Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 12:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej.

Jeg er i lære som smed. Og har mulighed for at svejse mit eget growroomm sammen i ønskede mål. Men har ikke meget erfaring. Sidste sommer havde mig og nogle kammerater et udendørs grow, vi havde 6 planter og fik lige lidt under 100 gram tørt ud af det, så vi var tilfredse nok, men ville i nok ikke være der ude ;).

Men til sagen:

Mit ønske er et growroom der er optimalt til 5 panter. Men håbede at i ville hlæpe mig med at finde nogle mål på det? Ved ikke hvor meget plads 5 planter skal bruge.
Ved heller ikke helt hvad for nogle frø jeg skal vælge, andet end de skal være feminiserede. Det skal være nogle der er rimelig nemme at gå til. Ikke auto flower, vil gerne prøve det andet, ved ikke lige hvad det hedder :roll:
Er villig til at smide rimelig med penge i det, så kan nok få nogle ordentlige lamper, udsugning, reflektor o.s.v. så forslag til hvad jeg skal købe der er også mere end velkommende?
Tak på forhånd.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
en plante behøver imo. 40x40cm per plante. Andre har tendens til at bruge mindre plads eks. 30x30 .. men hvis ikk de skal stå ALT for tæt, så er 40x40cm en god tommelfingerregel :) ..

Så kan du jo lave et 40x200 eller et 80x120 eller noget i den stil..

højden bestemmer du jo selv :)

Junior medlem

Tak. Vil jeg følge :).
Nogle forslag det nogle frø der er nemme og gå til?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Hvad du ude efter? noget du blir høj af, eller noget du blir stoned af? :)

Medlem

Nogen er helt nede på 15x15cm, men så der someregel også en masse man skal have styr på (god erfaring) og der er sikkert også indkorpereret masser af forskellige teknikker for at holde planterne små men i god form.

Siden det er første omgang inde og det skal ikke være auto (det hedder regular feminized), der kommer formentlig god plads med godt lys og fornuftigt udluftning også er der et enkelt udegrow på samvittigheden.
Så vil jeg anbefale Northern Lights, White Widow eller Sensi Star.
Ingen af dem er til at tage fejl af mht udbytte, kvalitet og nemhed.

Har du tænkt på moderrum, veggerum, stiklinger eller lign, det gode overvejelser før man starter konstruktionen, især hvis den svejses for så der ikke rigtig nogen mulighed for at ændre uden man skal have fat i tungt værktøj.
Husk at male metallet medmindre du svejser rustfrit eller lign, der kommer masser af vanddamp fra planterne.

Lys: Skaf en HPS til blomst og noget lysstofrør eller LED til vegge, søg evt på goggle under - 400W HPS kit pris - og tag en kigger i forskellige shops. (der kan være stor prisforskel)
Gør dig overvejelser om hvor meget strøm du vil bruge, dit lampevalg har er en direkte propertionalt opadgående effekt på strømregningen som er den største udgift set på årsbasis. En 250W vil klart bruge 4 gange mindre strøm end 1000W men 250W vil ikke kunne nå at give 1/4 høstmængde af en 1000W. Så jo mere lys du pumper ind i planten jo mere høst i form af buds får man. (400W er ok til 1m2 gulv.)
Stiklinger og planter under 18/6 vegge behøver kun ganske få watt. Små 18 eller 36 W rør kan klare jobbet og er voldsomt besparende!

Mindst 5 liter potter til "fuldvoksne" planter (70-100cm høje), og kaster du 20kr mere efter jorden i form af kvalitet får man for 50 kr ekstra kvalivare, igen kig i groshops eller det lokale plantecenter!

Kig i guiden her, den er fino og kan svare dig på stort set alt. http://www.dcfonline.dk/cf/
Dog mht til strøm så tag en kigger her i stedet: Sådan beregner du dit strømforbrug

Også er der gode tips her

Held og lykke og velkommen til psy :D

PS kan ikke svare før om lang tid, så lyt til max bl.a, flink hjælpsom fyr :cheers:

Junior medlem

Nu kan man jo ikke helt beregne høsten på watt. En 600 watts lampe med 95.000 lumen giver jo næsten 100% mere udbytte end en 400 watts med 50.000 (som er standard for disse to lamper), og ikke 50%, som du her lægger op til. En 600 watts kan også, hvis placeret ordentligt, give ordentligt lys til flere planter etc.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]