Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 23:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey gutter.

Lige en advarsel.

I skal fame passe på når i sætter ballast og pærer op til hjemmedyrk eller bare når i roder med strøm fra huset.
Når man fumler med det og man tror det gnistrer lige så meget som en tændrøret på en knallert tager man alvorligt fejl.
Min kammersjuk og codyrker ligger lige nu på skadestuen til observation.
Jeg er blevet ringet op af hans kæreste fra skadestuen for ca 2 timer siden, og hun siger han fik et chock fra ballasten, fra fingeren og lige direkte gennem ham til gulvet. Noget vrøvl med at stikke fingeren i fatningen ved skift af en pære, min første tanke er hvor dum man har lov at være, men det er hendes version?? Hun hørte et brag da han faldt til gulvet og ringede efter babuen når hun fandt ham ligge dér.
Jeg kommer lige hjemme fra deres lejlighed, og tak skæbne man, både sikring og HiPi rælet var gået, ballasten lå omme på siden på gulvet ,det samme gjorde reflektor og en knust pære i den anden ende af rumet, ( den lugter underligt??) og værst er at noget af soklen er brunsvedet :shock: Håber ikke det er "hans" farve???
(planterne har det fint nok :roll: )
Har ikke fået hele historien af ham/hende/dem (den med fingeren lyder fuldstændig ???????)
En update følger engang i morgen. ??? dvs senere idag...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lyder forfærdeligt! Alt det bedste til din kammerat.

Men ja, det beviser 100% at man fandme ikke skal tage let på den elektroniske del af hjemmedyrkning!
ALDRIG rode med ballast, pærer og stikkontakter uden det hele er slået fra og afladet. Alt andet er simpelthen for dumt.

Medlem

Hey igen!

Han lever, er udskrevet og har det nogenlunde ok igen..
Som sagt er det ikke legetøj vi har gang i! Har fået historien og den var lang, så er der noget jeg "glemmer" her er det fordi jeg har hørt 2 versioner af den samme historie, og jeg selv kan let blive forvirret over mange detaljer....
Lad os starte med sikkerheden.
Jeg har været hos en autoriseret elektriker med ballasten for at få den checket om den var ok, og det er den (men gammel?!?). En ny pære og det hele virker igen..
Jeg fik også at vide af elektrikeren at det stød han fik ikke har været dødsenfarlig for en alm. rask person som ham. Der sidder en kondensator i ballasten som oplades for at starte pæren op, den er efter, at lampen er blevet tændt op, konstant opladt og aflades igen når man slukker for strømmen. Med tiden bliver den kondensator langsommere til at, oplade og hurtigt at blive afladt igen. En kondesator er et mindre batteri der meget hurtigt kan op og aflades. Og det var denne "rest" strøm som min makker fik en kærllig hilsen fra af den gamle kondesator. Havde der været sat strøm til havde det været en anden sag. Hvilket fører mig til en lille indrømmelse. Den eltavle jeg så på i hans lejlighed var den gamle eltavle :oops: Den nye var blevet sat op ude i et lille skur på den anden side af væggen?? (spørg mig lige om jeg følte mig bare lidt dum når jeg så en 4 x 16 kvadrat skåret over en halv meter under tavlen..... I dagslys.... :oops: )

Nå men historien er:
Han havde fået nye pærer hjem og ville benytte lejligheden til at gøre reflektorene og fatningerne rene for støv og snavs. Og han havde "tænkt sig om" og hive stikken ud før han gik i gang! (kærestens råd :roll: )
Den første lampe kom han fint over, men det var når han ville tørre indersiden af fatningen af på den anden lampe, at han fik smældet. Han kunne føle strømmen fare igennem ham som et "drøn af energi" og strømmen havde været for stærk til at han kunne holde den?? (ved ikke lige hvad stof han er lavet af?? eller om han snakker sort på det område??) Han kan huske hvordan strømmen "valgte det ene ben frem for det andet, og spjættet fra det ben ramte pæren han ville skrue i, idet de begge lå på bordet han stod på (vi fandt den anden i går aftes, den havde jeg overset??) Bagefter følte han sig en smule lam i siden?!?! Men hvor om alting er har han det godt igen.

Så rådet fra en autoriseret elinstalatør er at lade en ÆLDRE (+5 - 10 år) ballast stå i et døgns tid eller som minimum "Natten over" efter strømmen er taget fra før man begynder at rode med den, eller for den sags skyld skifter pæren!!!

