Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 05:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej,

Jeg er interesseret i at forsøge mig med et indendørs setup på et par planter (stiklinger), men dog langt fra interesseret i at benytte dyre lamper/pærer.
- Jeg har ladet mig fortælle at man kan dyrke med varmtvandsbad og energisparepærer helt ned til 6-7Watt og få et glimrende resultat. Dog har jeg ikke umiddelbart fundet noget der understøtter dette, men mon ikke nogen herinde kender til det?

Jeg har allerede lavet en "lampeskinne" til i alt 8 pærer, lavet ud af en gammel lysekrone fra genbrug, jeg har nogle gode store potter og en vanvittig god jordblanding, samt flagermuselort og insektsæbe, 2 stk. 200mm blæsere, 4 store hvide afstivede gipsplader til vægge. I alt har jeg tænkt mig at dyrke 4 planter, 1 kali-mist, 2 misty og 1 yellow lemon haze.

Nu kommer jeg så til setup'et - Nogen her der ved hvilke energisparepærer der kan anvendes og hvordan det med varmtvandsbadet skal fungere? - Det er noget med at jeg hver morgen skal koge en kedel vand og hælde det i en bakke der står ved planterne, så dampen inde i rummet skulle give en god effekt sammen med de lavtdrevne pærer, men jeg tror lige jeg skal forstå det selv :)

Anyone helpful?

- Måske nogle andre idéer til et udemærket, billigt i drift, setup?

Her en lille tegning for at gøre det hele MEGET mere spændende :S

Billede
:life:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
ashes skrev:
Hej,

Jeg er interesseret i at forsøge mig med et indendørs setup på et par planter (stiklinger), men dog langt fra interesseret i at benytte dyre lamper/pærer.
- Jeg har ladet mig fortælle at man kan dyrke med varmtvandsbad og energisparepærer helt ned til 6-7Watt og få et glimrende resultat. Dog har jeg ikke umiddelbart fundet noget der understøtter dette, men mon ikke nogen herinde kender til det?

Det lyder som fuldemandssnak. Ihvertfald som du beskriver det der. Hvis du dyrker i et koldt rum kan du godt give planterne lidt varme til rødderne med et varmekabel som dem man bruger i terrarier.

ashes skrev:
Jeg har allerede lavet en "lampeskinne" til i alt 8 pærer, lavet ud af en gammel lysekrone fra genbrug, jeg har nogle gode store potter og en vanvittig god jordblanding, samt flagermuselort og insektsæbe, 2 stk. 200mm blæsere, 4 store hvide afstivede gipsplader til vægge. I alt har jeg tænkt mig at dyrke 4 planter, 1 kali-mist, 2 misty og 1 yellow lemon haze.

Nu kommer jeg så til setup'et - Nogen her der ved hvilke energisparepærer der kan anvendes

E14 eller E27 fatning og hvor stort er rummet? Find de kraftigste du kan. Jeg tror 11 watt er de kraftigste E14 pærer du kan få. Ved f.eks. 50x50 cm giver det 11 watt x 8 pærer / 0.5m x 0.5m = 352 watt/m2. E27 fås noget kraftigere. Pærer omkring et par og tyve watt vil være et godt valg. Lav regnstykket igen med målene for dit rum og gå efter ihvertfald 350 watt/m2. Helst også meget mere.

Sparepærer fås i forskellig farvetemperatur. Der er mange meninger om hvordan det gøres optimalt. Du kan nøjes med varm hvis hele growet, blande varm og kold hvid, eller have to sæt pærer og skifte fra kold til varm når du sætter planterne i blomst. Læs mere her: http://da.wikipedia.org/wiki/Farvetemperatur
Kold hvid er typisk 6400 k og varm hvis 2700 k. Jeg ville nok bare blande 5 varm og 3 kold, lidt afhængigt af hvor kraftige de hver især er.

ashes skrev:
og hvordan det med varmtvandsbadet skal fungere? - Det er noget med at jeg hver morgen skal koge en kedel vand og hælde det i en bakke der står ved planterne, så dampen inde i rummet skulle give en god effekt sammen med de lavtdrevne pærer, men jeg tror lige jeg skal forstå det selv :)

Det har du helt sikkert ikke lyst til at udsætte dine planter for. Tag kun imod gode råd fra folk der rent faktisk dyrker.

