Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 17:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

Geografisk sted: I busken, udenfor dit vindue..
Går i gang med at bygge et lille "groskab" her i weekenden, og regner med at det skal være omkring 1.5 - 2 m² i bunden og omkring 1.5 - 2 m højt. Ville gerne kunne have 4 - 6 stykker stående, men indtilvidere rækker budgettet kun til 2x 200w cfl pærer, en til vegge (6400 kelvin) og en til blomst (2700 kelvin).
Ville det kunne lade sig gøre med et nogenlunde resultat? Eller er det lidt for optimistisk at sådan en pære skal kunne give nok lys til 4 - 6 planter?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Det vil jeg ikke sige er umulig, tværtimod faktisk.
Jeg ville have smidt 9 planter under, og så måske begynde at kigge lidt efter scrog.

Prøv evt; dcfonline.dk
Gider ikke lige sidde og finde det, men der er da flere derinde som har 9 planter under CFL, og så med scrog med imponerende resultater.

Held og lykke med det :)

Moderator
Brugeravatar

Men 200W CFL er alt for lidt til så stort et areal, jeg ville ikke gå højere end end 60x60 cm=0,36 m². Det går nok i vegge, men i blomst vil de bliver seriøst underbelyst.

In our memories

Nå for satan. Hvor mange planter vil du foreslå at have stående de 0,36 m²? Og ville jeg få et bedre resultat med et scrog grow på den plads?

Moderator
Brugeravatar

Hvis du bruger SOG, vil du nok fint kunne have en 9 planter under den, i 20x20 cm's potter, eller mere kompakt 16 i 15x15 potter. SCROG vil tage længere tid, men nok også give lidt mere på høsttidspunktet. Hvis du SCROGer med flere planter skal det helst være med kloner, så du ikke har flettet en hanplante godt ind i nettet, og høsten kan foregå på samme tidspunkt, og vokse med samme stræk mm. Hvis du kun bruger én plante til SCROG, så ville jeg anbefale dig at få fat i en lidt mindre pærer til at starte den under det første stykke tid, til den får fyldt arealet mere ud, da der ellers er en del lysspild.

In our memories

Tusind tak for hjælpen. Da jeg ikke har mulighed for at have en moderplante stående, så tror jeg at jeg vil prøve med et SOG grow.
Jeg har faktisk også allerede et skab, der er delt op i to rum, på omkring 50-70x50-70 cm i bunden, og omkring en meter i højden, hvilket jo vil give mig mulighed for at vegge en 2-4 ugers tid i det ene rum, og så blomstre i det andet. Hvis skabet er højt nok selvfølgelig..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Er du helt med på hvad scrog er? Det lyder ikke helt sådan ;)

Moderator
Brugeravatar

@Manze
KawN taler jo også om SOG, ikke SCROG.

@KawN
Det ville være fornuftigt, så kan du også have en moderplante hvis du altså kører det ene skab med 18/6, hele året rundt, bare stil den/dem ovre i hjørnet, og hav de veggende planter i lidt mindre potter, i veggeskabet, pot om, og sæt ind i blomstringskabet, når de har slået rødder/der er plads til dem i blomstringskabet. Det koster selvfølgelig en del mere i strøm end bare at have det ene skab tændt de 2-4 uger per grow, men tilgengæld skal man ikke nødvendigvis ud og købe nye frø, og man kan udvælge de planter man synes best om, og på den måde have en vinder at blomstre hver gang, fremfor at blomstre hanner, hermaer, og mindre potente/dårligere kvalitets phenoer. Desuden giver det en ens højde og vækstprofil af planterne hvilket er vigtigt for et vellykket SOG og SCROG grow. 125W ville nok også være fint nok til at vegge og have mødre under, hvis der skal spares lidt på strømsregningen iforhold til at have pæren tændt hele tiden.

In our memories

Manze skrev:
Er du helt med på hvad scrog er? Det lyder ikke helt sådan ;)

SOG: Sea Of Green
SCROG: SCreen Of Green
Kender godt til metoderne :)

God idé BisMann. Så vil jeg læse lidt op på alt det med kloner osv.
Har fundet et sæt til 1800 kr. der indeholder følgende:
1 stk. CFL reflektor med ballast
1 stk. 200w CFL gro (6400)
1 stk. 200w CFL bloom (2700)
1 stk. timer/ur
1 sæt Easyrolls 1 stk. tripack one part (1/2L total gro 1/2L total bloom 1/2L ripen 1stk. pH test kit og 5g pH down i pulverform)
8 stk. 2,5L firkantet potter
20L All-Mix
1 pakke (Seedsman frø) Top Skunk 44 (10 frø)
Skal jo så bare købe en ekstra ballast + reflektor. Til ventilation har jeg et utal af computer blæsere, og har fundet en temperatur måler, som også kan styre omdrejningerne på ens blæser(er) så der hele tiden er den rette temperatur.

Hvilket jeg regner med at købe, medmindre jeg har fundet noget billigere her til den første, som jeg er blevet nødsaget til at udskyde mit projekt til.
Vil det være nødvendigt med et kulfilter til blomstrings rummet når jeg ikke dyrker i større skala? Ville helst gerne undgå at der stinker af skunk i hele hytten :)

Moderator
Brugeravatar

Virker som en nogenlunde pris. Vær opmærksom på at All-mix godt kan være lidt stærkt gødet for små kimplanter, så måske en bedre ide at sætte dem i en pottemuldsblanding først eller anden mindre gødet i de små potter, og så potte om med all mix, og på den måde også give et nærringstilskud til blomstringen. Mange har også brugt all-mix fra start, men nogle sorter bliver overgødet af det, just saying.
De fleste CFL sparepærer kommer med ballast indbygget, men det kan godt være en god ide at få flyttet varmen lidt væk fra pæren. Dog er de mest tilgængelige med ballast indbygget.

Temperaturmåleren er nok lavet til computer temperaturer, som kan holde til lidt mere, 30-80 grader, jeg ville sætte dem direkte til en 12V strømforsyning, især hvis du skal bruge dem til udsugning med kulfilter, som du behøver hvis ikke det skal være at alt for tydeligt at der dyrkes. Du skal nok have fat i et 150-170 M3 kulfilter, og en stærk computer kølere, der kan levere et højt tryk.

In our memories

Takker, så må jeg et smut ned på den lokale plante skole og finde noget letgøddet jord til at starte op i.
Ja, det har du sgu nok ret i. Har fundet et 160 m³ kulfilter til 300 kr. hvilket jeg ummidelbart synes er billigt nok.
Der er nok ikke andet for end jeg må prøve mig frem, med forskelig størrelse og kraftige blæsere, til jeg jeg rammer den optimale temperatur i skabet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]