Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 15:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej! Jeg har her for 2 uger siden plantet nogle frø som jeg fik af en kammerat. ´Det er første gang og jeg har udmiddelbart ingen erfaring. Han fortalte mig at jeg bare skulle putte 2-3 frø ned i hvert hul, for at være sikker på at de ville blive til noget. Det har jeg så gjort, med det resultat, at alle de frø som jeg har plantet er blevet til noget. Det vil sige at der nu er 3 potentielle planter der står lige oppe i hinanden. Kan det overhovedet lade sig gøre at det bliver godt eller er det simpelthen umuligt for dem at blive til noget. Håber meget på at jeg kan finde en eller anden form for løsning, ved hjælp fra jeres erfaring. Jeg har taget nogle billeder, for at illustrere hvad jeg mener:

http://imageload.dk/browse/file/4c0b875 ... c6718598f/

http://imageload.dk/browse/file/d67e115 ... 4238ebb30/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg ville nok fjerne de 2 der nærmest gror op ad samme hul. Nu er jeg selv førstegangsgrower, men jeg har plantet 2 planter ud som står ligeså tæt som dine 2 længst til højre på billede 2, og de er blandt de 20% største planter af dem jeg har lige pt. Jeg ved ikke hvordan det går dem når de går i blomst og de vil blive mere busket, men indtil videre klarer de sig perfekt og har vel nået en højde på 60-70 cm og har meget store og flotte blade :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Jeg ville skynde mig at flytte dem fra hianden mens de er så små. Rodnettet filter sammen jo større de bliver.
hvis de skal plantes ud i det fri, gør det ikke så meget, andet end de skal have noget støtte for ikke at vælte hianden ned når de bliver større og at de ikke udfolder sig helt som de kunne.

Men vær lidt forsigtig og lad være med at trykke den ned jorden igen, men læg den ned i et løst hul og skub jorden let over igen. Når den har stået lidt og fået styr på rødderne igen kan du komme mere jord på igen. men det er smartes at gøre det nu inden de får for meget rødder. Bare tag klumpen op som de sidder i og lad være med at trykke for meget på den og del jorden op der hvor planterne sidder så du får jorden med og ikke står med bare rødder. Så er det best chanse for at de klarer den.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Ville nok vente med at fjerne nogen af dem til det var til at kønsbestemme dem, ville jo være træls at smide en dejlig tøs ud :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Valhalla
Xtreme skrev:
Ville nok vente med at fjerne nogen af dem til det var til at kønsbestemme dem, ville jo være træls at smide en dejlig tøs ud :)

Dat X dude, he loooove dem bitches... Ain't dat right, dawg? :joint:

Moderator
Brugeravatar

@Xtreme, der er vel heller ikke tale om at smide dem ud, men forsigtigt at fjerne dem fra hinanden imens det stadig er muligt, og rodnettet ikke er gået amok og filtret ind i hinanden. Men ja, man kunne da også godt bare lade dem stå og så håbe på at der bliver nogle at sortere fra. Jeg ville så hurtigt og så skånsomt som muligt skille dem fra hinanden, og plante dem i hver sin potte.

Junior medlem

Hey.

Jeg er selv førstegangs "far" for en sød lille flok, og har i den forbindelse god hjælp af en ældre Hippie, der igennem mange år har dyrket selv.

Han var herovre igår og gav mig nærmest en skideballe for at have fjernet planter, jeg troede også der var for mange.

Men ifølge ham, er det i det danske klima en god ide at lade dem stå tæt og passe sig selv.

Når du så til sensommer høster, så skal du tage de største planter for sig selv og gemme frø fra dem. De største er dem der har klaret sig bedst og med deres frø, vil du næste år kunne få en god omgang store planter.

Nogen der har erfaring i dette?

Junior medlem

Tak for svarene, håber det virker . .

Junior medlem

Darth Mushroom skrev:
Hey.

Jeg er selv førstegangs "far" for en sød lille flok, og har i den forbindelse god hjælp af en ældre Hippie, der igennem mange år har dyrket selv.

Han var herovre igår og gav mig nærmest en skideballe for at have fjernet planter, jeg troede også der var for mange.

Men ifølge ham, er det i det danske klima en god ide at lade dem stå tæt og passe sig selv.

Når du så til sensommer høster, så skal du tage de største planter for sig selv og gemme frø fra dem. De største er dem der har klaret sig bedst og med deres frø, vil du næste år kunne få en god omgang store planter.

Havde du på samme måde som jeg, puttet alle frøene ned i samme hul? eller bare plantet forholdsvist tæt?

Junior medlem

Ps. en god måde at skille planter på, er at lade dem stå med rodnettet i vand i 10 min., så rødder og jord løsner sig lidt.

Dedikeret medlem

Darth Mushroom skrev:
Hey.

hvis de står udenfor et godt luftigt sted, der har sol hele vejen rundt, er det en god idee at sætte dem tæt. Ulæmpen er at svamp og mug kommer nemt i blomsten hvis der ikke kommer luft nok til og de står meget tæt.

står de i potter er det dumt da de har et meget stort rodnet, medmindre man har nogle meget store potter at putte dem i.
Men så skal man passe på mug og fugt.

