove i lokalet), så jeg har valgt en stor kanalventilator som så kører på lav hastighed (larmer mindre),
Kan jeg nøjes med en billigere og mindre ventilator?
Er det en dårlig investering at køre med elektrisk ballast frem for magnetisk?

Cooltube bruges til at holde temperaturen nede inde i selve grorummet, men varmen inde i grorummet afhænger i høj grad af hvor meget luft der bliver flyttet, samt hvor indsugningsluften kommer fra. Hvis det kommer fra samme lokale og blæser ud i samme, bliver rummet hurtigt opvarmet. Så det kommer meget an på dine udluftningsmuligheder har jeg erfaret, hvis du kan skaffe dig ordentligt af med varmen fra grorummet, er det ikke nødvendigt. Her om vinteren kan du vel bare slukke for radiatoren, og fyre op for HPS varme
Jeg var nødt til at vælge cooltube til min 400w, men det var fordi grorummet ikke var så højt, så jeg kunne tilføje 30 cm til plantens højde, det kan den også bruges til.

Og jeg synes ikke du skal vælge elektrisk ballast og dyr reflektor nu hvor du er nybegynder og ønsker at skære ned i budgettet. Så kan du altid opgradere senere hen, hvis du finder ud af at det er noget du brænder for :)

Ud over det, kan du fedte rundt på internettet og se om du kan finde billigere forhandlere, til de produkter du beslutter dig for at købe. Mange forhandlere sælger produkterne i pakker, hvor du kan få en god rabat.

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for et hurtigt svar! :)

Jeg ved godt teltene er dyre, men jeg er ikke så meget en 'gør det selv' mand, men måske har du ret i, at det er et godt sted at spare. Jeg havde læst mig til på diverse forums, at et telt er pengene værd, og så havde jeg også tænkt at det var et godt sted at tørre skunken i et telt :)

Hvad angår flytning af luft, tror jeg den kanalventilator på listen, er stærk nok til at undgå cooltube, og det skal måske siges, at der er en kæmpestor glas skydedør, ud mod altanen, og om sommeren kan den sagtens stå åben hele dagen (vil have lamperne tændt om dagen, så planterne kan sove om natten som jeg selv :) Så varmen burde ikke være et problem.
Forresten bor jeg på 3.sal, så ingen kan se growet ude fra :)

så er der reflektoren. Jeg har læst rigtig godt om Adjust-A-Wing, men den er selvfølgelig også forfærdelig dyr :) Hvilken reflektor kan jeg vælge, som ikke er for dyr, og som stadig er til at luftkøle? (ikke cooltube, men bare med en blæser mod lampen, så den ikke er for varm)

den elektriske ballast har jeg hørt skulle give mere lys, samt bruge mindre strøm, samt give pæren længere levetid, men det er måske et fint sted at spare alligevel ? (et eller andet sted skal jeg jo spare :) ) hehe

på forhånd tak for hjælpen! Jer her på forummet har allerede været til stor hjælp i form af andre indlæg jeg har læst..I er for nice! :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Billige no-name reflektorer er udemærkede. Spørgsmålet er om prisforskellen refærdiggøres i udbyttet eller det bare er blær. Du kan jo altid bruge skide 185 kr nu og så spare sammen til en adjust-a-wing.
Det samme gælder i nogen grad ballasten, selvom du har helt ret i de ting du skriver omking fordelene ved en elektronisk ballast. Lad ballasten være det sidste du stryger fra listen.

Din CFL løsning virker også ret dyr. Tror du ikke 125 kan gøre det? Den er noget billigere og passer sammen med den fornævnte reflektor.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for svaret bubber! jeg fandt CFL løsningen på en dansk side, så måske jeg burde kigge efter et andet og billigere sæt. Er bare i tvivl om 125w CFL er godt nok til den vegetative fase?

Jeg må lige i tænkeboksen, omkring hvor jeg skal spare, men tak for hjælpen begge to!

iøvrigt sry. for et sent svar, men jeg er lige flyttet i lejlighed, så har ikke internet endnu :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]