Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 16:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa

Jeg er ny her på forumet, og jeg har ingen erfaringer med at gro noget som helst. Dog skal det siges jeg gennem det seneste år eller der omkring har lavet en hel del research på nettet.

Jeg har en plan om at gro en enkelt plante inde i mit værelse, men er ret usikker vedrørende visse detaljer.
Nu er det sådan at jeg desværre kun har plads til den ene plante, så det hele må være i orden med hensyn til plantens miljø. Det ville være meget surt hvis et eller andet gik galt og planten dør, eller at den ikke gi´r nok skunk fra sig.
Planen er at konvertere en stor højtaler som jeg har stående til et grorum. Højtaleren er 35 * 35 * 110 cm i størrelse.

Mit grorum må være meget diskret (stealth) da mange af mine familie medlemer har en daglig rytme her inde på mit værelse, og jeg har ikke nogen mulighed for at gro andre steder end i den højtaler.
Derudover har jeg lange arbejdsdage og er tit ude. Derfor vil jeg have et automatiseret system (som jeg dog vil tjekke op på så tit som muligt).

Ja jeg ved, omstændighederne er langt fra ideelle, men hvis jeg kan klare at gro den ene plante og få noget godt skunk ud af det, så er jeg tilfreds.
Jeg kan nævne som ekstra information, at jeg bor på færøerne, og her koster skunk 250 kr grammet, og det er pisse hamrende svært at få fat i. Så i kan sikkert forstå hvor glad jeg ville blive for en enkelt succesfuld plante med godt afkast.

Nå, men her er så planen:

Jeg har tænkt mig at bygge et drip-hydropon system, hvor en digital timer aktiver en aquariumpumpe som ligger nedsænket et reservior. Reservoiret skal være under planten således at vandet bliver genbrugt. Derudover vil jeg bruge en luftpumpe og en iltsten til at holde vandet frisk og ilted hele tiden. vandet bliver selfølgeligt blandet med god næring.

Belysningen skal også være automatiseret. Der har jeg tænkt mig at bruge en simpel mekanisk timer.

Udluftningen skal bestå af en eller anden vifte som suger luft in i bunden, og ud igen gennem toppen. Her har jeg tænkt mig at bruge en kontroller som styrer viften i forhold til temperaturen. Jeg har købt carbon filter til at minimere lugten.

Har jeg glemt noget?

Som i kan se har planten ikke meget plads. hydropon systemet kommer til at fylde de nederste 15 cm af højttaleren, så planten ikl. urtepot og belysning må leve med at kun have ca. 95 cm af højdplads.
Jeg har hørt at man kan få nogle såkaldte lowrider planter. Har i nogle gode råd om hvordan jeg skal forholde mig til det her problem med højden? kan det overhovedet lade sig gøre?
Det må lade sig gøre. Jeg har brug for det.

Selve belysningen er jeg meget i tvivl om. Nu da jeg kun skal ha´ den ene plante, sigter jeg efter en så høj produktivitet som muligt, så der skal godt med lys. Jeg har læst at en plante med pladsmangel kun har brug for ca. 50 watt. men, hvorfor ikke bare gå efter ca. 150 watt med godt af mylar på indersiden.
Kan i anbefale en god lampe til det her formål?

Hvis I har nogen kritik eller forslag, så skal i endelig sige til.

Tegninger og billeder kommer måske senere.

med venlig hilsen

Junior medlem

Du snakker om stealth - så skal du jo nok også overveje noget filter til når hampen når til blomstringsperioden, de kan dufte ret kraftigt... :)=

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
konggrats skrev:
Du snakker om stealth - så skal du jo nok også overveje noget filter til når hampen når til blomstringsperioden, de kan dufte ret kraftigt... :)=

han har købt et kulfilter.
med hensyn til højden kan du bare sætte den i blomst når den ca. er halv så høj som den må blive, så burde det passe okay, men jeg synes at 150w er ret meget strøm at bruge på en plante. du skal også have i tankerne at en udlufter ikke er lydløs, så dine forældre ville kunne høre den når de går ind på dit værelse.

