Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 13:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej, jeg og nogle andre har siden starten af maj haft nogle planter oppe at stå og gjort tingene så godt som vi nu kunne.
Her indenfor den sidste måned har der dog været et par problemer med nogle af planterne som jeg først troede var overgødning men nu er lidt usikker på grundet forskellige symptomer.

Her er lige nogle billeder med eksempler på problemerne:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Og et dødt blad min ven plukkede af.

Nogen forslag? Vi har forresten os lidt bladlus, nogle forslag til et godt middel imod dem?

Sorry for billedstørrelsen iøvrigt men jeg mente det var nødvendigt for rigtigt at kunne se hvad der er galt med planterne.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Det er overvanding

Moderator
Brugeravatar

Og den med rød stamme er fosformangel. Mht. bladlus så er insektsæbe med brun sæbe, husholdningsprit og vand the way to go, kan ikke huske doserne, men opskriften ligger et sted herinde. :)

Junior medlem

Er i sikre på at det er overvanding? For der var en periode med tørke omkring Roskilde hvor de altså ik fik noget vand af nogen af os i 2 uger og der heller ik faldt synderlig regn :S Hvad gør man med fosformangel?

Junior medlem

Edit: En af planterne, det nok meget svært at se på fotoet, har et blad eller to hvor at kun kanten på bladet bøjer opad hele vejen rundt. Bladet er grønt som normalt med vist lidt misfarvning på pågældende kant og så er kanten der er bøjet op meget kruset/bølget i det.

Moderator
Brugeravatar

Fosfermangel behandles med gødning, som indeholder fosfor (P). Jeg synes mere det ligner nærringsproblemer, end overvanding, synes ikke jeg kan finde de "opsvulmede" blade som normalt kommer ved overvanding, men kan heller ikke udelukke det, bestemt ikke som vejret har været på det sidste.

Hvordan står det til med gødning, du sagde du troede det var overgødning, hvor meget, og hvad for noget gødning har du givet dem? Desuden vil jeg gerne vide, om de er dyrket direkte i jorden man ser på billederne, eller om det er i blomster/plante muld?

Junior medlem

Jo men de samme problemer var også til stede før regnvejret gik crazy så det undrer mig bare.

Gødningen vi har brugt har været BioBizz Bio-Grow og i perioden før Roskilde hældte vi vist en 4-5 dråber (det vist ret koncentreret)i en halvanden liters flaske hvor hver plante så fik en halv liter hver. I starten fik de måske for meget fordi vi gjorde det måske to gange på en uge. Men efter en lang periode uden gødning der i de 2 uger ville jeg bare ik tro det ku være det mere.

Mht. til jorden gravede vi et 20-30cm dybt bed og så har vi blandet både plante muld, spagnum, dolomitkalk, sand og lecasten efter specificeringer på DCF o.l.
Der var selvfølgelig stadig en del af lerjorden der måtte blandes op med da vi godt ku ha købt lidt mere plantemuld men alt i alt er det vist rimeligt.

Junior medlem

det er udtøring eller for meget gødning over vanding er det ikke dyrker man fks i hydro står rødder hele tiden
i vand jo der sker der det ikke fks men ligner udtøring måske overgødning

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Dr.Weed skrev:
det er udtøring eller for meget gødning over vanding er det ikke dyrker man fks i hydro står rødder hele tiden
i vand jo der sker der det ikke fks men ligner udtøring måske overgødning

I hydro står planterne altså kun delvist i vand, ellers ville de ikke kunne få ilt.

Junior medlem

i areoponics anlæg der gennem strømmende vand konstant selv dyrket sådan der rødder altid i vand i mange andre hydro anlæg køre vandet os igennem konstant men bliver dog iltet så længe det ikke står sådan at vandet står rådner omkring rødder vil overvanding ikke skabe det du ser der det er enten udtøring eller for meget gødning

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
TheRagingPussy skrev:

I hydro står planterne altså kun delvist i vand, ellers ville de ikke kunne få ilt.

I DWC, Aquafarms eller lign står de faktisk i vand konstant men grundet den gode iltning med luftsten rådner rødderne ikke dette er selvfølgelig ikke filfældet udendørs.

Junior medlem

Jeg er glad for at i benytter min tråd til dejlige irrelevante samtaler om hydroponics og aeroponics systemer.
Hvis i til gengæld ville være søde og hjælpe med forslag (hvis i læser mit indlæg ville i nok se at jeg altså finder overvanding usandsynligt), så ville jeg blive rimelig glad. Vi har været ude og give dem benmel fornylig fordi i hvert fald fosformangel kunne bekræftes. Det undrer dog stadig med de der gule blade selvom der heldigvis ik er kommet flere.

Medlem
Brugeravatar

Det kan godt ligne kalium mangel..

Junior medlem

Her er nogle nyere billeder af de problemer vi har nu (altså efter at nogle planter alligevel er blevet fjernet som hanner):

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Og lidt blær:

Billede

Jeg syns det virker som næringsmangel ud fra hvad jeg kan se på DCF. Men jeg er lidt i tvivl fordi jeg selv mener de har fået nok gødning og jeg syns ik (ud fra de billeder jeg ku se) at det var overgødning. Men vi valgte alligevel sidst at lade være med at give dem i tilfældet af at det var.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]