Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 18:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Hej alle stoners!

idag har set på mine planter og lagde mærke til at den største af mine planter havde en slags plet på bladet, det lignede at det var vådt og senere hen er det blevet guligt. der gik ca. 3-4 timer.

Billede

Billede

Billede

Billede

nogle der ved hvad det kan være?

Junior medlem

Hvad vil i tro at det her er for noget skunk?

Billede

Billede

Moderator
Brugeravatar

Det ligner afbrændning/varmestress af bladet,altså at de har det for varmt, hæv lampen lidt, og sørg for noget ventilation. Hvad er det for en lampe du bruger, det ligner en almindelig glødepærer?

Der er ikke nogen herindefra der kan svare dig på, hvilken sort dét skunk er ud fra billeder, det kan jeg næsten sige med sikkerhed. Det er kun sorter med meget særlige karakteristika, man kan det ved, og selv der kan det lige så godt være et andet kryds.
Men der er frø i, så vidt jeg kan se?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
hæv lampen? .. nej.. sæt en blæser på :) .. det vil hjælpe både på stænglerne og varmen ;)

Junior medlem

jeg har en lille blæser på, men skal i hvert fald have en til.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

det ligner det jeg omtalte tidligere i den anden tråd om samme emne.. nemlig udtørringspletter.. som nu er ved at rådne..

Junior medlem

det tror jeg også at det er!
kommer det pga vand der får lov til at ligge på bladene og ligesom tørre ind så planten får for meget fugt lige dér,,??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jup.. er specielt problematisk når det er forbundet med lys og varme.. så fungere vandet som et forstørrelsesglas..

Moderator
Brugeravatar

Men hvilken lampe bruger du? Glødepærer er nemlig slet ikke nok til at dyrke under, og genere nok varme til at skabe varme problemmer, især med den reflektor du bruger som holder på varmen. Sparepærer med 6400k spektrum er absolut minimum til at dyrke nogenlunde ordentligt i veggetationsperioden, og så skal der enten en HPS eller en 2700k CFL til blomstringsperioden.

Junior medlem

det giver jo totalt mening maximum G tak for det. og til THC connoisseur så er det 2 x 200 watts pære fra silvan :D

regner med at købe lamper snart når jeg skal lave et ordenligt "grow room" men kan jeg ikke bruge det her "setup" mere eller hvordan?

Moderator
Brugeravatar

Så kan jeg godt forstå de har det hedt! 200W "almindelig" glødepære er for varmt, og markant for lidt lysudbytte til planterne for lidt i forhold til prisen på strøm. Jeg ville starte med at købe ordentlige lamper evt. bare nogle små sparepære i 6400k >40W til veggetationsperioden, og så en 250W HPS til blomst, og den sene veggetation, evt. bare bruge 250W HPS hele vejen. Sådan et setup ville ikke koste en bondegår, men kommer selvfølgelig an på hvor meget du vil bruge i setup og strøm. Indtil da ville jeg anbefale at stille planterne i en solbeskindet vindueskarm, i stedet for det nuværende.

Junior medlem

nå puha, den var sku ikke god.. jeg vil gerne have sådan en dér 250w hps, men hvad koster sådan noget ca? skal vel bare have selve lampen og reflektoren? så vil jeg snart lave mig grow room :)
jeg synes ellers at de har vokset meget de seneste par dage, nu hvor lamperne er kommet tættere på.
det skal siges at der på billedet ikke ses en blæser, men der er konstant blæser på når lyset er tændt...

og tak for svaret !

Moderator
Brugeravatar

En 250W med analog ballast, ledninger og reflektor burde koste dig i omegnen af 1000 kroner, man kan godt vælge at gå op til 400W eller 600W, men jeg synes 250W giver fine resultater med nogenlunde strømniveau, men det må man gøre op med sig selv.

Det var så lidt.

Junior medlem

men ikke for at være besværlig, men hvorlang tid kan jeg køre på det her før "de går tabt" for 1000 kr kommer først næsten måned :D
og er det lovligt at anbefale hjemmesider?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

hjemmesider er ikke lovlige iht forumet's regler, men.. det ikk svært.. prøv at skrive "grow shop" eller "gro udstyr" .. eller "køb hps lampe" .. noget i den stil.. så skulle der gerne komme et par sider frem, og så er det jo med at gøre sig sine erfaringer. :)

nu skal du høre.. hvis du skal ud og købe en reflector, og en 250w hps + ballast så skal du minimum ligge 1000kr..

når du så engang har fået valgt dit et spot du vil bruge til gro-rum, så skal du lige tage målene på dem, og smide dem op herinde.. så kan vi hjælpe dig med at finde ud af hvilket form for kulfilter du skal have også (for det skal du.. medmindre du bor på en øde ø) og de kan også godt komme op i en lille 1000kr seddel.. derefter skal du have anskaffet dig en form for ventilation inde i selve rummet så grenene og stilkene kan blive tykke, og så planterne kan ånde.. og derefter skal du så have påmonteret en udsugning.. så alt luften som er blevet renset kan komme ud af rummet.. og så selvfølgelig skal du så også huske at tænke på, at når der skal luft UD.. så skal der alt andet lige også luft IND..

så har du lige at gå på ;) .. og ja.. glødepærer stinker.. de for varme, og udgiver ALT for lidt spectrum i den farve du skal bruge/kontra energiforbrug.

hvor mange planter regner du med at ville gro når engang det er sat op? .. 5? .. 100? ..

dine planter går iøvrigt ikke til, bare fordi de ikke får nok lys.. det er ukrudt, og de kan klare sig med ret lidt lys, hvis man bare skal holde dem i live.. men IMO syntes jeg du skal stille dem i en vindueskarm indtil du har fået bygget noget der er mere holdbart :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Lige et venskabeligt råd:
Sølvpapiret du har på væggene der, er nok ikke optimalt. Staniol reflekterer mere varme end lys!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]