Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa ..

Jeg har på et tidspunkt fået en lille pose med nogle frø i som jeg har plantet to af, de skal stå udenfor
i hver sin spand på ca. 10 ltr.

Men da jeg ikke ved hvilke frø det er eller hvilken kvalitet de er er det min plan ikke at bruge voldsomme mængder af penge på det :) Jeg bor ved siden af en rideskole og har derfor mulighed for at hente alt det heste lort jeg kunne tænke mig. Men er det nok med lecakugler og hestemøg eller vil det ikke fungere? de står i en sydvendt have og har sol i næsten alle lystimer.

Out, go røg!

Medlem

Du kan godt bruge hestemøg.
Men det bedst at lade hestemøg kompostere først!!
Det tager et halvt års tid..
De fleste lader det kompostere ved at grave det ned om efteråret.

Men du kan godt bruge det "rent" i jorden sammen med planterne. Så formulder det og giver sin næring til jorden og planten med tiden..

Prøv og bland 10-20% knuste hestepærer til 20-30% leca og alm havejord for resten!!
Se tiden and og gød evt ved mangelsymptomer med alm gødning via vandet..

Det virker fint nok for mange køkkenhaveejere.

Junior medlem

Okay super, så prøver jeg at lave en sådan jordblanding når de skal plantes ud i deres spande :).
hvilken gødning vil du forslå, jeg har læst meget syntes jeg snart, men er stadig meget forvirret omkring gødning :-/

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
http://dcfonline.dk/cf/forord.htm

Moderator
Brugeravatar

@Chas
Er det ikke lige hidssigt nok at spirre i sådan en jordblanding som du foreslår? Jeg ville i det tilfælde så dem i rent plante/blomstermuld, og så evt. plante om i hestelortsjordblandingen.

Medlem

Jo måske, eller det går jeg ikke ud fra, hestegødningens/næring kommer først det lidt senere når vandet før opløst div salte og organismer går igang med lave noget..
Indtil da burde der komme en smule plante i alm havejord der kan tåle mosten.

Graver man det ned som mange haveejere, så det op med en rende jord på 30 40 cm, også 10cm rent hestemøg nederst så 10 jord, 10 møg og resten jord. En fræser igennem også ellers bare ro på til foråret.
I den jord sås kartofler, kål, ærter, radisser, og hvad har vi.
På det tidspunkt er møget omdannet til næring for planterne men de dør someregel ikke til trods for tæt på 50/50 blanding..

Ko, tyr, får, ged gris "stalddyrsgødning/kompost" ligger i en mellemklasse af hidsighed, mens alt fra mennesker, fisk, fugle og mikroorganismer og savannedyr (hund kat) går under hidsig gødning.
På f.eks savannen er skarabæen med til at jordforbedre, ved at grave små stumper lort ned hist og her, dens gange sørger for iltforsyning til jorden og hvad dens larver ikke spiste går til veggetationen.

I hans tilfælde laver han bare skarabæens arbejde med en mildre gødningsform som jordforbedring.

Det ukrudt. Godt nok skal ukrudt også have sine vækstbetingelser men det ikke en sart orkidé vi spirer.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt væk og lige her.
Kan man ikke bare gå ud på en mark hvor der går hæste og finde en ordenlig gammel lort :D ?
Jeg er sikker på at hvis du spørg en landmand et sted, evt giver ham en 100mand for det ( de er nærige de svin ;) ) så kan du sikkert få en trillebør lort med hjem, som der har ligget et sted på gården og komposteret eller det der er værre :D

Medlem

roche skrev:
Kan man ikke bare gå ud på en mark hvor der går hæste og finde en ordenlig gammel lort :D ?
Jeg er sikker på at hvis du spørg en landmand et sted, evt giver ham en 100mand for det ( de er nærige de svin ;) ) så kan du sikkert få en trillebør lort med hjem, som der har ligget et sted på gården og komposteret eller det der er værre :D

Kommer du til mig og siger det tager jeg pengene også får du et tons gyllevand hældt lige i kasketten.
Nærig min bare..
Spørger du flinkt kan det være han giver dig noget hønsmøg med for den hund. En trillebør af det og du har gødning nok til et år med 30 planter pr grow.
Men jo, hent bare pæren på marken. Husk at tage en 5 cm jord med der ligger under den for der ligger meget af næringen fra pæren.

PS Så har min nabo tilladse til at skyde varselskud af mod råger.
Kunne være den af ved et vådeskud.. Ikke noget alvorligt, et hagl svider kun en halv times tid :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]