Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 18:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan du ikke tage nogle billeder af de ledninger du mener du vil forbinde?
Gør det nemmere, for der burde ikke være nogle grønne, blå eller whatever ledninger at forbinde.

Og ja, ikke noget med fuskerløsninger når du leger med el. Vær sikker på alt er forbundet ordentligt og sikkert, ellers lad være.
Så nej, ikke noget med at stikke ledninger ind i molex-stikket.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Eller endnu bedre; Tegn en tegning! Det er du så god til :-)
MaximumG skrev:
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Okay.. tjek her :)

Jeg har læst følgende to sider om emnet, og begav mig derefter ud på et forsøg som er mislykket, desværre..

http://www.wikihow.com/Convert-a-Computer-ATX-Power-Supply-to-a-Lab-Power-Supply
http://www.speedy3d.com/articles/case_mod_p3/index.shtml

Her er min strømforsyning, hvor jeg har klippet alle overflødige ledninger af, dvs der er kun P1 tilbage (20 pins) da jeg har forstået det er den vigtigste af dem.
Billede

her er min blæser (12dc) med rød og sort ledning.
Billede

og det er sådan her jeg har gjordt:
Billede
altså forbundet den grønne med en sort (guiden sagde den skulle jordes) .. og så gul(+12) med den røde del af blæseren, og en sort til den sorte del på blæseren.

Resultatet når man har sat den til strømmen, og tænder for den er at blæseren lige akkurat går igang men så stopper igen.. og så sker der ingenting..

på selve strømforsyningen står der følgende:
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ifølge hvad der står på din strømforsyning, så ville jeg prøve at forbinde:
rød fra blæser med gul fra forsyning. Og sort fra blæser med brun fra forsyning.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Efter at have læst din anden tråd også, samt den wikihow-guide du linkede til, så vil jeg altså fraråde dig at fortsætte med dit projekt.
No offence, men har du nogen anelse om hvad du laver?

Ifølge den guide jeg lige skimmede, så står der altså ALT hvad du skal vide i den. Hvis ikke du kan følge den og få det til at virke, så skal du lade være.
For du kan altså komme alvorligt galt afsted hvis du ikke har styr på hvad du laver, med en strømforsyning som ekstern energikilde.
Især når du skriver du har kappet alle andre ledninger, end 20-pins molex'et. Har du isoleret de stumper? Sørget for de ikke kan kortslutte hinanden?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja. de er allesammen hver og især pakket ind i sort plastik tape :) .. og den virker nu.. som beskrevet i den anden tråd. ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så har jeg lavet en rund model:

Billede
Billede
Billede

så skal den bare forbindes til en slange :)

Medlem
Brugeravatar

Ariaji skrev:
Ah. Kulfilteret skal gerne være inde i teltet. Det er alt stoffet rundt om filteret luften bliver suget ind igennem. Så hvis det sidder udenfor kan det ikke rigtig filtrere noget luft :)

Øh.. jov? Om du blæser luften ind i filteret, eller suger det ud igennem er ret ligegyldigt mht om det kan filtrere luft. Det eneste er at det er mere effektivt at suge det igennem end at blæse det igennem.

Også et godt trick, hvis man alligevel vil bruge en pc strømforsyning, som måske er lige vel ineffektiv i det størrelses orden her, er at lave det såkaldte 7-volts mod.

På det alm. 4 pin stik, (Rød, sort, sort gul) tager man de 2 positive, rød og gul, og bruger dem som positiv og negativ, det giver en lidt lavere spænding, der til gengæld flytter mindre luft, men dog også larmer markant mindre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

:) så var jeg jo ikke helt på afveje omkring min tegning ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

DanielR skrev:
Ariaji skrev:
Ah. Kulfilteret skal gerne være inde i teltet. Det er alt stoffet rundt om filteret luften bliver suget ind igennem. Så hvis det sidder udenfor kan det ikke rigtig filtrere noget luft :)

Øh.. jov? Om du blæser luften ind i filteret, eller suger det ud igennem er ret ligegyldigt mht om det kan filtrere luft. Det eneste er at det er mere effektivt at suge det igennem end at blæse det igennem.

Tja, hvad jeg har kunne forstå på alle de smarte hoveder inde på DCF, så forkorter det markant levetiden på sit filter. Selvom jeg ikke helt forstår hvorfor.
Derfor jeg anbefaler folk at have det inde i teltet og suge gennem det.

Men kan da godt se jeg skrev det slet ikke kunne lade sig gøre. Det kan det jo selvfølgelig godt...

Og ja, også hvad jeg beskrev i guiden: Lavere spænding = lavere hastighed = lavere støj.

Medlem
Brugeravatar

Ariaji skrev:

Tja, hvad jeg har kunne forstå på alle de smarte hoveder inde på DCF, så forkorter det markant levetiden på sit filter. Selvom jeg ikke helt forstår hvorfor.

Eneste jeg kan forstille mig er at ydersiden har mere overfladeareal, og derfor vil være længere om at blive tilstoppet af støv.

Ariaji skrev:
Og ja, også hvad jeg beskrev i guiden: Lavere spænding = lavere hastighed = lavere støj.

Beklager, læste den ikke. Syntes det så ud som lidt meget tekst for at lave 2 blæsere i en kasse :P Misforstå mig ikke, idéen og guiden er god, vil helt sikkert bruge den hvis jeg for brug for mere sug, men lidt for meget tømrerarbejde måske.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]