Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey
kan man bruge ugødet spagnum til indøres groning, evt op blantet med sand og jord eller skal man holde spagnumet langt væk fra dem af. Da jeg bor i lejlighed har jeg ikke særligt meget jord, :) kunne self købe noget pottemuld eller andet her i dag. Men har også læst at gødning er bandt lyst, og ville man fks kunne bruge akvarie gødning da det jo mere eller mindre indeholder de samme stoffer?

Junior medlem

det kan ikke passe at ingen ved det

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan ikke passe at du vil dyrke hamp, men ingen tålmodighed har.
Der er gået tre timer. Det er et internetforum, ikke en chat. Slap af.

Du kan godt bruge spaghnum. Bare vær obs på at din pH er optimal (spaghnum er ret surt) i blandingen.

Hvad mener du lige når du siger gødning er bandlyst? Du får brug for gødning, ellers dør dine planter efter et par uger når de har opbrugt det der er i jorden.
Hvis du mente at gødning i jorden er en dårlig idé til kimplanter, så ja. Det er en god idé at bruge ugødet jord. Så- og priklemuld er perfekt til formålet...
Akvariegødning indeholder, så vidt jeg ved, ikke de primære næringsstoffer. Så det er en dårlig idé. Køb noget der virker i stedet for at lave lappeløsninger. Du får bare flere problemer end løsninger i sidste ende.

Junior medlem

nu ved jeg så at når vi gøder i vores akvarier til vores planter bruger vi faktis de samme stoffer. da vand jo ikke indeholder disse gro stoffer
http://www.ullits.org/goedning/goedningselementer.html

der er faktis en lille atikel om hva vi bruger og efter hva jeg kan se er det de samme stoffer dog har vi noget lide mere tilføjet. som i nuk kan høre har jeg en del viden om lys og gødning inde for akvarie verden og det er stort set de samme spektrummer vi bruger :) vil bare ikke dosere noget der evet kunne skade planten

Junior medlem

nu har jeg så købt lidt forskellig potte muld den kendte fra lotus pottemuld, djursland med leca samt vildmose pottemuld. hva skal jeg gå efter af gødnings typer? da de jo indeholder forskellige ting. ja 3*20L skal nemlig også ha lavet en blandning af dem alle til mine palmer så jeg var tvunget til at købe 1 af vær slaks for at få gødningen til dem. men hva er bedst til vores planter :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det ser ud til der er en der ikke har læst CF-guiden:-)
http://dcfonline.dk/cf/ - læs den, så ved du hvorfor noget gødning du skal bruge, hvornår og hvor meget.

Du har ret i at din akvariegødning indeholder de samme næringsstoffer som vi har brug for til vores planter, problemet er højst sandsynlig bare at koncentrationen af de forskellige stoffer er forkert. Sammenlign med de informationer du kan finde i CF-guiden. Det kan jo være du er heldig at akvariegødningen passer til en af faserne, selvom jeg virkelig tvivler.

Junior medlem

nej det hvade jeg så ikke :) og kan se nu at den sådan set godt kunne anvendes. men da jeg selv blander mit efter de akvarier jeg har er de 2 er ikke engang ens :) så om jeg skulle blande en 3 til mine hamp planter gør intet. mit spørsmål er så da jeg har pulver formen opblander jeg det med demislisertvand ( det skal man for eller holder værdirene ikke da normalt vand jo også indeholder visse af disse stoffer ) nu kommer problemet for kan godt læse mig frem til hva de skul bruge meget af og hvorfor og hvordan, men kan ikke se i vilkene mængder vilket har meget at sige når vi arbejder i pulver form da man nemt dosere for meget pulver. Så jeg mangler lidt at kunne se en evt guide om hvilken kontrotioner vi arbejder med i da jeg så nemt og hurtit ville kunne måle mig frem til dette.

Junior medlem

lige for at høre nu har jeg kikket under søgt læst og jeg skal kommer efter jer skal jeg. så lige for at høre om jeg nu også hvade forstået det ordenlig opstartfasen skal vi have NPK mest N og kan se at på min lotus jord hedder den 6-5-5 hvilket jo skulle være godt nok. der efter skal jeg så have flytte det over i mit djursland muld da det har en NPK på 5-6-4 er det helt galdt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
DUDE.. ikk for at være uhøflig.. men er det ikke pisse ligegyldigt? .. det eneste du skal tænke på er at købe noget jord.. resten kan du jo selv styre med den rigtige mængde gødning..

