Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 23:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

hey folkens, står og skal til og købe lidt ting så jeg kan gøre mig klar til næste år. så tænkte jeg på jeg skal bruge noget lys som jeg kan starte dem op under?

altså regnede med de sku i jorden udenfor omkring første mej, men ville gerne starte dem under kunstigt lys en månede eller lidt mere før,

dette skal være øknomisk da det ikke er hos mig strømmen bliver tappet :P

har selv tænkt på om noget i denne stil kunne være en mulighed.

Sylvania Aquastar, T5 39W
Sylvania Aquastar, T5 39WAquastar skaffer naturligt lys til fiskene, fremhæver vækst af planter og koraller. Lysfarve: 10.000 Kelvin

men hva ang, lys til grow der jeg helt grøn, men det behøver vel ikke være så kraftigt når det ikke er længer de skal stå.? nogen der kan hjælpe miiig med dette? :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Først kan du jo starte med at læse om lys osv i CF-guiden: http://dcfonline.dk/cf/
Hvis du så har flere spørgsmål bagefter, så kom tilbage med dem :)

Ang. anbefaling af økonomisk lys, så vil jeg anbefale 2 stk. 2x36W lysstofarmaturer med cool white rør. De er perfekte til veg i en måneds tid.

Medlem

Hey!
Jeg har masser erfaring med lysstofrør..

Et af de bedste rør jeg er støt på er Sylvania grolux. (koster under en 100,- pr stk. Excl. armatur)
Næstbedst er glolux wide spektrum. (noget dyrere, samme effekt)
Cool white rør kan sagtens også bruges hvis du vil spare en 20er. og virker ja nogenlunde. Her vil jeg sige, du kan tydelig kan se farveforskel på planterne, om de har fået det rigtig spektrumlys eller cool white når de tages ud i alm sollys. (Så dem har jeg kun prøvet én gang.)
Aquastar, som du nævner, kan sagtens bruges, men deres spektrum er lidt anderledes da planter under vand ikke har brug for så meget af det blå/violette lysspektrum, som feks tomat, brændenælde og hamp gerne bruger i vegfasen. Men det er der, og er i det rigtige spektrum. De har alle tilgængæld godt med rødt lys til den første uges tid efter spiring og til blomsterudvikling. (Det røde lys trænger også længere ned under vand end blåt, derfor de havrelaterede ord) Rødderne bliver også vildt store med Aquastar og f.eks Daylight mens Coralstar faktisk kun har virkning på blomsterne?. (Husk det er min erfaring, jeg mangler nogen der kan bekræfte det??)

Den bedste kombi jeg har fundet frem til, og som jeg bruger lige nu er, 4 stk grolux og 4 stk Aquastar. (8 rør ialt)
Grolux har næsten præcis det spektrum planten har brug for livet i gennem og aquastar har en ok lumen output.
(grolux har ikke mere end 1800-2000 lumen pr rør og 8500 K, mens aquastar lyser med næsten 6000 lumen og 10000 K.)
Det setup er efter min erfaring næsten bedre til at starte planter og udvikle rødder på, end som HPS fordi:

1. Man får det samme størrelse resultat inden for 4-5 uger (+ en bedre roddannelse??)
2. De 8 små 18W rør jeg bruger, bruger reelt 23W hver inkl ballast (armatur), så det samlede forbrug, + en 15W blæser og en pcblæser sat til at suge ud, som er på ca 3 W, lige omkring 200 W total. (aflæseren svinger fra 198,3 til 200,7 W)

Dvs ca 50w mindre forbrug en som den midste HPS, også har jeg endda lidt vind og udsugning i skabet.

Det er monteret i et selvbygget skab der er 87cm bred x 58cm høj x 58cm dybt af 10 mm restplader.
Der kan startes ca 12 frø/stiklinger i skabet, tre bliver aldrig til noget og de ni resterende fylder godt efter ca 3-4 uger og er ved at være klar til at plantes ud/om i større beholdere.

Armaturende kan blive lidt varme, men ingen grund til panik når du monterer dem med ca. en halv cm mellemrum, der i mellem har jeg max målt 68C på en sommerdag.

Du kan bare skalere skabet og antallet af rør ned til dit behov, skabet kan bare ikke være smallere en 65 cm da armaturende gerne er 63 cm,og jeg anbefaler som minimum at du skal have 4 stk rør, med hensyn til breden af planten når den er 3-4 uger gamel, så er 26 mm lysrør temmelig smalt til at belyse hele planten når lyskilden kun er 3-5 cm væk fra toppen.

