Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 06:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Vær hilset alle rygere og andet godtfolk!

Efter lang tids luren har jeg endlig besluttet selv at oprette en bruger, til dels fordi jeg vil til at lave mit første grow nogensinde og dels fordi jeg gerne vil savle med over alle jeres lækre grows! :wink:

Jeg har gjort mig en del overvejelser omkring mit setup og har besluttet følgende:

Det skal gros indenfor, jeg har tænkt mig selv at bygge et lille skab, hvori mine planter kan gro sig store. Jeg tænker umiddelbart at dimensionerne kommer til at hedde 80x80x180 (LxBxH) Jeg har ikke besluttet om det skal males hvidt eller beklædes med mylar, hvad siger jeres erfaringer?

Jeg forestiller mig at min lyskilde bliver en HPS 250watt, selvfølgelig med tilhørende ballast og reflektor.

Og her kommer en af de ting jeg er meget i tvivl om.

Jeg kan ikke forestille mig at jeg har råd/mulighed for at købe og installere et carbonfilter til at filtrere luften i skabet, jeg vil gerne kunne køre 4 planter af gangen, hvad er det bedste alternativ så? Og vil det være muligt (i veggefasen) at holde døren åben i dagtimerne, for på den måde at skifte luften ud?

Jeg overvejer lidt at købe en cool tube til min HPS, for at holde temperaturen i skabet nogenlunde lav (er det nødvendigt med en 250w?) men også for at få lampen tættere på planterne. Inde på Christian Florestans guide nævner han desuden at en cool tube, da den sænker temperaturen i skabet, også hjælper med udsugningen.

En sidste ting (for nu :) ) er hvis jeg vil lave et veggerum til stiklinger og moderplante, hvor meget vil i foreslå jeg udvider skabet for at få plads til dette (evt bare med flouresents)

Det blev en lang smøre, jeg håber meget i kan give en begyndergrower nogle svar :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Du behøver ikke cooltube med en 250watt.. Ikk når du har 180 i højden.. Lampen skal bare holdes ca 30-40 cm fra plante top. Så kører det!

Men det er rigtigt at en cooltube vil gøre det nemmere for dig at få lampen yderligere ned. :-)

80x80 er fint til 4 planter.

Ja du kan godt nøjes med at have døren til skabet åbent i begge perioden, der lugter de nemlig ikke så meget..

Vil doh sige at hvis pengepungen er lidt flad i det så vil jeg til hver en tid sige at du skal købe kulfilter frem for cooltube.. Uanset hvilken del du køber skal du jo alligevel have fat i en kanalventilator..

Så kan du ligeså godt gå hele vejen jo..

Det kommer til at koste dig lidt.. Men det ved du nok godt jo. :-)

Spørg endelig igen hvis du har flere spørgsmål.

Medlem
Brugeravatar

Tusind tak for svaret :D

Grunden til at jeg overvejede en cooltube var fordi der i guiden på dcfonline stod at man kunne spare lidt på udsugningen..

En kanalventilator ja! Det var egentlig også sådan en jeg havde kigget på, men de er lidt dyre - er der ikke en "snydemetode" man kan klare sig ved? Måske med lidt færre planter, behøves der ikke det vilde udluftning?

Jeg håber også at kunne lave det så støjsvagt som muligt, da det skal stå på mit værelse (som ikke er voldsomt stort) - Skabet kommer dog til at stå lige ved min altan, så frisk luft er der nok af. En kanalventilator der er støjsvag tror jeg desværre jeg kommer til at betale kassen for, så håbede der var lidt smarte tricks :)

Men du har ret, det skal gøres ordenligt, det er også derfor jeg køber en hps fra starten af, de skal sgu have noget at gro af! :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Der er mange der skræller PC blæsere og bruger dem i deres groskabe. Hvis du bare lufter luften ud i lokalet skabet står i er det en fin løsning.

Edit: Men det fjerner selvfølgelig ikke lugt og fugt fra dit værelse.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

Nej okay, fugt skal der ikke være noget af, det tror jeg ikke mit værelse har godt af :)

Lugten... Ja, jeg ved sgu ikke hvor slemt det bliver, nu bor jeg på kollegie ser i, og mit værelse luger *host* rimelig ofte af pot alligevel :D Men, jeg regner også med at spare penge nok sammen i løbet af veggen til at få købt de resterende ting inden blomst. Jeg mener også at have hørt at man kan fjerne lugten på en anden måde, et eller andet kemisk måske :p

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ja. Du kan bruge et kulfilter til at fjerne lugt med. Du kan købe en færdig løsning eller bygge det selv. Og det kan stadig trækkes af et par gode PC blæsere. Jeg tror ikke fugt blive et problem, hvis du bare er flittig til at lufte ud. Det er jo ikke voldsomt mange watt, du skal have derinde. Men stadig noget du skal væe opmærksom på.

Alternativet er iøvrigt en kanalventilator og slange fra grorummet til en aftrækskanal på dit værelse.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du skal ikke lytte til bubber. Pc-blæsere er IKKE nok til at trække luft igennem et kulfilter. Men hvad angår støjsvag billig løsning.. Brug eventuelt en badeværelses ventilator.. Koster ca 200kr.. Dr er effiktive til luftudskiftning.. Dog ikke sikker på at de er kraftige nok til at trække igennem et kulfilter..

Men man kan lave sit eget kulfilter.. Søg på google.. Så finder du en guide.. :-)

Og ellers sørg for at lufte ud 2-4 gange dagligt..

