Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Sølvpapir reflektere lys, men også varme.. varme er en skidt ting.. jeg ved godt at det ikke hænger på væggene men deriomd er pakket rundt om potterne..

risicien er at vandet ikk kan løbe ud af potten, og at varmen blir for høj.. alternativt at der dannes hotspots.. en unødig risici hvis man spørg omkring.. det gavner alligevel ikk ret meget at have det derinde, så hvorfor gør det, når der er flere risici en gavn ved det?

læs eventuelt:

Sølvpapir = god udnyttelse af lys?

Medlem

http://community.dcfonline.dk/index.php ... %F8lvpapir

Jeg fulgte med som kigger på tråden her..
Måske værd og tage med..

Jeg synes det utroligt at det har været på tale så længe før nogen prøver - spørgsmålet er om det nogensinde bliver fastslået om sølvpapir kan bruges eller ej til et dyrkerum...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
@Chas>

Jeg har brugt sølvpapir i et af mine tidligere grows.. effecten var at der var ligeså varmt i mit grorum med en 200watt CFL, som hvis jeg dyrkede med HPS.. Så sølvpapir er bare ikk godt på nogen måder.

Hvid maling er altså heller ikk så svært at fremskaffe..

Medlem

Jeg tror nok det jeg ville frem til var at sølvpapir reflekterer mindst ligeså godt som hvid maling og mylar tager man reflektionsprocent og økonomi ind i billedet??

At det reflekterer varme ja det har været kendt i mange år på researchcentre og deslign. De bruger det som varmeisolator.

Jeg tænker mere på hvis varme ikke er et problem, så det langt hurtige og billigere at kigge i køkkenskuffen end som at hente 4 liter maling nede i byen.

Når man så klistrer hele skabet til ja så skal man nok komme i varmeproblemer men det synes jeg også folk beskriver når de bruger mylar eller bare får tændt lampen i et forholdvis lille rum!!

Eksemplvis ved 400 W HPS står på pære pakken at den bliver 300 grader varm.
Men de 400W giver også varme fra sig på samme måde som 400W i energioverførsel generelt.
Du har sikkert prøvet og side 4 mand på et lille hummer ca 15 m2??
Vidste du 1 mand afgiver næsten 100W i varme til omgivelserne pr time?
Når der så sidder 4 bliver der hurtigt varmt og det kun 400 W alene. Dertil kommer kommer alt andet?? I hummeret er det fjernsyn og sådan noget. Men prøv så at sætte en varmekilde på300 grader derind? Sølvpapir eller hvid maling på væggende? - Der bliver møgvarmt hvis alt det skal ind på 2 m[sup]3[/sup] (1x1x2)

Skal du så ud og købe cooltube, rør, kanalvent og hvad ved jeg så kan der lige så godt bruges billigt udskifteligt sølvpapir, end som at hele growet skal nedlægges pga af maling-vedligeholdelse der skal fordampe og hærde og alt muligt, samt det i hvert fald billigere end mylar der så kun er små 10% bedre men 500% dyrere eller deromkring ( A lot i hvertfald)..

Tror næsten ikke jeg kan forklare det bedre hvor jeg ville hen, selv om jeg er lidt usikker på om det forståeligt??

Men jeg siger ikke at folk derved skal bruge det frem alt andet - Jeg vil bare have folk tænker over om der kunne være alternativer og evt misinformation såsom, at det er den matte side og 55% der bliver oplyst når det er fis i en hornlygte de påstår, bliver rettet op..
Det perfekte grorum findes jo ikke, eller gør det.. :hm:

Moderator
Brugeravatar

tuhle skrev:
så du mener godt de små planter vil klare sig?? vil de blade der er påvirket forblive gule eller retter det op?? jeg forstår det som at de næste blade der kommer vil være fine. har skiftet jorden til alm plantejord og halv kokos.

hvor lavt kan jeg hænge cfl`en , nogen siger liger over andre 10-15?

thanks , glæder mig også til de kommer lidt mere op så de kan kommer over i det andet telt. og ikke i det mindste høsten.

Ja, jeg mener de små vil klare sig helt fint. De blade der nu er gule hedde kim-blade, vil fortsat være gule, halvvisne. De visner som oftes væk i løbet af de næste 3-4 bladsæt, da der simpelthen ikke er brug for dem, når større blade tager over for energi produktionen.

Jeg har desværre ikke kendskab til CFL lamper, men prøv at sæt underarmen under pæren, mærkes det 'varmt' for underarmen, er det også for varmt for planterne. Det er en ret uspecifik metode, jeg ved det, men giver et godt fingerpeg.

Mht. sølvpapirsdiskussionen, så er det nok for mig, at hvis man ligger et stykke sølvpapir ud i solen, vs. noget hvidt mat malet træ, så bliver sølvpapiret markant varmere end overfladen med mat maling. Altså er lysenergien i højere grad omdannet til varmeenergi på sølvpapiret, end ved den matte maling, og derfor er der udemærket baggrund for at sige, at den hvide maling reflektere mere lys.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg bruger det ikke til at reflektere lys med, jeg har bare et par staniolbakker til opsamle vand under potterne (det var den billigste løsning). De får formentlig ikke særlig meget lys så snart planterne har fået lidt blade på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]