Et tip:
Undlad at bygge bund i skabet.
Når planterne er små kan de løftes op i lyset på papkasser, men når tiden nærmer sig udplantning, kan det stadig være noget koldt og behovet for højere plads i skabet kan opstå? Når bunden mangler kan højden stadig justeres ved at løfte hele skabet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Det er ikke muligt bare at stille dem i vindueskarmen eller andre steder hvor solen skinner indendørs?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
altså.. køb da de par sparepærer.. det ikke det voldsomme lys planterne har brug for de første par uger alligevel.. :)

afhænger jo helt af hvor lang tid i forvejen du vil starte dem, før du sætter dem ud..

snakker vi om flere måneder i forvejen, så skal du altså næsten ud og investere i et ordentligt setup, og når du når dertil, så kan du lige så godt lade være med at plante ud ;)

Medlem

Chas skrev:
Hey!
Jeg har masser erfaring med lysstofrør..

Et af de bedste rør jeg er støt på er Sylvania grolux. (koster under en 100,- pr stk. Excl. armatur)
Næstbedst er glolux wide spektrum. (noget dyrere, samme effekt)
Cool white rør kan sagtens også bruges hvis du vil spare en 20er. og virker ja nogenlunde. Her vil jeg sige, du kan tydelig kan se farveforskel på planterne, om de har fået det rigtig spektrumlys eller cool white når de tages ud i alm sollys. (Så dem har jeg kun prøvet én gang.)
Aquastar, som du nævner, kan sagtens bruges, men deres spektrum er lidt anderledes da planter under vand ikke har brug for så meget af det blå/violette lysspektrum, som feks tomat, brændenælde og hamp gerne bruger i vegfasen. Men det er der, og er i det rigtige spektrum. De har alle tilgængæld godt med rødt lys til den første uges tid efter spiring og til blomsterudvikling. (Det røde lys trænger også længere ned under vand end blåt, derfor de havrelaterede ord) Rødderne bliver også vildt store med Aquastar og f.eks Daylight mens Coralstar faktisk kun har virkning på blomsterne?. (Husk det er min erfaring, jeg mangler nogen der kan bekræfte det??)

Den bedste kombi jeg har fundet frem til, og som jeg bruger lige nu er, 4 stk grolux og 4 stk Aquastar. (8 rør ialt)
Grolux har næsten præcis det spektrum planten har brug for livet i gennem og aquastar har en ok lumen output.
(grolux har ikke mere end 1800-2000 lumen pr rør og 8500 K, mens aquastar lyser med næsten 6000 lumen og 10000 K.)
Det setup er efter min erfaring næsten bedre til at starte planter og udvikle rødder på, end som HPS fordi:

1. Man får det samme størrelse resultat inden for 4-5 uger (+ en bedre roddannelse??)
2. De 8 små 18W rør jeg bruger, bruger reelt 23W hver inkl ballast (armatur), så det samlede forbrug, + en 15W blæser og en pcblæser sat til at suge ud, som er på ca 3 W, lige omkring 200 W total. (aflæseren svinger fra 198,3 til 200,7 W)

Dvs ca 50w mindre forbrug en som den midste HPS, også har jeg endda lidt vind og udsugning i skabet.

Det er monteret i et selvbygget skab der er 87cm bred x 58cm høj x 58cm dybt af 10 mm restplader.
Der kan startes ca 12 frø/stiklinger i skabet, tre bliver aldrig til noget og de ni resterende fylder godt efter ca 3-4 uger og er ved at være klar til at plantes ud/om i større beholdere.

Armaturende kan blive lidt varme, men ingen grund til panik når du monterer dem med ca. en halv cm mellemrum, der i mellem har jeg max målt 68C på en sommerdag.

Du kan bare skalere skabet og antallet af rør ned til dit behov, skabet kan bare ikke være smallere en 65 cm da armaturende gerne er 63 cm,og jeg anbefaler som minimum at du skal have 4 stk rør, med hensyn til breden af planten når den er 3-4 uger gamel, så er 26 mm lysrør temmelig smalt til at belyse hele planten når lyskilden kun er 3-5 cm væk fra toppen.