EDIT: Udenfor menes i jorden og ikke potter udenfor ;)

Junior medlem

Jeg har plantet de første sådan, hul for hul... Endda i en skævert plantet nogle af dem i mønstre.. Ikke godt resultat.

Men ellers har jeg tøret bordet af for frø, tobak osv. og så bare smidt det hele ud i bedet og ladet stå til.

I det fælles bed jeg har med hippien, er der ca. 300 planter, der bare venter på at det bliver August/September, så de kan blive høstet, det er bare jord der er vendt, en bøtte med frø der er spredt ud over og så en let rive, intet vand, gødning eller menneskelig hjælp.

Det er også noget med at hvis det er en lille plante, kommer der kun få, men meget potente topskud, hvilket giver mindre udbytte med bedre kvalitet.

Nu skal jeg så heller ikke gøre mig til professor i noget, men det virker logisk nok.. Det virker ihvertfald.

Dedikeret medlem

Darth Mushroom skrev:

I det fælles bed jeg har med hippien, er der ca. 300 planter, der bare venter på at det bliver August/September, så de kan blive høstet, det er bare jord der er vendt, en bøtte med frø der er spredt ud over og så en let rive, intet vand, gødning eller menneskelig hjælp.

Tager i så heller ikke hanner fra?

Junior medlem

Jo, de bliver pillet fra, her engang når de begynder at vise køn, skal have et par stykker herover også, så jeg kan få bestøvet et par stykker, havde 80 der stod i haven, ikke en eneste han. :( Ingen han, ingen frø, ingen sjov næste år. ;)

Junior medlem

Geografisk sted: sydfyn
hvis du gerne vil ha lidt frø så lad den bedste af han planterne stå og det skal kun være 1 for hvis du har et par stykker er det alle sammen der bliver fyldt med frø og så er det hele after min mening til at smide ud eller lave hash/trække nol på men bare 1 han er nok og jeg ville endda også gå og tage nogen af bollerne af faktisk langt de fleste af dem så der måske kun er 10% af bollerne tilbage da det er mere end rigligt til at bestøve alle dine hunner hvis man selv bestøver dem men da det er naturen der gør det så er det ikke alle sammen der bliver bestøvet vilket du vel heller ikke ønsker men kun nogen af dem og hvor stort er det areal du har 300 planter på og hvad er ca udbytte på dem alle jeg har selv kun 42 planter nu så regner med at få ca 20 hunner og en høst på minimum 5kg og hvis det går rigtig godt så ca 15kg

Junior medlem

De stå på ca. 5-6 m2, men ved ikke mht udbytte osv. endnu. Men af det jeg har fået ovre fra ham, af sidste års høst, så er det klart noget at glæde sig til. Men der går jo stadig noget til hanner osv.

Har nogle billeder af mine her i min egen have, men kan ikke hitte ud at at lægge dem ind. Har lige været ude at tælle, der er 50 hunner. Ved sgu ikke hvordan jeg har gjort det, men bare EN han ville være lækkert.

Nippede topper på dem igår, så nu skulle de bare gerne skyde nogle gode skud...

Junior medlem

Geografisk sted: sydfyn
okay det mange på så lidt plads mine står på 15 kvm og der er som sagt 42 planter nu og regner med 20 hunner normalt siger nogen jo 1 kvm pr plante og det var også ca hvad jeg havde sidste år altså 1 hun pr kvm og de bliver store og ligner et juletræ også samme størrelse de var 2-2,5 meter høje også var de ca 0,8-1 meter i diameter men man kan godt plante mange på et lille område så bliver de høje og tynde og får stort set kun topskudet ikke nogen sideskud og sådan men jeg ville hvis jeg var dig ha ca 20cm i mellem hver plante når du kommer frø i jorden så synes jeg de står meget tæt så vil hver hun ca ha 40cm også tror jeg de ville kunne nå at få sideskudene med hvis du lige topper dem 3 uger før blomst hvis de er kommet ud i april eller når de ca er 40cm høje hvis de skulle nå det inden 3 uger før blomst så tror jeg dit udbytte ville blive større da hver plante så ville ha minimum 2 topskud og typisk også nogen sideskud der når med op ellers når du har så mange som du har kunne du tag noget trådnet med masker på 10x10cm som du ligger hen over planterne eller det skal holdes oppe af et eller andet fx slå nogen pæle i jorden i hvert hjørne og et par lægter imellem ihvertfald på 2 af siderne som du så kan sidde nettet fast i og det skal være 40-50cm over jorden så vil dine planter vokse op igennem nettet du skal måske hjælpe dem lidt og det samme med sideskud så er det kun alle toppene der får lys og det giver noget bedre udbytte men du skal kunne komme til dem så måske det skal laves med et par små gang stier men du vil nok få 2 gange så meget som nu

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]