Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 20:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Dette insekt?
Junior medlem

Hejsa.

Jeg ville høre om der var nogle der kunne fortælle mig hvilken insekt det her er.
Jeg har aldrig set så et kæmpe insekt før. Den var under en af mine potter.
BilledeBillede

Junior medlem

Må man spørge om hvorfor du vil vide det? :_)

Junior medlem

For, at vide om den er farlig. Den er mellem 5-10cm lang. :S

Junior medlem

Det er den ikke (: Det er en bille der er ikke nogle insekter i Danmark der er spicielt farlige.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
Er det en dansk bille ? altså er den fundet i danmark ? for det ser det ud til.. og hvis det er tilfældet har du indtet at frygte :)
( hvad jeg ved af ) så er der vist ingen farlige danske biller- ved at nogle sommerfulge og natsværmer larver -kan udskilde et kemikalie som kan give udslet- eksem- eller allergi osv

En bi kan stikke og en jagtedderkop kan bide dig / vandedderkopper - smerterne fra disse 3 dyr skulle være nogelunde ens.
der er nok nogle andre- som gedehamsen også men ikke noget du skal frygte så vanvittig meget :)

Altså.. pas på der ikke flyver vepse eller bi'er ned i din sodavand når du sidder udenfor om sommeren :) det er det du skal bekymre dig for..

Junior medlem

Jeg tænker nu ikke på mennesker. Men på mine planter. :)
Lyder måske forkert.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Det er en ganske almindelig dansk bille :)

5-10 cm lang rolig nu, den er ikke en dag over 2 cm har fanget tons vis af dem den gang jeg havde øgler de var helt pjattet med dem =)

Den gør på ingen måde skade på dine planter da den hverken kan kravle i træer eller lign.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
Den ligner faktisk lidt en bille jeg kaldte for " olie billen " da jeg var lille...
Den havde bare en mere aflang rumpe, og så var der en masse af dem om sommeren- de krydsede tit vejen, og da de gjorde lagde de et klæbrigt tygt olieagtigt sort spor efter sig.. der løb ud af bagenden..
derfor kaldte jeg dem oliebiller.. de var vist ret meget større/ længere end den der :- ) gad godt at vide hva det var for en ...

Men altså.. tilbage til topic -
Hvis du er så bange for hvad den ka gøre og finde på - så gå op på bibloteket og lån dig en bog om danske insekter og find ud af hvad du har med at gøre, hvad den spiser og hvor den ligger sine æg osv

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
The-Lizardman skrev:
Den ligner faktisk lidt en bille jeg kaldte for " olie billen " da jeg var lille...
Den havde bare en mere aflang rumpe, og så var der en masse af dem om sommeren- de krydsede tit vejen, og da de gjorde lagde de et klæbrigt tygt olieagtigt sort spor efter sig.. der løb ud af bagenden..
derfor kaldte jeg dem oliebiller.. de var vist ret meget større/ længere end den der :- ) gad godt at vide hva det var for en ...

Men altså.. tilbage til topic -
Hvis du er så bange for hvad den ka gøre og finde på - så gå op på bibloteket og lån dig en bog om danske insekter og find ud af hvad du har med at gøre, hvad den spiser og hvor den ligger sine æg osv

det er højst sansynligt en Sort Oliebille (Meloe proscarabaeus) du snakker om, hvilket har en langt større bagdel iforhold til overkroppen og hovedet.

MJK:
Jeg synes det ligner enten en kratløber eller en violetrandet løber, og hvis det er én af disse, er det rovdyr, og du har intet at frygte.
De er dog normalt 2-3 cm lange, hvilket stiller mig forundret over for dine 5-10cm. personligt har jeg aldrig set en bille i danmark på over 5 cm.

Hvis det derimod er cannabisbillen, har den højst sansynligt allerede lagt æg i planten, hvilket vil resultere i larve-inficeret topskud, der med garanti giver peniscancer ved første sug.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg fordømmer cannabisbillen og det peniscancer den forårsagede mig!

Junior medlem

Hvis den er 5-10 cm lang (hvilket jeg har svært ved at forestille mig) så kunne det være en Eghjort hun.
Syns mere det ligner en løbebille af en art, men billedet er ik så tydeligt.

Ja jeg ved godt at arten har været forsvundet fra DK siden 70'erne men for et par uger siden fandt jeg med 100% sikkerhed en hun i min egen baghave (nok kommet fra noget importeret egetræ) så det kan være den. Uanset hvad er jeg ret sikker på at den er uskadelig for dine planter.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Jeg har flere gange fundet biller i den størrelse - langt ude på landet i grøfter og sådan - men det er ved at være en 10-15 år siden...

Junior medlem

MKJ skrev:
For, at vide om den er farlig. Den er mellem 5-10cm lang. :S

hvaa? find dig da lige en linial istedet for at gå efter 30cm målet din kæreste påstår din diller mand er

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
de er meget almindelige, men de oftest fremme om natten
jeg ser dem tit med størrelser på over 5 cm

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]