Det samme kan opstå hvis du tager en plante udefra og ind.. så kan der også opstå ændringer..
Eksempelvis er jeg igang med strainen DragonHaze F1 (igen) efter den er udgået fra frøbanken.. var så heldig at få en lille pose med (de sidste, måske) 30 ikke femi frø, efter at have plaget om at den skulle komme tilbage på markedet. Det nemlig klart en af de bedste strains jeg har smagt. Jeg vil ikke sige jeg har smagt mange slags. Men efter 10+ år med røg, vil jeg stadig mene at det helt klart den bedste smagsmæssigt.
Nå.. Første gang dyrkede jeg den indendørs.. den var hurtigvoksende.. ret stabil.. modstandsdygtig over for mug, og overvanding. Jeg havde lidt næringsproblemer, men det var vidst det. Fik lidt gule blade og lilla stilk hist og her.
Nu er jeg så igang med et nyt hold her 1½ år efter og denne gang startede jeg dem ude på en tearesse istedetfor indenfor under lys. Og jeg fik de FLOTTESTE små kimplanter, og ungplanter med HELT dejlige mørkegrønne blade, saftige og frodige uden så meget som et enkelt lille blade eller plet som var grimt.
Nu har jeg så taget dem indenfor under lys, da de er blevet for store til at ku gå ubemærket hen ude på tearessen (40cm +) .. og straks som de kom ind i et andet miljø, begyndt en forlysning at ske på bladene.. de virker straks mere tørre og de er knap så fugtige/saftige som da de stod ude.. Temperaturen i mit growskab ligger på mellem 25-28 grader, så det ikk varmen der gør det, og lampen er (250watt hps) godt 40+ cm fra planten, så de er heller ikke sveden. Men et eller andet sker der altså når de undergår en mindre flytning.
Så..
Tilgengæld kan jeg fortælle dig at den mest optimale måde at ændre klima for en plante som du eventuelt spire indendøre for at sætte ud senere, er simpelthen ved at:
Du tager din plante og stiller i vindueskarmen med åbens vindue et par timer dagligt, i en uge op til den skal udplantes. for hver dag der går, lader du den stå i flere og flere timer, så den langsom begynder at vænne sig til det mere fugtige miljø samt den højere intensitet af lys.. 2 dage før den skal ud, stiller du den så helt ud i en potte, 4-8 timer.. og sidste dagen 8-12 timer.. hvorefter du smider lortet helt ud

altså en langsom forøgelse af lysintensitet og luftfugtighed.