Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

hej alle

jeg har et mega problem med tempen i mit skab. jeg kører med 400 w hps og temp ligger konstant mellem 30-40 grader hvilket jo er alt for varmt. derfor har jeg besluttet at købe noget cfl 200 w i stedet for en cooltube. er det en god ide?? jeg skal kun bruge det skal til vækst , og så flytter jeg dem over i et telt med 400 w og cooltube.

lyder det nogenlunden fornuftigt eller har i andre ideer?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt væk og lige her.
Hvor stort er dit skab og hvordan er udluftningen i det ?
Hmmm... jeg har nu set folk der har dyrket planter i 40 graders varme snildt... altså så længe toppene ikke brænder self ;)
Men tja nogengange kan det være et problem.. har du prøvet at lave nogle store udluftningshuller i toppen af dit skab, over dine lamper, evt med blæsere hvis det ska være rigtig smart ;) ? det kan hjælpe.. varme stiger jo op af du ved nok

Moderator
Brugeravatar

Rumtemperaturen skal helst ikke over 28 grader. Højere temperaturer øger risikoen for varmestress.

200W CFL er jo lidt en midlertidig løsning hvis du alligevel vil tilbage til 400W HPS i blomst, selvom det selvfølgelig er udemærket til el-regningen, samt til veggetation. Hvis du har penge til det så køb både 200W CFL, kanalventilator og cooltube, Så har du et ganske godt setup, ellers vil en god kanalventilator i sig selv, formegentlig også være nok til at holde temperaturen nede på fornuftigt niveau.

Junior medlem

skabet er 60 x 160 x 220 og jeg har monteret 2 100m3 badventilatore (1 ind og 1 ud) , men det er slet ikke nok.

jeg kan slet ikke finde ud af hvad der vil være den rigtige temp , nogen siger under 25 andre siger det er ligemeget?? mineplanter så i hvert fald så skidt ud at jeg tod dem ud og stilte dem i vindueskarmen. Der er ikke plads til en masse ventilation i skabet da det står i mit soveværelse og jeg gider ikke hører på den hele natten. så jeg tror det ender med 1-2 cfl 250 w i vegg skab til ca 20 planter , og så et blomstringstelt på 120 x 120 x 200 med 400 w hps med cooltube , kultilter og kanalventilator. med 2 skabe burde jeg også kunne høste forskudt ca hver 2 måned.

nogen der er uenige i den måde at lave et setup på??

sidespørgsmål: hvornår er den rigtige til at plante mine udendørsplanter ud? regner med at sætte dem i spande så de kan flyttes med lyset og ind hvis det bliver for koldt.

god grower alle sammen og tak for hjælpen indtil videre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
slutningen af april - dvs. du kan godt begynde at forspire dem nu.. så sæt dem ud om 14 dages tid. :)

er iøvrigt enige i at du kan høste forskudt :)

Junior medlem

men vil det være en optimal opsætning i forhold til varmen og vækst osv???

Junior medlem

BisMann skrev:
Rumtemperaturen skal helst ikke over 28 grader. Højere temperaturer øger risikoen for varmestress.

200W CFL er jo lidt en midlertidig løsning hvis du alligevel vil tilbage til 400W HPS i blomst, selvom det selvfølgelig er udemærket til el-regningen, samt til veggetation. Hvis du har penge til det så køb både 200W CFL, kanalventilator og cooltube, Så har du et ganske godt setup, ellers vil en god kanalventilator i sig selv, formegentlig også være nok til at holde temperaturen nede på fornuftigt niveau.

planen er kører med 2 skabe , så cfl pæren vil være den jeg bruger i vegg skabet. så vil jeg have et blomstringstelt ved siden af med 400 w hps og cooltube , kulfilter og kanalventilator..
lyder det fornuftigt? er ved at være lidt træt af at købe udstyr som jeg ikke kan bruge alligevel. :(

Medlem

Geografisk sted: Århus
Jeg vil sige dig hvad jeg selv har prøvet.

Jeg har haft en 600w hps i et rimeligt stort grow rum/ skab/ telt... 1.50 x 1.50 til 1.80 x 1.80 med 180 til loftet.

Prøvede med en badeværelses ventilator, men den hjalp slet ikke... Jeg måtte jeg have døren åben med en stor bord ventilator til at blæse luft ud...
So much for odor control! Men en kanalventilator der passer til et kulfilter lader til at klare opgaven fint for mig...

Hvis man vil dyrke i et lukket rum, er det altså min erfaring at man skal op i en seriøs udluftning for at holde temp. nede. Min kostede godt 1000 kr.
Men er altså også mega lækker!

Moderator
Brugeravatar

@tuhle
Lyder fornuftigt nok ja :) Mht badeværelsesventilatorerne, så prøv at sæt dem begge til at fører luften ud af skabet i toppen i stedet for én af hver. Luften skal nok selv finde ind i skabet. Det burde hjælpe noget på temperaturen. Har selv kørt omkring 175 m3 i et 1*1*1,8 m telt (altså 1,8 m3, hvor du har 2,112 m3) med en 400W, hvor jeg havde temperaturer på max 32 grader, så det burde hjælpe en del, i hvert fald som midlertidig løsning.

Junior medlem

det lyder til jeg er på rette vej , og nu er der billeder på vej....

jeg skal ud og hente det sidste udstyr i morgen så følger der en opfølgning med før og temp og billeder af planter (hvis de overlever)

de små ch 9 planter er kommet op af jorden for 4 dage siden og klarede sig fint til i går hvor de så blev meget gule. valgte af give dem lidt i vindueskarmen og så rette på skabet og prøve igen... hvis de har gule runde blade , og mlidt på de første småtakkede kan de så reddes eller skal jeg have nye frø??

tak for hjælpen allesammen!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
tuhle skrev:
Der er ikke plads til en masse ventilation i skabet da det står i mit soveværelse og jeg gider ikke hører på den hele natten.

Hvis du køre din vegge periode fra 06:00 til 00:00 så hører du heller ikk på det hele natten ;)

samme gælder blomstring.

fra 09:00 til 21:00 så har man en dejlig nattesøvn :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]