Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Der hvor man ikke kan bunde
Jeg har hørt så meget om af HPS lamperne giver meget varme, og CFL giver ikke så meget varme

Men jeg skal have købt nogen pære til blomsting

så jeg skal høre.

Skal jeg vælge:

HPS 600w kit

1 stk. nubret reflektor
1 stk. E 40 fatning
1 stk. 600w ballast
1 stk. 600w HOD G&F.

til 990 kroner

Eller skal jeg selv købe

3 x 200w CFL spare pære (rød) bloom 2700k uden ballast
3 x E40 fatning
til 1179 kroner det er så uden reflektor?

Hvis jeg køber HPS kittet spare jeg penge, og der følger jo reflektor til men varmen bliver jo et problem

hvis jeg køber CFL pærene, så har jeg jo ikke varmen jeg skal tænke på, men det koster så 200 mere, og jeg har ingen reflektore

Hvad vil i sige?

Det skal siges at målene til min blomstring rum er 57 x 57 x 200 nok til at kunne have 2-4 planter der inde ;)

Medlem
Brugeravatar

Hvis jeg var dig, ville jeg nok vælge CFL, hvis du får varmeproblemer...
Især nu hvor der sikkert står en varm sommer for skud.

Jeg tror da bare jeg ville nøjes med at købe 2 x 200w CFL pærer, så har du også råd til reflektorer til dem.

Medlem

SmokeNFly jeg kommer til at have en 430m/h ventilator og rummet er 57x57x200cm Hvor den suger ud af i toppen. Jeg ved som sagt ikke om jeg får varme problemer.

Fordi lige nu har jeg en 110 watts CFL 6400k .

Og der er der 2 x 120mm 12V blæser i et lukket rum. self med luft huller der bliver det 27 grader ved planterne, og den står om 30 cm over dem

Medlem

Jeg synes du skal sætte dig ind i hvad du får fra de forskellige pærer?
Her er lidt du kan tænke over!!!

F.eks giver 3x200 CFL lige omkring 40000 lumen men bruger 600W.
Det kan én HPS på ca 300W klare da den giver i snit 40000 pr pære.
Der har du så sparet halvdelen i strøm? (som så evt kan bruges til at flytte varmen væk unden det går ud over lysmængden??)

En 600W HPS giver i snit 90000 lumen! Dvs kan klare et areal på 2+ X det samme som CFL, men bruger halvdelen i strøm!!

Mulighederne er mange!!

Medlem

Så du vil vælge HPS?

Medlem

Ja jeg er til HPS.
Hvad du har brug for ved jeg ikke.
Jeg vil bare have dig til at tænke over hvad du køber og om der evt er alternativer?

Nogen kan KUN bruge CFL idet der ikke kan være snak om andet! Det kan være fordi!

Ingen mulighed for udsugning, fordi den evt larmer og det skal være stealthgrow!
For lille skab til overhoved at have kanalventilator og alt muligt instaleret!
De ikke må have en stor "stadionpære" der bliver 300 grader varm hængede for deres mor!! (hvad de laver her på siden undrer mig??)

Jeg vil sige, da jeg ikke ved om du har plads!

Go for HPS hvis du har evt mulighed for montage af udsugning, HVIS der bliver for varmt!
Fordi:
HPS er CFL langt overlegen, se bare de eksempler jeg har givet. Find evt nogen billed tråde på DCF med både CFL og HPS pærer i "aktion"

Har også skrevet en tråd engang om output på de forskellige pærer!!
Noget med lys pærer og solen (søg på de 3 ord)?!? Kan ærligt ikke lige finde den og linke? Jeg ved den er her under dyrkning?!?!

Medlem

Fordi, jeg har jo mit skab som har 200 cm i højden.

jeg kommer til at få en ventilator på 430m^3 som kommer til at være i toppen af skabet. men hvis HPS pærene skal være 40 cm fra toppen af planter, og mine potte planter er 28 cm høje, så kan planterne kun blive 132 cm højre

Medlem

Kun??
Du bestemmer helt selv hvornår du ikke vil have planten højere ved man sætter 12/12 perioden igang!!
Billede
Tænk på at hamp kan vokse op mod næsten 1/3 mere efter du sætter 12/12 igang!!
Hende på billedet var 126 cm høj (uden potte) og næsten 1 m over skulderne. Bemærk breden, dit skab skulle være 57 x 57 cm?
Jeg vil tro du får et mindre pladsproblem hvis de først når 132cm.
Den sort på billedet er selekteret/designet til at vokse med en rasendes fart giver du den god jord.
Stadig tager det lige omkring 6 uger i veggemode før den rammer høsthøjden på omking 130 cm efter 6.5 ugers blomstring.

