Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 23:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Godmorgen Psychedelia :)

Jeg har i morges, til min store ærgrelse, opdaget at min ene baby har lagt sig ned :(

Det handler her om en kim plante på godt 4-5 dage, den var fin igår før jeg gik i seng, jeg har forstøvet lidt vand på den fra tid til anden, og ellers ikke gjort noget.

Jeg har prøvet at "hjælpe" den ved at give den en "stok", så den stadigvæk kan stå oprejst og få lys, så har jeg givet jorden en lille smule vand, (har bare taget min forstøver og sprøjtet lidt på jorden).

nu vil jeg gerne spørge jer folk her inde, hvad det kan skyldes at den har lagt sig ned ? - jeg kan tilføje at jeg har 1 kimplante mere som har samme alder (de kom ud samme dag), og denne har haft en hårdere opvækst (havde et uheld med den hvor jeg har haft den HELT ude af jorden, og der enda blev hakket et lille stykke af det ene kim-blad), men den står fint og frodig idag.

så, har jeg gjort noget forkert ved at hjælpe den op, eller er det for sent allerede der ? - og hvad kan det skyldes at den har lagt sig ned ?

tak på forhånd for svarene :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Det er fordi du har brugt en forstøver.
Jeg kan ikke svare dig på, om planten kan reddes, men chancen for det er ikke særlig stor,
Væk med den forstøver og vand dine planter med noget andet, som ikke rammer dem direkte på. En vandkande f.eks. :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
det højst sansynligt bare vægten af vandet på kimbladene der har fået planten til at bøje sig.

Forsøg med pind og snor at holde den oprejst, og prøv så at sæt en lille pcblæser til at blæse lidt (ikke direkte) på den.. så sku den gerne rejse sig i løbet af et par dage.

men det rigtigt nok, forstøvere skal bruges til insektangreb m.m. men aldrig med den hårde stråle. jurster den til at sprede vandet fornuftigt, og lad så være med at tryk så hårdt når du forstøver..

men bedste bud er at sætte noget blæs på og håb på det bedste - jeg har set kimplanter der har overlevet efter at have været under kraftig blæs fra dag 1 af og de lå også ned og så dødsdømte ud, men de blev faktisk nogle af de stærkeste af de planter der var.. så de KAN godt overleve. :)

Medlem

okay, jeg dropper min forstøver, det er ellers en brillerens forstøver jeg lige fandt frem, tænkte den jo var helt super til jobbet.

hvad skal cirkulationen egentlig sørge for ?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Nogle sværger til blæstpåvirkning af deres planter vha. en form for blæser, da det skulle give en stærk og robust plante. Jeg har aldrig selv brugt det.

Medlem

nu er det jo stadig kim planter.

- jeg kan nu desvære raportere at planten er død, der jeg kom hjem var stilken levet helt tynd og "underlig". ihvertfald tydelig død efter min mening.

oh well, det er jo ik så slemt, har 7 planter nu sammenlagt, og stadig nogle der ikke er sprunget frem. så det ikke så slemt, men det er for mig et mysterie hvorfor den er død når nu den anden har det super fint, den ser rigtig god og robust ud ! - husk på, den blev igår udsat for et lille uheld hvor jeg pluslig havde den HELT ude af potten med roden og det hele.

oh well, er glad for jeg har så mange kim planter nu, er sikker på i det mindste 1 el 2 overlever mig indtil de skal høstes :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Held & Lykke

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ra2Fa skrev:
nu er det jo stadig kim planter.

Og? =)
God luftcirkulation fra start af, sørger for at planterne uden tvivl får en stærk og kraftig stamme. Et must hvis man gror indendøre i et vindstille rum som et telt eller skab.

De er ekstremt følsomme som kimplanter så de må ikke udsættes for alt for meget menneskekontakt. Forstøveren, mystiske uheld, for kraftig belysning - alle sammen faktorer der gør livet hårdere for en kimplante. Men med blæst er det direkte modsat. Det gør intet de bliver rusket rundt og måske lægger sig lidt ned pga vinden. Tænk på hvordan naturen opfører sig...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]