Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 aug 2025 12:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Goddag. En kammerat og jeg er gået igang med et lille projket. Vi har leget lidt med tanken om, at dyrke vores egen lille "prinsesse", som kan være klar til vi får huen her til sommer - det skal jo fejres :D

Før vi går igang. Frøene vi bruger til vores lille projekt er Lowryder F1

Jeg har lavet en del research, og har som sådan styr på det meste. Jeg har et lille skab, som jeg ikke rigtigt bruger, hvilket nu er blevet lavet om til vores lille grow-room - og lille er det.
Skabet måler sølle L: 33,3 cm B: 33,3 cm H: 70 cm, hvilket må siges at være begrænset plads.

Vi er ikke ude på at skabe en moster plante, som giver +50g, men udelukkende nok røg til, at vi kan ryge et par gange. Som sagt et lille projekt.

Vores lys er derfor ligeledes beskedent. Vi har anskaffet os 2 sparepære på 21W @ 100 Watt, som giver 1230 LM hver. Dvs. vi har godt 2500 LM i skabet.
Jeg læste at man som minimum skulle have 20.000 LM pr. kvm, og da vores plads kun er 1/9 kvm siger min simple hovedregning, at vi minimum skal bruge 2200 LM, hvilket vi har. Er det helt forkert antaget?

Nu står vi så i den situation, at vi ikke helt ved hvilke potter vi skal benytte. Vi har to alternativer vi overvejer, hvor vi søger lidt hjælp:

1: 4 potter af hver især 2 liter. (De kan lige være derinde
2: 1 potte af 5-6 liter (Der er stadig okay plads ud til skabets sider, men kan desværre ikke være mere derinde.

Det vores overvejelser går på, er at vi er klar ovar, at vores lys kunne have været meget bedre. Så er overstående lys nok til 1 stor plante i en 5 liters potte, eller vil vi få en større høst ud af flere planter i mindre potter?

NB: Jeg er klar over, at mange af jer vil anbefale noget rigtigt grow-lys. Men dette er kun et lille forsmagsprojekt, som indtil videre har kostet omkring 300 kr. inkl. frø og rygepapir. Dvs. omkring 120-130 kr. for belysning, gødning, jord, potter osv.

Håber på at nogen vil tage sig tiden til at svare, da vores frø allerede ligger til spiring og forventes klar i slutningen af weekenden :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Hej og velkommen til

Jeg tror det bedste ville være at tage de 4 x 2L idet det vil begrænse væksten. Det eneste du skal passe på er at der er risiko for at der er forskellige phenoer og planter der ikke nødvendigvis går i blomst lige med det samme. De vil have svært ved at være der.

Måske 12/12 fra start bare for en sikkerhedsskyld når i har så lidt plads. (Det bliver nok svært at realisere med potter, planter og lys)
Kan du tage nogle billeder fra skabet?

Lyset er nok lige minimum men muligt at få et resultat ud af. Der kan også altid udbygges med en eller to "røde" 35W. For lidt lys i sig selv er også farligt når pladsen er trang idet de måske vil strække sig pga ulige fordeling af lyset. Find fx. et gammelt rørarmatur og pil reflektoren ud. Klip den i passende stykker og sæt op i skabsloftet. De virker overraskende godt til små CFLs

Jeg tror stadig i skal have lidt mere plads i højden, bredden er fin imo til fire små planter med 5-10g på hver ca. Lyder som et overskueligt og dejligt lille projekt her i foråret. I kan også overveje at sætte dem udendørs i stedet for hvis i har mulighed for det. Evt. find et lille ufremkommeligt sted at sætte dem når de har vokset lidt, LR kan falde ind i al natur og by hvis man er lidt kreativ :)

Held og lykke med en fed hobby

Junior medlem

Tak for svaret.

Nu er det ikke nødvendigt for mig, at proppe skabet til randen, hvis det resultere i et kompromis for planterne. Hvis 2x 2liter er bedre end 4x 2 liter gør jeg selvfølgelig bare det. Så hvordan er situationen her?

Nu glemte jeg helt at nævne det med reflektoren. Jeg fulgte en guide jeg havde fundet på nettet, hvor man benyttede dåser. Så det har jeg også gjort. 2x 05,L cult cola dåser - og det fungerer overraskende godt :)

Desværre er udendørs grow ikke en mulighed, da jeg bor i byen og gerne vil kunne gå og "hygge" lidt med planten. Det giver mig også mulighed for, at kunne sætte den i vindueskarmen, når solen står stårækt og jeg er hjemme.