Hvad jeg normalt har set er, at folk sætter dem i 12/12 når planten er ca 40-60 cm.
Når planten så er færdig er de gerne 75-100 cm. Breden på det tidspunkt passer meget fint i skab som dit!

Kan også oplyse at én 600W "kun" kan drive 4-5 af denne størrelse frem!
Pga af hver plante tager meget plads, kan man ikke sætte 3 ved siden af hinanden da de yderste grene ikke får nok lys til en ordentlig og hurtig blomstervækst!
Da hver plante næsten måler 1x1 bruges der næsten 4 m2.
Går vi helt tæt på og kigger på lumen beregninger, kan man derved se at der min. skal bruges et lumenoutput svarende til en 600W i 2 meters højde for at have lys nok til alle 4 m[sup]2[/sup]

Enten større skab eller mindre planter!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Efter at have set de utallige mange dumme spørgsmål, og efterfølgende billeder samt stavefejl og har indset (som først antaget) at du kun er en bette knægt der ikke engang er flyttet hjemmefra, så er mit råd at du skal pille lortet ned. For blir du bustet, så går det ud over din mor/far.. og du kan risikere at blive fjernet hjemmefra. Just my piece. Det vil sku være synd at dine forældre skal stemples som dårlige forældre fordi du er en klaphat og ikk kan vente til du er gammel nok til selv at bestemme.

Medlem
Brugeravatar

MaximumG skrev:
Efter at have set de utallige mange dumme spørgsmål, og efterfølgende billeder samt stavefejl og har indset (som først antaget) at du kun er en bette knægt der ikke engang er flyttet hjemmefra, så er mit råd at du skal pille lortet ned. For blir du bustet, så går det ud over din mor/far.. og du kan risikere at blive fjernet hjemmefra. Just my piece. Det vil sku være synd at dine forældre skal stemples som dårlige forældre fordi du er en klaphat og ikk kan vente til du er gammel nok til selv at bestemme.

Synes heller ikke at der er grund til at dømme "knægten" på forhånd, der er jo ingen der ved om han er 30, og måske ikke lyder så skarp som andre... Jeg synes også at mark har stillet mange spørgsmål, som han sikkert selv kunne finde svar på...

Men dette er trods alt et diskussion emne, og ja, det har været oppe herinde utallige gange. Men jeg vil da gerne lige smide mit råd til ham alligevel:

Jeg er også mest til HPS, men dit skab er LILLE, ikke i højden, men længden og bredden. Jeg vil uden tvivl råde dig til at bruge CFL til sådan et skab, dog er 400w HPS måske også muligt uden varmeproblemer, men det er KUN pga. din store ventilator så.

Jeg har ikke så meget forstand på udskiftning af luft, men i mine ører lyder 430m3/time udskifting til 57x57x200 skab, som vildt overdrevent, HVIS du vil bruge CFL...
Jeg har regnet mig til at du ville få luften udskiftet 3 gange i timen med blot 194m3/time (ikke sikker på det er korrekt), så igen... det kan godt være at en HPS er mulig, men 600w HPS til det lille rum, lyder vildt nøjeren, hehe

Jeg tror at 2xCFL ville være passende til dit rum, men kan ikke engang se hvordan der skal hænge 2 reflektorer med CFL lamper, i det lille rum... Da slet ikke 3 CFL pærer

Medlem

Okay Smoke, Mange tak for svaret ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Smoke'N'Fly skrev:

Synes heller ikke at der er grund til at dømme "knægten" på forhånd, der er jo ingen der ved om han er 30, og måske ikke lyder så skarp som andre...

har du set de billeder fra hans grow hvor han står i sløjdlokalet? .. mit bud er at han max er 16.. men okay.. folk skal da have lov at hjælpe hvis de vil, men jeg går ikk selv ind for at være medvirkende til at gøre "børn" kriminelle..

