Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: for høj?
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Der hvor det sker
Hey smokers

jeg har 6 planter, 5 oldfarmer nepal og 1 free bie. jeg har haft spiret en gang før i mit vindu men kan ikke huske hvor høje de blev i starten.
men nu er jeg blevet lidt bekymret over mine små babyer, de blev forspiret og sat i potter/øldåser, og det er 13 dage siden. de er i gennemsnit 11 cm høje. jeg synes de er lidt for høje og hænge lidt for meget så jeg har sat nogle tændstikker ned som afstivere.

men hvad siger i til det har brug for lidt godt råd :?: .

http://img245.imageshack.us/i/billede010j.jpg/

http://img682.imageshack.us/i/billede008.jpg/

http://img219.imageshack.us/i/billede007.jpg/

MVH PoPcOrEn :peace:

Titel: Re: for høj?
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mine i vinduet ser ca. også sådan ud - mistænker det grå vejr de sidste par dage for at være skyld i at de strækker sig efter lyset.

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Ja, jeg er godt nok mega sur over det vejr! satte dem under kunstigt lys de dage hvor det regnede.. heldigvis kunne de små komme ud idag ..

men kan du evt ikke give dem et lille ekstra lag jord? :)
men ja helt klart lysmangel da de har "Prøvet" at få mere lys ved at strække sig..

det er måske også på tide at give dem nogle større potter.. kan se den ene stadig står i en dåse :D

Moderator
Brugeravatar

Det er for lidt lys ja. Ompot dem med en del af stilken under jorden, for at give dem stabilitet, helst en luftig jordblanding, over nuværende jordniveau. Derefter giv dem noget vind (for at stammen skal blive bredere) og en coolwhite sparerpærer eller plant dem udendørs, nu her. :)

Medlem

Jeg er lidt imod den gennerelle antagelse at spirer der ser sådan ud er pga lysmangel.

DER er også det "problem" at man spirer dem i tallerken også putter dem i jorden?!?!

Ved den proces sætter man den spirede rod i jorden og dækker med 5 mm jord eller sådan noget? (ikke 2 gør det på samme måde)

Et alm frø har kimenergi nok til at spire op gennem jorden og de 2-5 cm kviste og blade fra sidste år før den får noget ordentligt vokselys..??
Dvs når der max dækkes med 5 mm jord er der meget kimenergi tilbage når den kommer op! Når den samtidig så får lys til de to små kimblade der er ekstra energiproducerende, ja så virker det som der er turbo på voksehastigheden.
Når man så ovenikøbet lader den stå evt på radiatoren?!?

Mine tips.

Prøv en anden gang at tage et spiret frø (dvs du kan lige se de hvide er på vej!) Dæk den så med 2-3 cm LØS jord og vent så 4 dage.

Så får spiren brugt en del energi på at vokse op gennem jorden!

Når den så kigger frem skal den have bryggerstemp (10-12 grader) men stadig varme i bunden (20+).
Det nedsætter voksehastigheden på spiren mens rødderne nu kan bruge kimenergien på at lave gode rødder.

Jeg vil mene at hvis ens planter IKKE ser sådan ud som "begynder" så der noget galt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Prøv at sætte en blæser til at blæse på dem. Det hjælper med at gøre stammen tykkere og mere massiv når planten bliver ældre ihvertfald, måske virker det også i dens barnestadie.

Moderator
Brugeravatar

@Chas
Jeg har altid brugt tallerken metoden, og pottet i ½-1 cm's jord, og starter man dem i vindueskarmen, om foråret, ja så kan de godt strække sig en del. Gør jeg det på samme måde, senere på året, hvor der er mere sol, sætter dem direkte ud eller starter op indendørs under vækstlys, så strækker planterne sig ikke.

Hvis det var for meget energi der var problemmet, hvorfor strækker planten sig ikke yderligere, når den får større lysintensitet, og dermed danner mere energi?

Desuden, hvis du tager og sår noget karse (forsøg fra folkeskolen), og smider det ind i et mørkt skab, så får du i den første tid karse der minder om pågældene planter, som til sidst bukker under for deres egen vægt, da stilken bliver tynd og høj, og i øvrigt bliver nærmest gennemsigtig og gullig hvor den burde være grøn. Minder faktisk lidt om hvide asparges.

Jeg er næsten 100 % sikker på at der er tale om mangel på energi, og planternes desperate forsøg på at finde lys, med en ordentlig intensitet. Jeg synes ikke ligefrem lange tynde stilke bevidner om et overskud af energi, hvorfor så ikke udvikle blade i stedet?

Edit: Rettet 'stikling' til 'stilken', sjovt som ord kan sidde i fingrene når man først får begyndt på ordet. :lol:

Senest rettet af Bismann 18 maj 2010 22:32, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er helt enig med BisMann. Hvis planterne strækker sig sådan som på billederne, så er der ingen tvivl om at det er pga. lysmangel.

Medlem
Brugeravatar

tak for de hurtige svar, jeg vil prøve og om potte dem med 2-4 cm jord over det nuværende jord niveau. jeg vil plante dem ud om et par dages tid når jeg har tid.

