Hey psy.
Er igang med et lille skabsgrow for tiden, og har experimenteret lidt med topping af planter før, men jeg har aldrig prøvet at toppe en plante mere end 1 gang før, så derfor søger jeg lidt information omkring hvad man skal gøre sig af tanker ved tilfælde hvor man topper flere gange.
Den sidste plante jeg havde som blev toppet 1 gang fik 4 dejlige skud i alt. Dvs. 2 topskud og 2 skud umiddelbart nedenunder på de grene der sat modsat. Altså i alt 4 grene.
Under mit forsøg lå jeg mærke til at vægten på topskuddene på hver gren, fik planten til at næsten vælte til hver side. og en af planterne flækkede faktisk det sted hvor den var blevet toppet, fordi vægten blev for stor.
Nu er mit spørgsmål så:
Nu hvor jeg har planter som er toppet 2 gange, altså med 4 topskud.
(kig her)

bør jeg så gøre mig nogle overvejelser i forhold til vægt, eller vil den umiddelbare aggresive topning på planten få den til at vokse mindre i højden og mere udaf, sat i forhold til hvis den kun var toppet 1 gang?
Jeg tænker nemlig at de sikkert kommer til at belaste stammen yderligere meget, og overvejer nemlig om det vil være en god ide, lige at tage lidt snor/garn/tråd whatever, og eventuelt binde skuddende sammen kontra den anden side, således de støtter hinanden i ikke at falde så meget når vægten begynder at komme på.
Er der nogle der har erfaringer med topning over flere gange, høre jeg gerne hvad erfaringer i har gjordt jer.
På forhånd tak!