Tak for det hurtige svar, jeg skal prøve at svare så fyldestgørende så muligt, men som sagt jeg er bare nybegynder, og ved ikke så meget om planter generelt. Hvad der undrer mig inden, jeg kommer nærmere en på mit setup, er at jeg ikke synes der er beskrevet store forskellige i han og hun planters behov, de steder på nettet, jeg har studeret. Har prøvet at læse en del op på lektien inden jeg gik i gang. Jeg har flere steder set nævnt, at han planterne gror hurtigst, og det er i hvert fald sandt i mit tilfælde. Desværre bare i en grad så hun planten når en højde på omkring 20 - 25 cm. Han planterne blev store og flotte, i en grad, så det nagede mig lidt at dræbe dem.
Efter at have læst dit svar, gjorde jeg nok noget dumt, planten var i en 10cm potte og jeg har nu pottet om til en 17cm potte. Det viste sig at rodklumpen ikke så ud til at være mere end 2-3cm nede i mulden, og på ingen måde fyldte potten ud. I den nye potte er den nye muld nu blandet med skyllede lecasten, for at give mere ilt til rødderne.
Mht gødning, har jeg nu købt, hvad jeg kunne komme i nærheden af i går, blomstergødning 4-1-4. Planterne har levet uden, bortset fra de første fjorten dage efter de lavede første sæt dækblade, hvor de fik gødning af samme slags blandet efter anvisningerne, 1 kapselfuld, til 2 liter. Jeg vander planterne ovnfra, når de har suget vandet fra sidste vanding, men som regel inden mulden er tør, da jeg allerede synes der var tegn på vandmangel, hos hannerne hvis jeg lod mulden blive mere tør. Den eneste hun, drikker ikke rigtig så meget, da hannerne virkelig tog fat, vandede jeg dem et par gange om dagen.
Kassen er foret med noget reflekterende plastik, med lim på bagsiden, lampen består af 120W sparepære, i nogenlunde det rigtige farvetone, 1150 lumen per pære og 5 styk monteret så de kan hæves, og holdes omkring 10cm over planterne. Dimensionerne er omkring 50x50x120cm, og der står nu kun den døende hunplante. Der er omkring 27 grader celsius i kassen, med to 90cm blæsere monteret til at blæse varmen væk i toppen. Forsiden af kassen er ikke lukket, så jeg kan komme til at vande osv. Kender desværre ikke fugtigheden, men den burde ikke være meget højere en resten af lejligheden, da jeg har døren til rummet åben, stort set konstant, for at holde temperaturen nede.
Har givet den gødning, men næste sæt dækblade er begyndt at vise samme tegn, alle dækblade krummer opad i kanten, men hele bladet ser mere ud til at vende nedad, som om det mangler næring, det "hænger". Planten ser ikke ud til at optage så meget vand, som jeg ville forvente, ud fra erfaringerne med hanplanterne.
Jeg vil gerne understrege at hanplanterne udviklede sig fint, og at jeg derfor, uden at have forstand på det, ville mene at planterne skule kunne gro i mit setup.
Endnu en gang tak deadbok
|