PS. Du kan altså finde rigtig billige HPS lamper brugt. En 400 watts vil ubetinget være sparepærene overlegen. Og du vil helt sikkert spare penge på anskaffelsen i forhold til 8 gode pærer.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Bubber skrev:
ashes skrev:
og hvordan det med varmtvandsbadet skal fungere? - Det er noget med at jeg hver morgen skal koge en kedel vand og hælde det i en bakke der står ved planterne, så dampen inde i rummet skulle give en god effekt sammen med de lavtdrevne pærer, men jeg tror lige jeg skal forstå det selv :)

Det har du helt sikkert ikke lyst til at udsætte dine planter for. Tag kun imod gode råd fra folk der rent faktisk dyrker.

PS. Du kan altså finde rigtig billige HPS lamper brugt. En 400 watts vil ubetinget være sparepærene overlegen. Og du vil helt sikkert spare penge på anskaffelsen i forhold til 8 gode pærer.

Anskaffelsen må gerne koste lidt, det er egentlig mere strømforbruget der skal være lavt. Både for at undgå en slem overraskelse, men også for at det ikke skal se for suspekt ud. Jeg har her til morgen købt 8 pærer, 4 af hver (kold/varm) hvis ellers "idioten" i Silvan vidste hvad han snakkede om, for det var ikke mange spørgsmål han selv kunne svare på.

- Ok, så forstår jeg dig korrekt, skal jeg for alt i verden undgå det varme vandbad (?) og skal sørge for en del lys at omgive planten med - Jeg tror jeg er ved at være med.

Har du nogen råd til hvordan jeg, på en billig måde, kan mindske "stanken" mest muligt? - Er der evt. virksomme sorter jeg kunne vælge hvor stanken er meget minimal?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ja. Hvis du vil give planterne ekstra varme, så gå efter et varmekabel istedet. Damp slår dem ihjel. Kort og godt. Og jo mere lys, jo bedre. Temperaturen ligger bedst omkring 22-28 grader og luftfugtigheden omrking 40-60%

Hvor mange watt er du endt op på og hvor stort et areal?

Du kan godt lave et hjemmebygget kulfilter, men det er ikke sikkert lugt bliver et problem med kun 4 relativt små planter.

Prøv iøvrigt at kigge nogle af de tråde der er herinde igennem med lignende setups. Du må selv lige finde dem, for jeg er for doven. Hvis nu du søger efter sparepære...

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Varmtvandsbad til dyrkning af hamp.. den var ny :P

Fuck en god griner :)

Nå men for at deltage lidt aktivt her, så kan jeg tilføje at du ligesom bubber har sagt, kan bygge dit eget kulfilter. Det lidt forskelligt hvor meget det stinker alt efter hvordan man dyrker. Eksempelvis har jeg dyrket under en 200watt CFL og der stank planterne ikke sindsygt meget!

Jeg kunne faktisk bare nøjes med at lufte ud 2 gange dagligt, så var lugten stortset væk, og det var kun når jeg desideret stak hovedet ind i mit growskab det lugtede en lille smule. Og jeg havde 3 fuldvoksne planter plus en 4-6 små stykker.

Nu hvor jeg bruger HPS lugter det meget værre..

Hvis du kun har planer om at dyrke 4 stykker syntes jeg du skal prøve dig frem og se hvad resultatet bliver, og så kan du til den tid, tage stilling til om du vil investere i et kulfiter til den tid. Med forsendelse kan det anskaffes til ca. 700 kr.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]