Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 23:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hej folkens
Jeg kører et par planter under en 150W HPS, 12/12 fra frø. Da mit skab larmer lidt, vil jeg gerne have den mulighed at slukke for ventilationen (og derfor også lyset, da der ellers bliver for varmt) et par timer hvis jeg får gæster der ikke skal se det... Vil det være et problem hvis det sker et par gange i løbet af plantens liv?

Mit skab er ikke 100% lysisoleret endnu, hvor nazi skal man være med at holde lys ude? Der er et par meget små sprækker, men ikke større end et par millimeter.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du skal være meget stor lysnazist!
Få tætnet de sprækker med det samme. En sprække på en milimeter eller to er nok til at der kan komme ret meget lys ind. Det forvirrer planterne og du kan risikere at få en god klat hermaer.

Hvad med at bygge en ventilationsboks som jeg lavede en guide til for noget tid siden?
Den larmer ikke mere end en computer gør... Du vil i hvert fald helst undgå at slukke lyset. Det stresser jo planterne helt absurd at få mørkeintervaller.
Hvis man gror i sin lejlighed må man enten ofre penge på at gøre det 100% stealth eller helt lade være med at invitere gæster der intet må vide.

Hvad med ellers at lade lys + vent køre om natten i stedet for dagen? Nu kører du jo 12/12 fra frø, så du kunne evt. få det til at tænde ved midnat og køre indtil middag. Det er jo tidspunkter hvor man normalt ikke har gæster...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg arbejder på sagen med lyset, men jeg tænkte mere på om der også er risiko for hermaer nu hvor planterne kun er en uge gamle?

Hænger du din kasse inde i skabet eller udenfor? har lidt overvejet at lave den og hænge den op i nogen elastikker for at tage vibrationerne. Hvad angår stealth så larmer min ventilator ikke meget mere end en computer, men det er altså stadig ikke en lyd et skab burde sige, hehe. Tror jeg bliver nødt til at tage chancen og slukke det hvis jeg får gæster der ikke må vide noget (hvilket faktisk begrænser sig til familie osv).

Tak for svaret :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, der skal gerne være styr på lyset allerede fra start af. For 12/12 betyder jo de skal gå i blomst lige når de kigger op af jorden, så jeg ville få tætnet det skab right away.

Min boks hænger udenfor, men man kan sagtens smide den ind i skabet i stedet! Så skal man bare vende blæserne om når man bygger den, så de skubber luften igennem boksen i stedet for at suge igennem boksen.

Hvis jeg var dig, så ville jeg altså vende lysperioden om, så de fik lys om natten og der var slukket om dagen. Så er der ingen problemer med gæster...
Det er for stor en risiko at stresse planterne på den måde, ved at ændre lysforholdene midlertidigt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Okay, så bliver jeg bare nødt til at få gjort skabet stort set lydløst, da jeg sover lige ved siden af.

Hvad er den bedste måde at lysisolere mit luftindtag i skabet? Jeg har en lystæt slange som jeg har bøjet, men synes stadig der slipper lidt lys ud.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Det er rigtigt nok, at du bør være en smule lysnazi omkring projektet - men jeg har, af samme årsager som dig, været nødsaget til, at slukke for lampen engang i mellem... Det sker der altså ikke oget ved - med mindre du gør det konsekvent.... Nogle gartnerier bruger også det, der kaldes glimtbelysning, som en retarderingsmetode - metoden stammer vist fra, gartnerier der lå/ligger ud til en vej, hvor bilernes lygter forstyrrede planterne cyklus - dette er nu en kontrolleret metode til, at retardere visse planter, hvor de i en overgang systemastisk udsættes for fx 2x 5min lys midt om natten.... Men Ariaja har ret, for meget stress kan udvikle hermafroditter - men der sker ikke noget ved, at gøre det enkelte gange... Derudover ville jeg klart køre vegetativ, et stykke tid før du sætter dem i blomst - ellers ville det nok blive nogle små planter med et enkelt eller to skud på hver plante=)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak for svarene, bumper lige min egen post igen...

Er der nogen der har gode forslag til hvordan jeg isolerer mit luftindtag så der ikke kommer lys ind der? Jeg har en slange i sådan noget aluflex crap, men synes der slipper lys igennem den, kan det måske betale sig at male indersiden sort så den ikke reflekterer?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Ved ikke om du så det igår på irc, men der foreslog jeg sort stof, hvis dette selvfølgelig ikke er tæt på en varmekilde - men luftindtag, altså, er det et lufttæt skab du har dig da?=) Men prøv, at stå inde i skabet og så luk det, for så at se hvor meget lys der egentlig slipper ind - desuden vil jeg da foreslå dig, at dine mørkeperioder ligger om natten = mørkt og ingen larm til, at forstyrre skønhedssøvnen..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja det er lufttæt (har været brugt til et andet formål før).

Skabet er desværre for lille til at jeg kan komme ind i det, men jeg tjekker det ved at slukke lyset på værelset og have lampen tændt, derved kan jeg se hvor der slipper lys UD af skabet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Men vil sort stof ikke blokere for luftstrømmen? Eller er der en særlig type man kan bruge?

Medlem

Der er altså på høje tid jeg skfter min gamle møgpc ud. (det tager evigheder at loade noget som helst op, især billeder??)
Sidespring.. nå..

Lydløs blæser?
2 ting larmer fra den, luften når den "pløjes" af vingen, og/eller kuglelejet/slidt bøsning??
Er viften i ubalance kan den sende vibrationer igenem hele skabet, og ja her, og som ved lejestøj virker ophænget i gummistropper/elastikker!

Med hensyn til de 2 andre har jeg engang lavet en "udstødning" af tykt paprør med noget tilskåret rookwool inden i.

Kort forklaret var det et kraftigt lige paprør, ca 60-70 cm langt, hvor der var en "fløjte" i, denne fløjte var lavet af isolering, rookwoll.
1. en måtte rookwool der er tyk nok til at fylde røret ud på langs. (20-30cm er nok til denne længde rør)
2. tilskæres så woolen får en cylinder form der passer i røret.
3. cylinderen skæres midt over på langs til to "halvmåner"
4. stumperne indsættes "oppe og nede" med en afstand fra hinanden der ca svarer til tykkelsen af cylinderen.
5. hver halvmåne fastgøres med to "sting" mellemkraftig ståltråd gennem paprøret.

Vi kapslede også hele blæseren ind i en lille kasse ( lavet af paptræ) med et tyndt lag rookwool indeni, hvor udgangshullet passede uden på røret. Selve kassen blev skruet i en tyk gummiplade, (en gammel stænklap fra en lastbil) som var "hængt" op i loftet, over/ved siden af lampen, med fire lange skruer der kun var skruet halvt i så gummiet ikke rørte loftet selv. (elastikken) Samlingen mellem hul/rør, og rør/skab var en klat silikone. Røret var også hængt op i gummistropper (presseningsstropper til en trailer, men det fandt vi unødvendigt med så kort et rør.
Det fik min kammerats skab til at holde helt kæft og der slap intet lys ind.

PS. Vi fandt det hele på genbrugspladsen. Og, en rulle selvklæbende tætnings gummiliste og en 10krones hobby kniv koster ikke mange basører i et byggemarked. Og bingo så dit skab perfekt lystæt.

:peace: :joint:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]