Medlem

Hvis du anvender et ebb'n Flow system, så er en luftpumpe unødvendig.
150w vil kræve noget køling, som rasmus spandemand er inde på.
Ved sådan en lille smule plads, samt ved anvendelsen af kulfilter, så skal du have en okay ventilator som vil komme til at larme.

på så lidt plads, ville jeg max anbefale 50w, måske 100. Og så vil jeg anbefale du dropper kulfilteret og i stedet får fat i sådan en "ionizer" eller lign. Har ikke selv erfaring med dem, men har hørt gode ting om dem, specielt til formål som dit.

og så tror jeg 15 cm for dit hydrosystem er for lidt, du skal nok nærmere regne med 30-40cm, da du jo også skal have plads til reservoir og potten din plante skal være i.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Du kan eventuelt sætte nogle lysstofrør på højkant inde i højttaleren. Så får de lidt ekstra power til de nederste budskab.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Tak for svar alle sammen. Jeg er meget taknemlig.

Citat:
du kan eventuelt sætte nogle lysstofrør på højkant inde i højttaleren. Så får de lidt ekstra power til de nederste budskab

Det lyder bare som en meget god ide...

Det lyder til at være konsensus om at 150w er for meget. Så jeg leger nu med tanken om at sætte et 20w lysstofrør i hvert hjørne. Jeg har bare det problem at jeg lille eller ingen forstand har på lyskilder, og her på færøerne eksisterer ingen forretning som sælger groudstyr. Det eneste man kan få fat i er ganske almindelige rør og lamper til badeværelset og lignende. i stedet er jeg nød til at bestille hele skidtet fra udlandet (helst Danmark), og det foregår alså ikke på den måde at man bare kan lade varen gå retur. Derfor er jeg simpelthen nød til at bestille de korrekte varer i første forsøg. Så hvis nogen derude der kan hinte mig til hvilke rør og evt. armatur jeg skal bruge til vegge og blomst, så ville jeg blive meget, meget glad. Lyskilden er min største frustration.
Jeg har ledt nettet tyndt efter lamper, men jeg bli´r bare mere forvirret for hver gang jeg prøver, fordi det ser ud til at være lige mange meninger om det som der er mennesker. Et endegyldigt svar ville være kanon.

Ville de fire lysstofrør give lige så godt et resultat som en ca. 100w hps?

Hvordan vil det påvirke plantens vækst, at lyset kommer fra siderne i stedet for fra oven, som naturen er vandt til?

Med hensyn til udluftningslarm kunne jeg sikkert lave lyddæmpere til både ind- og ud siden, og evt. skaffe støjsvage vifter om det skulle være nødvendigt. Det er jeg ikke specielt bekymret om.

Jeg ved at man ikke må linke her inde, men er det på nogen måde muligt at på en eller anden måde at få nogen links til gro-forhandlere i Danmark. Måske som privat besked? Det er ikke særligt nemt at finde på nettet, og tro mig, jeg har brugt mange timer på at lede :)
Det er til et velgørende formål :)

Citat:
Hvis du anvender et ebb'n Flow system, så er en luftpumpe unødvendig.

Jeg kender godt det system. Er ebb´n´flow til at foretrække frem for drip system?

Citat:
Og så vil jeg anbefale du dropper kulfilteret og i stedet får fat i sådan en "ionizer" eller lign. Har ikke selv erfaring med dem, men har hørt gode ting om dem, specielt til formål som dit.

Det skal jeg lige se nærmere på. umiddelbart lyder det som et ukendt territorie. Jeg har også lige betalt 800 bobs for de kulfiltre :(

Citat:
og så tror jeg 15 cm for dit hydrosystem er for lidt, du skal nok nærmere regne med 30-40cm, da du jo også skal have plads til reservoir og potten din plante skal være i.

