Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej, jeg har søgt i forumet, men kan ikke finde noget på mit problem, måske fordi jeg har lidt svært ved at stykke en ordentlig søgesætningen sammen.
Problemet er som følger:
Jeg har bygget mig en lyskasse med plads til 6 planter, status er 3 hanner, 1 død, 1 hun, 1 jeg tror er han. Jeg har en mistanke om den døde plante også var en hun, men den nåede ikke at vise sine blomster, nok til jeg kunne se det. Hannerne groede høje på ingen tid, men er nu fjernet, og den sikre hun, er nu begyndt at vise samme tegn som, den døde plante, slatne lyse blade for neden, samt de første tegn, nemlig gulning i kanten, af de største dækblade, som senere får visne pletter, og dør mod stænglen.

Jeg er ikke nogen ekspert, og har ikke brugt andet end en smule blomster gødning, jeg havde stående, da planterne havde udviklet deres første dækblade, og som sagt hannerne blev store og pæne. Jeg har tidligere haft en hun groende i min vindueskarm, helt uden gødning, uden problemer. Frøene er en stak jeg har fået af en kammerat, måske en blandet landhandel, synes den ene han lignede mest en sativa, og den anden en indica. Jeg har endnu ikke haft en hun, der er stor nok til at jeg har ville sæte den i blomst.
Jeg håber der er nogen, der kan hjælpe mig med at få dem til at overleve, vil ikke bare have hanner ud af det.

På forhånd tak
/deadbok

Medlem

Ja..
Mangler noget mere info omkring når den dør??

Højde/størrelse på planten når den døde?
Pottestørrelse?
Hvor meget gødning til hvor meget vand?
Pæretype?
Relativ fugtighed i kassen?

Det du beskriver ang. bladgulning til død, det lyder som N-mangel. Det kan være dræbende, da det symptom kan skjule mange andre symptomer ang. mangel på andre næringstoffer, hvis man intet gør ved det.
Mangler den for mange næringssalte dør den simpelthen..

Edit: Tillægsspørgsmål: Bøjede nogle af de svitsede bladene "opad" før den døde???

Junior medlem

Tak for det hurtige svar, jeg skal prøve at svare så fyldestgørende så muligt, men som sagt jeg er bare nybegynder, og ved ikke så meget om planter generelt. Hvad der undrer mig inden, jeg kommer nærmere en på mit setup, er at jeg ikke synes der er beskrevet store forskellige i han og hun planters behov, de steder på nettet, jeg har studeret. Har prøvet at læse en del op på lektien inden jeg gik i gang. Jeg har flere steder set nævnt, at han planterne gror hurtigst, og det er i hvert fald sandt i mit tilfælde. Desværre bare i en grad så hun planten når en højde på omkring 20 - 25 cm. Han planterne blev store og flotte, i en grad, så det nagede mig lidt at dræbe dem.

Efter at have læst dit svar, gjorde jeg nok noget dumt, planten var i en 10cm potte og jeg har nu pottet om til en 17cm potte. Det viste sig at rodklumpen ikke så ud til at være mere end 2-3cm nede i mulden, og på ingen måde fyldte potten ud. I den nye potte er den nye muld nu blandet med skyllede lecasten, for at give mere ilt til rødderne.

Mht gødning, har jeg nu købt, hvad jeg kunne komme i nærheden af i går, blomstergødning 4-1-4. Planterne har levet uden, bortset fra de første fjorten dage efter de lavede første sæt dækblade, hvor de fik gødning af samme slags blandet efter anvisningerne, 1 kapselfuld, til 2 liter. Jeg vander planterne ovnfra, når de har suget vandet fra sidste vanding, men som regel inden mulden er tør, da jeg allerede synes der var tegn på vandmangel, hos hannerne hvis jeg lod mulden blive mere tør. Den eneste hun, drikker ikke rigtig så meget, da hannerne virkelig tog fat, vandede jeg dem et par gange om dagen.

Kassen er foret med noget reflekterende plastik, med lim på bagsiden, lampen består af 120W sparepære, i nogenlunde det rigtige farvetone, 1150 lumen per pære og 5 styk monteret så de kan hæves, og holdes omkring 10cm over planterne. Dimensionerne er omkring 50x50x120cm, og der står nu kun den døende hunplante. Der er omkring 27 grader celsius i kassen, med to 90cm blæsere monteret til at blæse varmen væk i toppen. Forsiden af kassen er ikke lukket, så jeg kan komme til at vande osv. Kender desværre ikke fugtigheden, men den burde ikke være meget højere en resten af lejligheden, da jeg har døren til rummet åben, stort set konstant, for at holde temperaturen nede.

Har givet den gødning, men næste sæt dækblade er begyndt at vise samme tegn, alle dækblade krummer opad i kanten, men hele bladet ser mere ud til at vende nedad, som om det mangler næring, det "hænger". Planten ser ikke ud til at optage så meget vand, som jeg ville forvente, ud fra erfaringerne med hanplanterne.

Jeg vil gerne understrege at hanplanterne udviklede sig fint, og at jeg derfor, uden at have forstand på det, ville mene at planterne skule kunne gro i mit setup.

Endnu en gang tak
deadbok

Medlem

2 spørgsmål endnu.. så jeg ret overbevist om hvad det er?

1.Frø sort? White "anything" -lowryder- blueberry etc.??? (blandet??)

2.Jord? Hvad slags, evt blandet med hvad?

Junior medlem

Det er så desværre her jeg kommer til kort.
Jorden kan jeg fortælle om. Det er en pose pottemuld fra brugsen, blandet med lecasten fra bilka. "Djursland Sphagnum", nu jeg læser på den, står der faktisk der skal blandes 3.5kg kalk pr. kvadratmeter, det har jeg ikke gjort. Ph 5,5-6,0, N 37-65, P 28-51, K 17-62.

Frøene er det sværre med, det er en stak jeg fik fra en kammerat, de har en ven (der har et hamster), som dyrker dem i baghaven. Ikke verdens fedeste smag, men billige. Jeg ville gerne have noget op at køre inden jeg investerede, derfor prøver jeg med dem.

/deadbok

Medlem

Yep det med dine blade bøjer opad og nu + en lav PH siger mig at du har et lockout med for meget gødning i jorden.
Kommer PH meget under 6.2-6.0 så blokeres der for næringsoptagelsen af NPK til planten især P.
Billede

Det lød ummidelbart til at være mangelsymptom men nu lyder det som et slags comboproblem..

Især P og K skal planten bruge til blomstersætning. N til at vokse.

Mit råd er at flushe potten med 20-30 liter vand.. Så burde du kunne se tegn på forbedring idet at med gødning tilsat vandet, uden at planten har vokset synderligt så er der rigeligt med næring i jorden, især i den nye potte..

Junior medlem

Tak for hjælpen, planten overlever og ser bedre ud, har været fristet til at give den noget gødning et par gange, men det går galt igen. Lektien må være at jeg skal have fat i en ph-strip eller digital meter, ved snarest kommende lejlighed.

/Martin

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]