MVH PoPcOrEn

Medlem
Brugeravatar

UPDATE:...
Så har jeg bikset lidt sammen, jeg har limet 4 12V computer blæsere sammen og tilsluttet dem til en 230V computer strømforsyning.

http://img139.imageshack.us/i/billede016b.jpg/

http://img412.imageshack.us/i/billede014z.jpg/

http://img413.imageshack.us/i/billede015.jpg/

hvad siger i til det, tror i det er for meget luft :?:

:peace: PoPcOrEn

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
popcorn> tryk på "citer" i din post, og vent på siden dukker op.

Så skal du lige trykke på den der hedder [IMG] .. så kommer der sådan nogle her frem [IMG] [/ IMG] .. kopier linket fra billederne derind i.. så virker lortet.

Syntes iøvrigt det vildt overdrevet at du har brugt 4 blæsere hver på fuld kraft :D .. hehehe.. hvad er ideen egentligt i at dyrke i den lille kasse der? har du noget kunstlys tapet/limet/klistret/whatever under bunden af låget? så som en 9w 6400K cfl-pærer?

Medlem
Brugeravatar

hehe okey skal jeg nok gøre næste gang. Emm ideen er at styrke planternes stilke, jeg har sat det i en kasse for at få mest ud af blæserende, men tror også jeg tager 1-2 af dem af. Jeg har ikke noget kunstlys på da de er udendørs planter, men har ikke fundet noget godt spot til dem enu. men har måske fået lov til at potte dem ud dem hos en ven. jeg har bare prøvet og følge nogle af de råd her i emnet.

MVH PoPcOrEn

Medlem

Bisman og ariaji:

Jeg sagde lidt imod?? Ikke at det er fejlårsagen.
Den ligger hos dyrkeren.

Selvfølgelig er det lys mangel, jeg skrev bare hvad jeg mente OGSÅ kunne være problemet som jeg selv har erfaring med.

Sommer eller vinter kommer mine spirede tallerken frø mere end 2 cm i jorden. Der sgu aldrig stræk i dem.

Der jeg ville hen var at folk ikke sår dem dybt nok efter min menig.

Hvorfor dine planter vokser forskelligt fra sommer til vinter er jeg glad for jeg ikke skal slås med, samt jeg aner ikke hvorfor? underlige planter?? (no offense i truely dont know!?!)

Men ellers sjovt at se jeg er den eneste der kommer med råd han kan bruge?
Og lidt om hvorfor jeg mener det som kan underbygge påstanden..
-
-
-
-
Popcoren:
Vildt airflow du får? eller kan få!
Lige nu ser det vildt nok ud.

Hvorfor jeg skriver
MEN..
Og ikke mere finder du selv ud af om et kvart års tid..

Kom lige i tanke om ariajis eksperiment!!
http://community.dcfonline.dk/index.php ... ic&t=16978

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Ja, jeg var så også nød til at plante nogle af min små ud i coca-cola dåser idag fordi 3 af dem var nogle skarn og besluttede sig for at blive alt for lange.. men tror i dette tilfælde at det er fordi jeg plantede dem for tæt på jorden .. for dem der er plantet dybere i jorden har det fint

Moderator
Brugeravatar

Chas skrev:
Sommer eller vinter kommer mine spirede tallerken frø mere end 2 cm i jorden. Der sgu aldrig stræk i dem.

Men har du dine plante den første tid i en vindueskarm?

Chas skrev:
Hvorfor dine planter vokser forskelligt fra sommer til vinter er jeg glad for jeg ikke skal slås med, samt jeg aner ikke hvorfor? underlige planter?? (no offense i truely dont know!?!)

Fordi der simpelthen ikke er nok lys i en vindueskarm om foråret, efteråret og vinteren, jeg synes ikke det er så stor en gåde.

Chas skrev:
Men ellers sjovt at se jeg er den eneste der kommer med råd han kan bruge?
Og lidt om hvorfor jeg mener det som kan underbygge påstanden..

Både Rellek, Cozhi, jeg selv, og Morten på 14 giver råd han kan bruge, så jeg forstår ikke hvad du mener? Desuden giver du råd til 'en anden gang', det er hjælper ham vel ikke særligt meget nu.

Du må i øvrigt gerne svare på mine andre spørgsmål, hvis du gider, fordi jeg forstår ikke logikken i at stræk, skulle være forudsaget at for meget energi.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
tror egentligt bare det chas mente var at, hvis man ikke såede frøene så langt nede i jorden, så vil man typiske opleve at kimplanten har et længere stykke "hvid" stamme end hvis det var sået 2-3cm nede..

det jo klart at hvis planten har ca 8cm kimrod's energi og man sår frøet 1 cm nede, vil man altså ende ud med 7cm over jorden.
hvorimod hvis man såede 2-3cm nede vil roden kun stikke 5-6cm op..

pointen er vel egentligt bare at man skal så frøene i en "god" dybde, og hvis det viser sig at være for lidt, kan man jo altid dække stænglen til med yderligere jord, når man ompotter.. ellers er det ikk så svært at sørge for blæs, hvis man ejer en gammel pc, og har en gammel mobiloplader. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er da ikke klart. Så snart den stikker op over jordoverfladen og får nok lys, så stopper den altså med at strække sig. Den strækker sig ikke ekstra bare fordi den er plantet "for højt oppe".