Et tip:
Undlad at bygge bund i skabet.
Når planterne er små kan de løftes op i lyset på papkasser, men når tiden nærmer sig udplantning, kan det stadig være noget koldt og behovet for højere plads i skabet kan opstå? Når bunden mangler kan højden stadig justeres ved at løfte hele skabet.

mange tak for dit svar det var helt klart brugbart :) bruger du kun 18 w i dine rør.? for tænkte om jeg kunne tage 2 med flere w i stedet eller sådan.? fordi har kun ude grow så skulle kun bruge det til 1 allerhøjst 1 og en halv månede. Vil bare gerne have at planterne kommer i en størrelse hvor de kan komme ud i slut april :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

MaximumG skrev:
altså.. køb da de par sparepærer.. det ikke det voldsomme lys planterne har brug for de første par uger alligevel.. :)

Arh. Planterne har i princippet slet ikke brug for alt det fancy lys vi kan give dem. Men flotte, store og udbytterige planter har absolut brug for god belysning. Også fra start af så de kan udvikle sig rigtig godt.
Vil man virkelig kæle for sine planter og give dem en god start, så køber man enten nogle kraftige CFL-pærer eller går op i næste klasse og køber en 250W MH-pære + ballast.
Så får de masser af lys og bliver rigtig lækre.

For planter som vi er interesseret i, så er lys absolut vigtigt - også de første par uger.

Medlem

Jeps 8 stk 18W men det er pga af mit skabs mål!
Og lige en rettelse/tilføgelse ang. lumen på Aquastar. Den SKAL være i T5 udgaven. Den er ca 5000 lumen for en 58 W, og ikke 6000 som jeg skrev i den forrige.
Og husk Aquastar er bare et navn? Dvs Sylvania Aquastar, Osram, Phillips, o.s.v fører sit eget mærke Aquastar, Daylight o.s.v. Så der kan sagtens være stor forskel på spektrum og lumen output. (jeg bruger som sagt Sylvania´s udgave, for den synes jeg giver bedst resultat)

Min luxmåler siger (jeg skal fri dig for omregningstabel og udregninger)
Grolux: 18W ~2000 lumen, 36W ~2080 lumen, 58W ~2150 lumen (mine er T8 rør)
Aquastar:14W ~3720 lumen, 28W (ikke målt), 54W ~5000 lumen ***Mindre strømforbrug***
Det passer også ca med de specifikationer der står på pakkerne.

Og med dem pakket ind i skabet på ca 0.4 m2 giver det en ca total på 50000 lumen pr m2.
( HUSK med Aquastar, at det i T5 udgaven de lyser kraftigt. Sylvania´s T8 Aquastar 18W lyser ikke mere end 900 lumen ifølge pakken)
Minus er at man skal holde planten ca 2-5 cm fra rørene.
Plus er en pæn besparelse på strømregningen.
Du kan bruge den længde du vil, vigtigst er bare lumenstørrelse og spektrummet på røret når planten stadig er lille?? (læg meget mærke til at der ikke er noget vildt stor forskel på grolux lumenoutput også Watt forbruget, derfor kun 18W hos mig for at opnå de mange lumen.) Den har brug for både rødt og blåt lysspektrum til en rigtig god start. (grolux har det spekter)
Derfor anbefales HPS Bloom pærer også til, "Fra start til slut dyrkning", men et bedre og større resultat kan opnås ved brug af Veg. pærer..

Senest rettet af Chas 17 okt 2009 00:53, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Chas skrev:
Ja, man kan altid pøse mere lys i watt på, end nødvendigt! Husk han skrev det skulle være billigt, og en 200 W CFL bruger lige så meget som hele mit setup i det lille skab.
Og fancy lys er rigtig nok ikke en nødvendighed, mutter havde engang en plante stående i vindueskarmen over et år før den blomstrede.

Det var nu heller ikke en idé til trådstarter, det var mere lige for at rette op på det MaxG fik skrevet, så folk ikke pludselig tror lys er underordnet i vækstperioden :)

Medlem

Ups sorry Ariaji, my bad.. :oops:

Har vist røget for meget, og fik læst for lidt da jeg skrev svar
Kan læse på dit indlæg, at du kan se jeg tog fejl med hensyn til hvem dit svar var til..
Tak for din irettesættelse :gud:

PS: Det er redigeret væk..

:peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]