Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 23:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har et hjemmebygget groskab på ca. 130x80x50. skal til at købe en HPS 400w lampe her i morgen. Ved at der vil blive for vamt inde i skabet. Har monteret en pc blæser i toppen af skabet, men det er vel ikke nok? Hvilke andre, økonomisk overskuelige, kølemuligheder har jeg?

BTW. Hvad er der sket med DCF?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Du skal have en meget større blæser, en pc-blæser er på ingen måde nok til 400 watt. Du skal også være sikker på at der er (lystætte) huller som luften kan komme ind ad. Du kan evt. overveje at bruge en cooltube til at få temperaturen yderligere ned.

Jeg tror i øvrigt at 400 watt er i overkanten til 0,4 kvadratmeter. Overvej om en 250 eller 150 watt ikke er nok.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

DCF er nede på ubestemt tid.

En pc-blæser er ikke nok, nej. Du får brug for meget mere.
Kombinér evt. 4 120mm pc-blæsere parallelt og serielt i en lille hjemmebygget boks. Jeg lavede en guide for et par måneder siden, men den lå desværre på DCF og den er jo nede pt... Virkelig noget røv i og med jeg aldrig lavede en sikkerhedskopi.

Badventilatorer er også udemærket...

Men bliver lugt ikke et problem for dig? Eller bor du et sted hvor lugt ikke er af betydning?
For sådan nogle cannabisplanter kommer til at lugte helt ekstremt meget når de går i blomst. Og så er døre ikke længere nok til at holde lugten skjult.

Spar hellere sammen til en kanalventilator... Så har du også mulighed for at tilslutte et kulfilter.

Og ja som Jim Fear siger, så er 400W i overkanten til så lidt plads. Du vil helt sikkert få ret store varmeproblemer. Som pc-blæsere på ingen måde kan løse.
Han foreslår også en cooltube hvilket jeg absolut synes du bør overveje. Især når du har så lidt plads.
Og så gå ned til 250W...

Junior medlem

Regner med at købe en 250w :) Regner stadig med at resultatet vil blive en del bedre end med en 200w CFL pærer?

Ang. Cootube har jeg ikke råd til at købe sådan een, desværre :( Hvis jeg går ned på 250w HPS og evt. laver en kraftig ud/indsugning vil varme så stadig være en problem?

Skal forresten kun dyrke LR:)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Synes du skulle prøve noget andet end lowrydere. Det er da en fin lille plante, men der er så mange andre alternativer. Især når man har mulighed for at kontrollere lyset som man har ved et indoor grow.
Og jo, 250W HPS er 200W CFL langt overlegen.
Cooltube er ikke dyrt... De koster kun en 300,-. Det er en enkelt bytur man lige må undvære.

Indsugning skal bare være passiv. Hvis du har ok udsugning skal det nok selv sørge for at få luft ind i rummet. Hvis du laver kraftig nok udsugning bliver varme sjovt nok ikke et problem, nej ;)

Junior medlem

Hvor har du fundet dem til 300? :D Kan kun finde dem til 700+ kr

Tager dit råd, og kigger efter andre frø også :)

Moderator
Brugeravatar

Udlandet har generelt billigere groudstyr. :) Ellers har jeg fundet ud af at det også hjælper et par grader at montere en køler, der puster lige ind på lampen, i den retning udsugningen er.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som BisMann siger: Udlandet.
Mere præcist må jeg desværre ikke udtale mig grundet sidens regelsæt :)
Og ja helt sikkert, hvis ikke der er mulighed for cooltube, så monter en lille pc-blæser på reflektoren til at blæse langs pæren. Kan fikses med ståltråd og er en rigtig god idé.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]