Medlem
Brugeravatar

Okay så! Det er måske også bare mig der er en dør, men jeg har ikke helt fattet konceptet i et kulfilter :D

MEN

1 activated carbon filter - ( found near humidifiers, air, and hepa filters )
1 small roll of aluminum screen
1 four inch ventilation end-cap
1 four inch duct connector piece
1 roll of duct tape

Er det virkelig alt der skal bruges ? (fundet fra et andet forum)

Og en badeværelsesventilator.. Det ville da være fantastisk hvis den kunne trække igennem et kulfilter, men den er ikke kraftig nok siger i :)?

Medlem
Brugeravatar

Nu det er første gang tror jeg egentlig bare jeg anskaffer mig en badeværelsesventilator og nogle pc blæsere og ser hvordan det går mht lugt osv.. Man kan jo kun lære af sine fejl ;) Jeg tror dog ikke umiddelbart lugten bliver et problem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det gør det! .. men jeg har også dyrket 2 fuldvoksne planter som næsten ikke lugtede.. problemet bliver når du dyrker mere end 2 af gangen :)

Medlem
Brugeravatar

Måske man bare skulle lave 2 af gangen så? Ej, det ville sgu også være synd for det dejlige lys! ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du sørger for at holde vinduerne åbne stort set hele dagen, kan det godt lade sig gøre.. Men det blir noget af en kold vinter du går i møde så..

Medlem
Brugeravatar

Det lyder sgu både koldt og besværligt! Men jeg kan jo også bare lære at researche ordenligt først! :)

Har fundet en side og har (næsten!) bestilt følgende:

Pære: Philips SON-T AGRO 400 W
Ballast: Ballast Control Gear BLACKBOX 400W HPS/MH
Reflektor: COOL TUBE - Shade Reflector 12,5cm
Kulfilter: Carbon Filter 12,5cm (365m3/h)
Ventilation: Inline Air Extractor BLAUBERG Turbo 12,5cm - 345m3/h
High performance Fan GROWTECH 12 x 12cm 220-240V
Segmental Timer STEP 15min
EasyRoll - Suspension Device
CELLMAX Universal Soil 50L
Cellmax HYDRO Pack + Flower
og
18 forskellige potter 8) ^^

Samlet pris omkring 2200 inkl forsendelse! Jeg troede det ville blive en del værre for at være helt ærlig :D :shock:

Så skal jeg bare selv stå for groskabet, men det burde ikke være særlig økonomisk ødelæggende at skaffe ting til det ^^

Jeg er rimelig sikker på at overstående er nok (og endda rigeligt) til et groskab på omkring de 90-100 i længde og bredde, og 180 i højde. Jeg kunne sikkert nøjes med en 250watt, men den fandtes ikke i en AGRO udgave (som jeg gerne vil høre om nogle har erfaringer med, ift HPS / MH!)

Så vælger jeg nok også, da det ikke bliver en 250w men 400w, at købe en reflektor med cooltube, da jeg ikke vil have varmeproblemer og meget gerne vil gro nogle af de riti' høje 8)

Anyway! Jeg hører meget gerne kommentarer til indkøbet - glæder mig vildt til at komme igang og oprette en log også :)

Moderator
Brugeravatar

MaximumG skrev:
Du skal ikke lytte til bubber. Pc-blæsere er IKKE nok til at trække luft igennem et kulfilter.

Det var da noget fis at sige, især når du taler imod bedre viden, 150-170 m3 kulfiltre kan godt trækkes igennem med pc blæser(e), der levere et højt nok tryk. Jeg kender til mange der bruger netop den løsning, og har også gjort det selv.

Til 400W HPS vil det dog være bedre med kanalventilator, for at sørge for stor nok luftudskiftning, da sådan en satan varmer temligt meget. Jeg kunne dog holde 28-33 grader ved 400W's HPS kølet vha. pc blæsere tilsluttet et 175 m3 kulfilter.

Medlem
Brugeravatar

Så blev udstyret bestilt, jeg kunne simpelthen ikke vente :D

Jeg ved godt man ikke må skrive links herind, men det sted jeg har købt fra, har lige nu Cellmax HYDRO Pack + Flower med 100 % rabat :D (fra 50 € til 0) - Hvis nogle er interesserede, så søg på Cellmax hydro pack på google og i finder den måske :P Jeg ved godt nok ikke om det er noget godt gødning, men jeg tænkte jeg ligeså godt kunne købe det med da... ja, det var gratis :)

(hagen er så, at der skal bestilles for mindst 50€!)

Edit: Så lige at det var gødning til et hydroponics system, så jeg går ikke ud fra den går i jord?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

50€ er jo heller ingen ting.. .. og ved det ikk..

Ved at GHE Flora Series, virker til jord og hydro..

Medlem
Brugeravatar

Så er varene blevet afsendt og ligger lige nu på kontoret i rom :D håber jeg kan få dem til weekenden så jeg kan gå igang med at sætte op! Jeg har desuden bestilt 5 x sensi seed Skunk#1 feminized, har kun hørt godt om dem og de var tilpas billige til mit første grow.

Growlog skulle gerne starte i begyndelsen af august! :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

fedt! :)

Medlem
Brugeravatar

Kunne ikke dy mig, og har således også bestilt et grotelt i str 100x100x180cm! Det kommer til at fylde godt, men den mindre udgave kunne sgu ikke gøre det for mig ;)

T- 9 dage til start!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]