Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 17:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Hey psy.

Er igang med et lille skabsgrow for tiden, og har experimenteret lidt med topping af planter før, men jeg har aldrig prøvet at toppe en plante mere end 1 gang før, så derfor søger jeg lidt information omkring hvad man skal gøre sig af tanker ved tilfælde hvor man topper flere gange.

Den sidste plante jeg havde som blev toppet 1 gang fik 4 dejlige skud i alt. Dvs. 2 topskud og 2 skud umiddelbart nedenunder på de grene der sat modsat. Altså i alt 4 grene.

Under mit forsøg lå jeg mærke til at vægten på topskuddene på hver gren, fik planten til at næsten vælte til hver side. og en af planterne flækkede faktisk det sted hvor den var blevet toppet, fordi vægten blev for stor.

Nu er mit spørgsmål så:

Nu hvor jeg har planter som er toppet 2 gange, altså med 4 topskud.

(kig her)

Billede

bør jeg så gøre mig nogle overvejelser i forhold til vægt, eller vil den umiddelbare aggresive topning på planten få den til at vokse mindre i højden og mere udaf, sat i forhold til hvis den kun var toppet 1 gang?

Jeg tænker nemlig at de sikkert kommer til at belaste stammen yderligere meget, og overvejer nemlig om det vil være en god ide, lige at tage lidt snor/garn/tråd whatever, og eventuelt binde skuddende sammen kontra den anden side, således de støtter hinanden i ikke at falde så meget når vægten begynder at komme på.

Er der nogle der har erfaringer med topning over flere gange, høre jeg gerne hvad erfaringer i har gjordt jer.

På forhånd tak!

Medlem

Du mangler at give dem modstand! Sæt en blæser ind i skabet eller hvor du nu gror. Det at den blæser simulere udendørs vejr, og planten vil udvikle en kraftigere stamme, fordi den ved at den vil knække hvis den ikke TILPASSER sig ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@Plantemand

Jeg har skam en blæser derinde. :)

Planterne har været sat til spirring på en udendørs altan med glasruder, som er vestvendt. Dog fik de allerede sol fra kl. 12:00 frem til 20:00 og blå himmel for resten af pengene. Problemet har været de dage hvor det har regnet, der har det ikke været muligt at have vinduerne åbne, da det ellers ville pisse ind og ødelægge vores fine trægulv. Derfor har de nogle dage måtte nøjes med rigeligt med luft, da der er små sprækker imellem ruderne i sådan en slags træk knappen ud/ og skyd vinduet til siden, system. :)

Så de har nok ikke fået nok vindmodstand da de stod derude til tider, hvilket også er skyld i deres stammer ikke er nær så tykke som de kunne have været. En ting som jeg slet ikke tænkte over da jeg smed dem til spiring derude. :) .. var mere fokuseret på at der var masser af lys, og den var gratis ;)

Dog håber jeg lidt at nu hvor de er kommet indenfor og har fået daglig blæset fra min bordventilator, også snart begynder at styrke stammen betydeligt. Dog var min forespørgsel omkring hvad jeg ellers kunne gøre, eksempelvis at støtte dem med noget tråd/garn whatever, som også nævnt ovenfor.

Jeg er udemærket klar over at vind = motion ;)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydspanien
Du skal bare binde dem sammen? Så kan du binde dem der står overfor hinanden sammen, så de giver hinanden modvægt, men bliv stadig ved med at give dem en masse vind, så de bliver stærkere :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@Harald

Det var også lidt det jeg tænkte. :) .. men det ku jo godt være der var smartere måder eller nemmere måder at gøre det på, hvis det overhovedet er nødvendigt :)

Er ikke sikker på skuddende bliver lige så store som hvis jeg bare havde 1 topskud jo.. så måske er det slet ikk nødvendigt..

Det derfor jeg spørger om erfaringer ;)

Moderator
Brugeravatar

Jeg tror ikke det bliver nødvendigt, planten vil buske mere ud pga. den anden topning, og ikke kun pga. de 4 skud, skud nedefra under topningen fremskyndes også. Jeg ville ikke gøre noget for det før skudene evt. bliver store nok til at det kunne blive aktuelt, og til den tid kan man bare binde dem op, for at hjælpe med at løfte skudene, hvor du kan fasthæfte snoren til teltstængerne. Den øverste ramme i sådanne nogle telte kan normalt holde en 30 kg, så det burde ikke blive noget problem. :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydspanien
Det er korrekt, at du formentligt får 4 mindre topskud, i stedet for 1 stort, men det er alment kendt, at du får et meget større udbytte ved at toppe, så du får mange topskud i stedet for 1 stort.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fedt nok. Takker for svarene. :)

Skal nok blive awsome!

EDIT:

@ Harald

det ikke alment kendt at man får større udbytte ved at toppe, end når man ikke gør. :)

Der lavet mange forsøg, men det primært altid endt ud med ca det samme udbytte, afhængigt at groweren selvfølgelig. De forskellige techniques er til forskellige arealer, og størrelser på growrummene.

Men jo.. det rigtigt hvis du dyrker under CFL.. så får du mere ved at have flere topskud, da alle de nederste skud ikke gir ret meget, men med HPS dyrkning, burde der stadig komme en del på de nederste skud i forhold til CFL dyrkningen.. så..

det går vel lige op et eller andet sted.. for hvis ikk du topper dine planter , har du typisk plads til flere.. osv osv..

Min bekymring gik heller ikke på udbyttet, men vægten som grenene eventuelt ku/ikke ku bære. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]