Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 18:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: I det grønne, med det grønne.
Hej Psy.

Jeg sad så småt og lurede efter noget gødning og et alternativ til hvid maling af vægge i grorum.

Produkter er der nok af, men nemme (evt. lokale) løsninger er der knap så mange af i forhold til. Med det mener jeg lokalt udbud af materiale i form af almene kædeforretninger eller planteskoler (osv osv, da der er forbud imod links til web/headshops)

Falcks brandtæpper har jeg kigget lidt på, og sølvpapir. Nogen bekræftelse på brandtæpperne og sølvpapiret? Har fundet en del negativ respons på sølvpapir, og ønsker blot en kort bekræftelse eller nye idéer som sagt.

Personligt hælder jeg mest til Flora-serien, nogen personlige erfaringer med dette produkt?

Lidt væk fra emnetitel -

Easy Kit 250W HPS + Sonlight HPS-TS 250W
Segmental Timer STEP 15min
6x Square Pot 6,5L - 18x18x23cm
ATAMI JANECOMIX Soil 50L
Eco Pack CELLMAX SOIL
PH Test Kit Liquid 20ml - PRO
Cellmax pH- 1L

6 planter, 1m2. (som anbefalet fra forhandler)

Kan det bruges til noget? Eller vil min idé med 100-200W CFL (veg) og så en 250-400W HPS (specifik bloom lys til bedre blomstring)
Det skal siges jeg helst ikke vil overskride 1m2 og 6 planter her i starten, men helst gerne vil op i en 400W hps pga fremtidige udvidelser.
Eller skal jeg tage den nemme løsning, og købe et 400W kit og kører veg+bloom i det med et par planter mere og lidt mere plads?

Hvad vil i anbefale?

Tak :)

Moderator
Brugeravatar

Til refleksion er pandaplast (sort/hvid) eller mylar brugbart hvis ikke du vil male, hold dig fra sølvpapir. Og bare fordi vi ikke må henvise til forhandlere af growudstyr, betyder det jo ikke, at du ikke selv kan søge og bestille på nettet. Brandtæppe ved jeg ikke hvor godt reflektere, men det lyder umiddelbart til at være en dyr løsning.

Mht. gødning så kender jeg kun praktisk erfaring med Biobizz, men i min søgen efter noget syntetisk fremstillet gødning har jeg hørt meget godt om GH's gødning, så vælg du endelig flora serien.

250W til 1m2 er lige i underkanten, kan dog sagtens lade sig gøre, 400W vil bare være bedre til formålet. Evt. kan du købe 250W HPS ballast og lys nu, og så sørge for at købe en ballast der understøtter MH lamper, og så kan du bruge det til vegge lys hvis du senere vil opgradere til 400W.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Der hvor det gror!
Undskyld jeg lige kommer ind over her, men hvorfor skal man holde sig fra sølvpapir? :)

Junior medlem

Geografisk sted: I det grønne, med det grønne.
Emilios skrev:
Undskyld jeg lige kommer ind over her, men hvorfor skal man holde sig fra sølvpapir? :)

Helt præcist kan jeg ikke forklarer hvordan det fungere, men de reflekterende stråler fra sølvpapir kan så vidt jeg ved brænde din plante.

Moderator
Brugeravatar

De giver en ujævn fordeling af varmestrålingen og skaber der hotspots nogle steder, desuden reflektere det meget mere varmestråling end hvid maling eller hvidt plast gør.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er vel ikke forskel på sølvpapir og mylar, andet end at opsætningen af sølvpapir let kan få det til at krølle

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hold nu kæft med det sølvpapir. Kig på det. I kan ligefrem se hvor dårligt det er til at reflektere lys. Et-eller-andet-link-jeg-har-glemt siger 70% reflektion. Og så har det selvfølgelig de ulemper BisMann nævner.

Mylar er lavet til formålet. Det er slidstærkt, vaskbart og let arbejde med. Og ikke særlig dyrt. Samme artikel siger 97% for Mylar.

Jeg har selv brugt brandtæpper engang, men vil ikke anbefale det, for de får ret hurtigt sorte plamager og hvis du holder det op foran en lampe kan du se at det slipper ret meget lys igennem. Som dine planter så ikke får glæde af.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

det er nice nok at du kan slynge en masse udokumenterede påstande rundt. Sølvpapir har samme overflade som mylar, nemlig aluminium. Mylar har så en ekstra overflade af et tyndt lag plastik, som gør det mere slidstærkt som du siger. Men det med reflektionen giver jeg ikke meget for, har selv set listen med at mylar skulle være såå meget bedre end sølvpapir, men der er ikke nogle videnskabelige kilder på det eller noget, så det kunne meget vel lyde som et salgstrick. Mylar koster jo kassen, når man tænker på hvor simpelt et materiale det er, og hvor billigt det er at fremstille.
Problemet er vel opsætningen, at sølvpapir krøller helt vildt, og det kan man ikke rette ud igen. Men hvis man sprayer et tyndt lag lim eller andet klæbrigt væske på overfladen hvorpå det skal opsættes, er det meget let at få sat på, det ''suger'' nærmest sig selv fast, helt uden at krølle - så kan man lige glatte det ud med hånden, og så ligner det næsten et spejl. Den fordel har man ikke med mylar, da det er så tungt. Det er jo lige netop når det krøller/der kommer ujævnheder, at problemet med hotspots opstår?

Bubber skrev:
Jeg har selv brugt brandtæpper engang, men vil ikke anbefale det, for de får ret hurtigt sorte plamager og hvis du holder det op foran en lampe kan du se at det slipper ret meget lys igennem. Som dine planter så ikke får glæde af.

Har du prøvet at holde mylar foran en HPS lampe? Det skinner direkte igennem.

Ps. bruger selv mylar, men har lidt på fornemmelsen at det var spild af penge

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]