Når jeg sår frø, så stikker jeg dem eksempelvis kun lige ned i en grodanblok. Helt plan med blokkens overflade. Altså den er ikke dækket til af noget. De kimplanter rejser sig kun lige op over overfladen og begynder straks at producere kimblade og nye bladsæt i stedet for at strække videre og få en ekstra lang stilk bare fordi jeg ikke har begravet dem dybt.

Pointen er at man skal give sine planter nok lys for at undgå stræk. Det er fuldstændig ligegyldigt om man planter dem mere end 2 cm ned i jorden eller under 1cm.

Medlem

Det jeg helt konkret ville ind på:

Den strækker sig efter min menig fordi:

1 JA den mangler lys, MASSER af lysenergi!
2 Fordi den netop ikke bliver givet lys nok. (ariaji gør! somehow? enten ved godt kraftigt "stiklingelys" eller formentlig 18/6 lystimer, hvis ikke plus og begge dele?)

Den vil strække sig efter lys ja .-det skrevet vel 4 gange nu - Men den ville IKKE strække sig hvis i plantede 2-3 cm under jorden og giver det lys der normalt bruges! Ellers bruger den kimenergien til at strække sig efter det!
Som ariaji selv siger så gælder det om at have lys nok!
Derfor skriver jeg at jeg er lidt imod det kun er lysmangel idet man lige så godt kan plante det dybere!!
Chas skrev:
Et alm frø har kimenergi nok til at spire op gennem jorden og de 2-5 cm kviste og blade fra sidste år før den får noget ordentligt vokselys..??

Den sætning synes jeg passer fint overens med, evt dårligt forårslys samt for højt sat og, tilstrækkeligt lys og intet stræk ved såning i overfladen!!!
Giver det menig?!?

Havde godt læst om din ompotning bismann jeg kunne være fræk og redigere teksten væk med anklagen, men istedet siger jeg ydmygt undskyld!?
Du alene gav ham råd og vejledning..

For kalder du det her råd?
Rellek skrev:
Mine i vinduet ser ca. også sådan ud - mistænker det grå vejr de sidste par dage for at være skyld i at de strækker sig efter lyset.

???
Cozhi skrev:
Ja, jeg er godt nok mega sur over det vejr! satte dem under kunstigt lys de dage hvor det regnede.. heldigvis kunne de små komme ud idag ..

men kan du evt ikke give dem et lille ekstra lag jord?
men ja helt klart lysmangel da de har "Prøvet" at få mere lys ved at strække sig..

det er måske også på tide at give dem nogle større potter.. kan se den ene stadig står i en dåse

men kan du evt ikke give dem et lille ekstra lag jord? :)

det er måske også på tide at give dem nogle større potter.. kan se den ene stadig står i en dåse :D
(måske og evt give den?)
Morten på 14 skrev:
Prøv at sætte en blæser til at blæse på dem. Det hjælper med at gøre stammen tykkere og mere massiv når planten bliver ældre ihvertfald, måske virker det også i dens barnestadie
(Måske) Igen??

Et råd for mig er:
Sæt den 2-3 cm under jorden: Så bruger den noget af sin kimenergi på at komme op i lyset!

Simpelt og ikke noget måske? Også en forklaring hvorfor?!

sætninger hvori ord som måske og tænkes indgår i sætninger på lige få med - kan man ikke -er hypoteser for mig.

Jeg kan godt stoppe med at komme med råd til en anden god gang?? Så kan folk spørge om det mere, dem der gider søge efter evt svarmuligheder!

Moderator
Brugeravatar

@Chas
Så pointen er mere eller mindre at planten skal strække sig under jorden, fremfor ovenover, og så bruge den madpakke den har med i frøet til at nå overfladen?
I så fald synes jeg stadig det ville være mere ideelt at give ordentligt lys i fra starten af, ud fra devisen, jo mere energi, jo bedre og hurtigere kan planten vokse. Jeg har prøvet at lade spirre ligge lidt længere mellem tallerkenerne, da jeg glemte dem, og så plantet en 3-4 cm spirre, (hvilket må være mere eller mindre samme princip, som hvis den skulle igennem jorden?) Der synes jeg, de planter har haft en tendens til at være mere 'skravlede' end de andre.

Du behøver såmænd ikke sige undskyld.
Ja det gør jeg, diagnosen var jo rigtig nok, vi kan godt blive enige om at det er lidt usikkert skrevet, men i min bog er det stadig råd, der er jo ikke nogen af os der ligefrem har en phd i hampedyrkning, så forstår godt man ikke har lyst til at ytre sig i absolutter.

Nej, endelig post råd til en anden god gang, argumentet gik mere på din formulering af 'råd han kan bruge', end det var reel kritik.

Jeg vil desuden gerne undskylde, hvis min retorik blev lidt grovkornet, det var ikke min mening af træde dig over tærerne.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]