Alle de spørgsmål du stiller, som Ariaji tålmodigt forsøger at svare på, er jo spørgsmål som du et eller andet sted henne slet ikke behøver at stille?

Du tager noget jord.. eksempelvis din lotus jord med meget N og planter frøene deri.. når der er gået 2-3-4 uger så begynder du at gøde dem... du skal selvfølgelig vide hvad gødning du skal bruge, og hvad planten har brug brug for i sine forskellige faser.

når du VED det.. så er det sku da relativt ligegyldigt om du så ompotter til vildmose jord eller hvad du gør, men hvis du læser CF guiden igennem, samt en masse af de andre informationer derude, vil du VIDE at der bliver anbefalet at man altid ompotter i sammen medium som planten kommer fra, da man ellers kan risikere gødninschok!

Sæt dig ind i hampplanten og dens cyklus, find ud af hvad den skal bruge, køb noget gødning der passer dertil, og kast dig i sving.. fatter simpelthen ikk at du sidder her og stiller spørgsmål som du FORVENTER at vi andre skal tage seriøst, når du så ikke engang gør dig selv den umage at læse lidt på lektien, samt at gøre tingene nemmere for dig selv.

Kan slet ikk se formålet du har gang i her.. en hampdyrker bruger hampgødning.. hvorfor så stille spørgsmål om du kan bruge akvariegødning? er du ude på at gøre det mest muligt besværligt for dig selv?

Hej, se mig, jeg vil køre bil.. kan jeg putte batterier i tanken, for min eltandbørste bruger dem, og de virker fint dertil? skal jeg så oplade dem EKSTRA meget, eller hvad? ..................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
..............................

alle punktummerne tilsvare den mængde hår jeg har lyst til at rive ud af hovedet på mig selv, når jeg læser dine spørgsmål...........................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
..................................................................................................................

Her er en ide... find en headshop.. køb en bog der hedder "Hampdyrkerens Håndbog" .. så slipper du for at stille dumme spørgsmål fremover.. og dette kan endda gøres for 100kr.. smart ikk? ;)

Beklager anfaldet.. vi får mange dumme spørgsmål herinde.. men det her, slår vist denne månedes rekord.... men held og lykke med dit akvariegødning.. tror det slår fejl for hårdt... men hvis du insistere på det, så go ahead..

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Du finder ud af at det er meget lettere og MEGET mindre stressene når man bare har brugt nogle timer på at sætte sig ind i det hele :) går igennem de forskellige tråde herinde der er rigtig mange guld korn :)

Guiden der var linket til før gav mig NÆSTEN alt viden jeg skulle bruge til at danne mig et overblik over det hele.. så efter at have læst den er det jo bare at springe ud i det og se hvad der sker .. hvor slemt kan det gå?

Junior medlem

jeg tror jeg finder flere svar i en børne have en her ( undskyld ) trode sådan set at et forum var til spørsmål og ikke henvisningninger til en guide.

Junior medlem

en anden ting er så når vi arbejder i planter er at kelvin ikke kan bruges til andet en andet en at give et ca tal. med lys arbejder vi i lumen/lux ra index farven gengivelse af selve pæren. en normal pære har normal et kelvin tal der svare til godt og ved 4-5000 kelvin grader hvilket giver et meget gullit lys

Medlem

God tur i vuggestuen..

Hvordan har du lige lært at have et akvarie??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Et forum er til at stille spørgsmål med relevans, ikke spørgsmål som ikke har noget med emnet at gøre.. færdig!..

Prøv dig frem og tag ved lærer af dine fejl og din elregning, hvis du alligevel ikke gider lytte til hvad folk fortæller dig.. du jo en knaphat hvis ikk du overhovedet gider forsøge at sætte din ind i tingene..

En guide der bliver linket til for at vi andre ikk skal få spat, er ment som en hjælp til dig.. og hvis du gad læse den, havde du slet ikk behov for at stille de ******** spørgsmål som du gør..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]