Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 06:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Hej psychedelia.

Først og fremmest vil jeg lige melde ud af dette blot er en teori, som jeg forsøger at finde hovede og hale i. Så dem af jer som har klikket jer ind i håb om at finde en fancy løsning til at fordoble sine topskud, må jeg desværre skuffe.. eller må jeg? ;)

Hvertfal har jeg nu fået noget erfaring her henover de sidste par år, og jeg syntes at have lagt mærke til en ting som muligtvis kan have noget kød på sig.

Hvis i nu eksempelvis tænker på hampplanten som et selvtænkende individ.. som den jo rent faktisk er, hvis man tænker på at den selv fordeler næringsstoffer, selv sørger for at trække næring osv. når den har brug for det.. Hvis man så ovenikøbet tillægger den teori der omkring planter der får for lidt lys, eller som er for langt væk fra lyset, så er der muligtvis noget at hente på plantens egen bekostning?

Den teori jeg tænker lidt i er bygget på egne erfaringer..

Men hey.. lad os kaste os ud i det.. :) ..

I ved allesammen godt at en plante er delt op i 3 stadier

Kimplante
Vegetativ
Blomstring

Så er der nogle der hævder at den vokser MEST i det vegetative stadie.. hvilket også er rigtigt nok.. MEN

Planten fortsætter faktisk med at "vokse" de første par uger hvor den går ind i blomstringen..

Hvis man nu eksempelvis bruger naturen imod sig selv, og lad os sige.. hejser sin lampe lidt , i den periode hvor den skal blomstre (de første 14 dage) .. vil planten så ikke strække sig ydereligere (ergo danne flere skud) i forsøget på at nå så tæt på lampen som overhovedet muligt, inden væksten langsomt hæmmes?

Min teori falder på at hvis dette er tilfældet, så har man jo en gigantisk mulighed for at lave yderligere skud på sin plante, ved blot af hejse sin pærer i ca. 14 dage hvorefter man sætter lampen tættere på igen, og giver fuld skrald, når væksten er stoppet stortset?

Nogle vil måske mene at små kompakte topskud er fedeste og måske vejer mest?

Men hvis jeg tænker på en plante med lad os sige 20 skud, og en på måske kun 14 .. så må der vel være større udbytte at hente i en med 20 skud på? så længe man sørger for at have godt med blæst på, og så selvfølgelig en lampe/pærer med OK lysgennemtrængning?

Hvis denne teori har bare en lille smule på sig, som måske kunne gavne, syntes jeg da vi skal have det lagt på bordet, således at måske potentielle ekstra topskud kan være i sigte i fremtiden! ;)

Kommenter, begrund, og oplys os.. er jeg helt på bar bund her? :P

//Peace out!

Moderator
Brugeravatar

Der er nogle metoder der bygger på det, f.eks. DrBudGreengenes's micro SOG https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=88449
Når det er sagt så giver strækningsvækst hovedsagligt en forlængelse af internoderne, og det er ved noderne at budsne dannes. Altså vil der ved for dårlig belysning komme for langt imellem noderne og dermed også langt imellem topskudene, deraf også stor afstand fra lys til de nedre topskud. Da lysintensiteten falder eksponentielt med afstanden fra lampen er det generelt ikke at foretrække.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]