The-Lizardman skrev:
Den ligner faktisk lidt en bille jeg kaldte for " olie billen " da jeg var lille...
Den havde bare en mere aflang rumpe, og så var der en masse af dem om sommeren- de krydsede tit vejen, og da de gjorde lagde de et klæbrigt tygt olieagtigt sort spor efter sig.. der løb ud af bagenden..
derfor kaldte jeg dem oliebiller.. de var vist ret meget større/ længere end den der :- ) gad godt at vide hva det var for en ...
Men altså.. tilbage til topic -
Hvis du er så bange for hvad den ka gøre og finde på - så gå op på bibloteket og lån dig en bog om danske insekter og find ud af hvad du har med at gøre, hvad den spiser og hvor den ligger sine æg osv
det er højst sansynligt en Sort Oliebille (Meloe proscarabaeus) du snakker om, hvilket har en langt større bagdel iforhold til overkroppen og hovedet.
MJK:
Jeg synes det ligner enten en kratløber eller en violetrandet løber, og hvis det er én af disse, er det rovdyr, og du har intet at frygte.
De er dog normalt 2-3 cm lange, hvilket stiller mig forundret over for dine 5-10cm. personligt har jeg aldrig set en bille i danmark på over 5 cm.
Hvis det derimod er cannabisbillen, har den højst sansynligt allerede lagt æg i planten, hvilket vil resultere i larve-inficeret topskud, der med garanti giver peniscancer ved første sug.