Ja det har du nok ret i. Men så har planten kun ca. 70cm at vokse i. Er det nok til at dyrke en kvalitets plante som gi´r rimelige mængder fra sig på relativt kort tid?

Når det kommer til at vælge frø-sort til mit formål, får jeg nok brug for hjælp. Lowryder måske? Men det bliver ikke aktuelt før om et par uger.

Nu da jeg er så godt i gang, har jeg lige et par spørgsmål mere.

Tror i på at ideen med højttaleren kommer til at virke i praksis? Jeg er klar over at det her virker totalt overdrevet og hjernedødt nu da jeg kun skal have en plante, men jeg har ingen andre muligheder at skaffe skunk. Så jeg har en ret seriøs ingangsvinkel.

jeg er klar over at i er pisse trætte af det her spørgsmål, men jeg aner ikke hvordan jeg ellers skal komme frem til et svar. Hvor mange gram tørvækt mener i jeg realistisk set kan få ud af det her setup?
Hvis jeg får under 10 gram så må jeg overveje om det kan betale sig.

Hvat Kan jeg evt. gøre for at booste produktionen?

Venlig hilsen Lavamadurin

Moderator
Brugeravatar

Jeg ville tage et kig på Blynx setup's hvis jeg var dig, han kører med lign. dimensioner af dig, bruger 5 stks 23W's sparepærer, og har høstet mellem 30 og 50 gram per høst: https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=190726

Jeg synes det virker som en ok idé med vertikale lysstofrør, problemmet er bare at imens planten/planterne er små, er der en del lysspild som lyser over planternes toppe. Som tilskudslys under blomstring vil det dog være en god idé imo.

Jeg må indrømme at jeg ikke har hørt særligt godt om ionizers og lign produkter, jeg ville bruge kulfilter hvis jeg var dig, også selvom det er begrænset plads.
Forhandlerlinks er ikke tilladt herinde.

Vil mene at hydro og scrog eller 4-5 planter, samt at holde lyset tæt på planterne, er dine bedste bud på at booste produktionen, og så i øvrigt at købe en bedre sort end lowryder, autoblomstrene giver som regel ikke så meget, som andre sorter og er som regel heller ikke så potente. Ville måske også være en idé at købe 4-5 18W PL-L lysstofrør (til oven belysning, evt. også nogle vertikalt) og have ballasten udenfor højtaleren (på bagsiden f.eks.) for at få varme ud af skabet og dermed kunne have lyskilden tættere på planten.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt der ude hvor køerne har nummerplade på.
i forhold til lys så kan du bare købe sparerpærer/lysstofrør på 6500Kelvin til gro, og så 2700kelvin til blomst, de kan købes i rigtig mange byggemarkeder for billige penge, men jeg ville råde dig til at placere lyset i toppen, det med lys fra siden er bare ment som ekstra lys ikke som hovedkilde.
for at booste høsten kan du købe blomsterfremmere og andet god gødning.
med hensyn til høst kan du godt risikere at få under 10g første gang, men så lad være med at give op fordi man skal jo også lige lærer det først, og mange ting kan gå galt første gang.

Junior medlem

Det var da et suverænt link du kom med BisMann. Meget relevant.

Nu må jeg indrømme at jeg føler mig lidt dum. Jeg gik sådan set bare ud fra at jeg kun havde plads til en plante, men nu kan jeg se at det ikke er tilfældet. Tror jeg kunne stappe 4 stk derind.
Jeg kan også se at jeg har undervurderet det med udluftning/køling.

Kan du (og andre for den sags skyld) måske anbefale en velegnet sort til mit setup? Føler mig lidt lost i det område. Helst en opløftende (high) slags?
Skal til at bestille frø nu helt snart.

Nu går jagten så ind at finde nogle sparepærer og evt. rør også i passende kelvin.. Har rodet lidt rundt på netet, og det er lidt dyrere end jeg havde forventet.

Har læst at det er en god ide at kombinere de to ender af kelvin skalaen under vegge?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]