Iøvrigt enige i at der kun kan hænge 1 reflector på 57x57..

Medlem

Kunne det tænkes at det var mig der tog billedet, og en af mine venner synes det var sjovt og skabe sig åndsvag på billedet?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
MaximumG skrev:
og dog.. Man skal jo starte et sted.. Du mener det selvfølgelig som et godt råd, men nu er han i gang og formegentlig allerede blevet bidt af interessen, så kan vi lige så godt være behjælpelige og rådgive med intention om at mindske chancerne for at han brænder sig selv og sin familie inde når HPS'en falder ned på planterne :evil:

-Peace :peace:

Tror også det er fornuftigt med CFL. Så er der er rimelig meget mindre chance for at noget skulle gå galt, både mht. til sikkerheden, og med at blive opdaget. Så hellere opgrader til HPS når tiden er inde og den første erfaring er i hus. Det ville jeg have gjordt. Røgen skal såmænd nok fungere alligevel :wink:

Edit: Damn, folk poster imens jeg skriver fordi jeg er for langsom til at oprette et indlæg. igen. hader det :)

Medlem

Hehe ;)

Jeg tror nok også jeg holder mig til CFL, fordi det virker som om at HPS er for lidt bedre vidnene folk. Altså folk der ved hvad de laver ;)

Men lige pt. så er jeg glad for min 110 watts pære til vegge ;) Så jeg holder mig nok til det ;)

Medlem

Og MaximumG, jeg takker stadig igen dig forhjælpen,

Selvom det er pisse irreterene at du hele tiden skal nævne de dårlige ting. Men det er rart at du nævnene, fordi, jeg er begyndt og gå med små skridt, fordi du siger som sagt de bivirkninger der kan være ved at dyrke det. Jeg ved godt hvad jeg er i gang med at rode mig ud i ;) Men, jeg vil hellere prøve det end at ærge mig over at jeg aldrige gjorte det.

Alle herinde ved jo godt at det er forkert og gøre det, og det er også grunden til i er meget kritiske over de nye i faget, og vi ikke andet end at takke jeg for at være så kritiskt, fordi så kender vi jo endnu mere til det hvis vi både kender det onde og det gode ved det. Istedet for at vi vil være udvidende og kun vide hvad det gode var;)

Så mange tak for hjælpen alle jer Old Growers ;)

Moderator
Brugeravatar

Til 57*57 cm vil jeg nok sige 250-400W HPS, 400W er rigeligt til sådan et areal. 600W på så lille et areal, vil ikke komme til at give nok udbytte til at det kan 'betale' de ektra 200W. CFL vil også være en mulighed, men så kan du ikke rigtig udnytte pladsen i højden pga. den lave lysgennemtrængning ift. HPS, samt at udsugningen nok er ret meget overkill ift. til en ~200W CFL, som allerede sagt. Skulle du bruge CFL, så ville jeg hvis jeg var dig, dele rummet op i to, lave veggerum øverst (100-200W CFL), blomstring nederst (200W CFL), og så kører med scrog, med en 2-3 planter i hvert rum, hvor veggeplanterne overtager blomstringsrummet, ved høst.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

marjk skrev:
Og MaximumG, jeg takker stadig igen dig forhjælpen,

Selvom det er pisse irreterene at du hele tiden skal nævne de dårlige ting. Men det er rart at du nævnene, fordi, jeg er begyndt og gå med små skridt, fordi du siger som sagt de bivirkninger der kan være ved at dyrke det. Jeg ved godt hvad jeg er i gang med at rode mig ud i ;) Men, jeg vil hellere prøve det end at ærge mig over at jeg aldrige gjorte det.

Alle herinde ved jo godt at det er forkert og gøre det, og det er også grunden til i er meget kritiske over de nye i faget, og vi ikke andet end at takke jeg for at være så kritiskt, fordi så kender vi jo endnu mere til det hvis vi både kender det onde og det gode ved det. Istedet for at vi vil være udvidende og kun vide hvad det gode var;)

Så mange tak for hjælpen alle jer Old Growers ;)

Ja det var så lidt da.. det en spændende hobby og det er mega fedt at dyrke.. men derfor alligevel skal man altid lige tænke tingene igennem før man laver noget dumt ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]