Så pas nu på jer selv gutter og gutinder, der er så meget andet en dårligt blandede stoffer og rygerlunger der kan slå en ihjel derude......

:peace:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ja, det skal man ikke spøge med. Jeg har engang afladt lytten i en switchmode strømforsyning gennem min hånd. Det gør virkelig nas. Heldigvis fik jeg fat i begge poler, så strømmen blev i hånden og gik ikke som i din kammerats tilfælde ud gennem benet. Et trick der er værd at huske er at lave en lille lus af 1.5 kvadrat og stikke den ned i lyttens samlemuffe med en tang. Det giver et smæld og samlemuffen bliver nok lidt sort, men hellere brændt plastisk end brændt hjemmedyrker.

Marijuana kills!

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Næsten alle råd på psy eller andre steder er at lade den stå slukket 24 inden du begynder at pille ved den.

HAVDE MIG SELV EN VILDER NØJER OVER AT SÆTTE DET LORT TIL :D

Godt din mate er på dubberne igen!!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Shit mand, har rodet med min få sekunder efter den var slukket :x
Heldigvis er det kun 150 watt, men fuck mand.... Håber din ven har det godt!

Junior medlem

Lyder sgu vildt. men det hænger jo ikke sammen at både sikring og HiPi rælet var gået når han har taget stikket ud ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Fuck mand, godt der ikke skete mere! Havde sku ikke troet at en kondensator kunne holde så meget juice i så lang tid, jeg har altid holdt på 20min så var den fin. Der kan man bare se.

Pas på jer selv derude

4life skrev:
Lyder sgu vildt. men det hænger jo ikke sammen at både sikring og HiPi rælet var gået når han har taget stikket ud ;)

Det var på den gamle tavle, som han skriver

Medlem

Jeg skal alligevel hen til den autoriserede elmand imorgen, dvs idag (klokken)
Så må jeg lige huske at spørge om tricket fra Bubber virker, ang. at sætte en ledningelus ind i lampeudgangene??

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Kan man ikke tjekke spændingen mellem polerne med et voltmeter inden man rører ved den? Eller det ikke nok?

Medlem

Geografisk sted: københavn
Hehe. . jeg var allerede meget eksperimenterende som helt lille. . stak 2 nåle i en stikkontakt da jeg var 8-9 år. . gjorde SATME nas og fløj tilbage ind i trappen 1½ meter bagved. . var lidt dumt selvom jeg var lille. . men skulle se hvad der skete ved det :P tsk

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Esbon skrev:
Hehe. . jeg var allerede meget eksperimenterende som helt lille. . stak 2 nåle i en stikkontakt da jeg var 8-9 år. . gjorde SATME nas og fløj tilbage ind i trappen 1½ meter bagved. . var lidt dumt selvom jeg var lille. . men skulle se hvad der skete ved det :P tsk

Jeg greb engang fat om et hegn i Givskud Løvepark/zoo, det var noget mere kraftigt end sådan en almindelig kreaturindspærring!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jim fear skrev:
Kan man ikke tjekke spændingen mellem polerne med et voltmeter inden man rører ved den? Eller det ikke nok?

Nej - det er ikke nok.

Medlem

Hey!

Har været hos 2 forskellige autoriserede idag, med spørgsmålet om en ledningelus virker til at aflade ballasten med.

Svaret er: JA, men levetiden for ballasten forringes. (hvor meget trak de begge på skuldrende af??)

De anbefalede begge at lade den stå til den er afladt af sig selv, en siger "natten over" den anden min. 24 timer.
Den ene gav et hint med at det var en god ide at bruge opvaskehandsker af gummi når man skulle skifte pærer og tørre støv af.

1. Fordi de er isolerende.
2. Fordi de ikke efterlader fedtfingre der kan forringe pærens kvalitet og levetid.

Så jeg fik lige købt et parti knaldsorte latexgummihandsker hos en isenkræmmer på vej hjem.
Og hold da op hvor tøzen kiggede da jeg smed dem på bordet sammen med en flaske babyolie og sagde; "Ja skat, så det tid til at blive undersøgt!" :lol:
Dét ansigstudtryk har for altid brændt sig fast min nethinde, kors en griner....
Hva fand.. hun havde selv bedt mig om at huske at købe noget olie til den lille... :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]