Det jeg helt konkret ville ind på:
Den strækker sig efter min menig fordi:
1 JA den mangler lys, MASSER af lysenergi!
2 Fordi den netop ikke bliver givet lys nok. (ariaji gør! somehow? enten ved godt kraftigt "stiklingelys" eller formentlig 18/6 lystimer, hvis ikke plus og begge dele?)
Den vil strække sig efter lys ja .-det skrevet vel 4 gange nu - Men den ville IKKE strække sig hvis i plantede 2-3 cm under jorden og giver det lys der normalt bruges! Ellers bruger den kimenergien til at strække sig efter det!
Som ariaji selv siger så gælder det om at have lys nok!
Derfor skriver jeg at jeg er lidt imod det kun er lysmangel idet man lige så godt kan plante det dybere!!
Chas skrev:
Et alm frø har kimenergi nok til at spire op gennem jorden og de 2-5 cm kviste og blade fra sidste år før den får noget ordentligt vokselys..??
Den sætning synes jeg passer fint overens med, evt dårligt forårslys samt for højt sat og, tilstrækkeligt lys og intet stræk ved såning i overfladen!!!
Giver det menig?!?
Havde godt læst om din ompotning bismann jeg kunne være fræk og redigere teksten væk med anklagen, men istedet siger jeg ydmygt undskyld!?
Du alene gav ham råd og vejledning..
For kalder du det her råd?
Rellek skrev:
Mine i vinduet ser ca. også sådan ud - mistænker det grå vejr de sidste par dage for at være skyld i at de strækker sig efter lyset.
???
Cozhi skrev:
Ja, jeg er godt nok mega sur over det vejr! satte dem under kunstigt lys de dage hvor det regnede.. heldigvis kunne de små komme ud idag ..
men kan du evt ikke give dem et lille ekstra lag jord?
men ja helt klart lysmangel da de har "Prøvet" at få mere lys ved at strække sig..
det er måske også på tide at give dem nogle større potter.. kan se den ene stadig står i en dåse
Ja, jeg er godt nok mega sur over det vejr! satte dem under kunstigt lys de dage hvor det regnede.. heldigvis kunne de små komme ud idag ..
men kan du evt ikke give dem et lille ekstra lag jord?
men ja helt klart lysmangel da de har "Prøvet" at få mere lys ved at strække sig..
det er måske også på tide at give dem nogle større potter.. kan se den ene stadig står i en dåse

(måske og evt give den?)
Morten på 14 skrev:
Prøv at sætte en blæser til at blæse på dem. Det hjælper med at gøre stammen tykkere og mere massiv når planten bliver ældre ihvertfald, måske virker det også i dens barnestadie
(Måske) Igen??
Et råd for mig er:
Sæt den 2-3 cm under jorden: Så bruger den noget af sin kimenergi på at komme op i lyset!
Simpelt og ikke noget måske? Også en forklaring hvorfor?!
sætninger hvori ord som måske og tænkes indgår i sætninger på lige få med - kan man ikke -er hypoteser for mig.
Jeg kan godt stoppe med at komme med råd til en anden god gang?? Så kan folk spørge om det mere, dem der gider søge efter evt svarmuligheder!