Så kort og godt. Vil 2 x 2 liter være bedre således potterne ikke står 100% tæt?

Jeg har uploadet 3 billeder af skabet :) De kan ses under dette link http://img21.imageshack.us/gal.php?g=dsc00163o.jpg

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tja, mht. potterne så vil 4 nok være bedre end 2. Potternes størrelse og hurtig blomst vil begrænse planterne i højden men også bredden. Og med dit lys skal du ikke forvente kæmpestore fede planter. Jeg tror det vil passe meget godt med 4 planter der fylder hver sin potte

Nå ok der er da OK plads, forestillede mig en del mindre. Til dit formål er det fint. Jeg vil dog stadig være bekymret for høje eksemplarer.

Nu ved jeg ikke hvor mange frø i har lagt til spiring, men i kan også lave endnu mindre men højere beholdere så i får flere mindre planter. Væksten begrænses bla. - ligesom fisk - af beholderens størrelse så jo mindre potte jo mindre plante.

En anden ting er jo også risikoen for hanner, sygdomme og genetiske fejl så hellere have for mange end for få til at starte med.

Søg evt. lidt rundt på DCF og google, der er masser af mini-grows hvor man kan få gode idéer

Junior medlem

Tak for rådet Xpert.
Billedet med de 2 potter er dem på 2 liter.
Tror du udbyttet vil blive bedre med 4 potter af 2 liter end de 2 potter af 2 liter?. Jeg er klar over, at du som sådan allerede har svaret herpå, men jeg tænker bare på, at ved 2 potter er der mere luft omkring. Og så vil genskin fra siderne vel også være mere her?

Jeg har lagt 3 til spiring. Kunne være jeg skulle lægge endnu en til spiring :) - og har 12 frø

Mvh.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er jo lidt svært at svare på hvad der præcist vil give det bedste resultat idet vi ikke aner hvordan planterne 100% vil udvikle sig.

Men idet du ikke har plads i højden skal dine planter ikke være så høje og når de ikke bliver så høje bliver de heller ikke så brede og giver ikke ligeså meget røg. Men der kan være flere af dem side om side.

Jeg ville nok plante 4 i jiffy's, omplante til 4 x 2L og lade dem vokse sig store og fede. Hvis du er heldig får du 4 hunner der ikke bliver så store, de vil fylde hele skabet ud (første tegning) og evt. vokse sig for store så du kan skære ned til de to bedste hunner der er tilbage. Altså se hvilke der klarer sig bedst og ikke bliver hanner og fjerne dem om nødvendigt (anden tegning). Hvis der kun er to planter vil disse blive større og give samme afkast som 4 mindre planter (Cirka)

Billede

Junior medlem

Kanon. Der er ikke andet for end, at jeg må kaste mig ud i det :) Tak for rådet. Jeg vil holde jer updatede!

Ps: Har i en idé til, hvordan man laver noget billigt udluftning? Skabet har pt. ingen ventilation.
Og er ventilation så vigtigt, hvis man ikke har problemer med varmen? Har kørt nogle tests, og der bliver maksimalt 28 grader 3 cm fra pærerne, selvom skabet er lukket 24/7

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jep find en gammel pc, flå strømforsyningen ud af og tak blæseren ud hvis du ikke allerede har en. Der er normalt 2 ledninger: En sort og en rød (evt. gul el hvid til RPM aflæsning)
Afisoler ledningerne et stykke og find en gammel mobiloplader på fx. 6 til 12 volt (max) og klip stikket af. Afisoler og sæt dem sammen så blæseren kører rundt. Sørg for at isolere godt

Jeg vil anbefale 120mm blæsere hvis du kan få det, ellers koster de ikke mere end 20-100kr. Jo større blæseren er jo mere luft kan den flytte - også ved lavere omdrejninger. Det betyder mindre larm og færre rystelser

Lav et hul i skabet så højt oppe som muligt hvor der er fri tilgang og sæt blæseren så den suger ud. Lav et lign. hul nederst - det er til indsugning. Her kan der med fordel sættes en blæser til der trækker luft ind, gerne 80mm ind og 120mm ud i toppen.

Kulfilter kan blive nødvendigt, men vent og se. Det kan forholdsvist nemt fabrikeres hvis det kræves

Junior medlem

Okay :) Du redede lige dagen med tippet om blæseren. Jeg havde ellers allerede set, at jeg skulle have en PSU til at køre BLOT for at holde en blæser igang! Jeg er allerede i fuld gang med, at finde materialerne frem til dit tip :)
Jeg har læst en masse steder, hvordan ventilation osv. skal laves og hvordan det fungerer bedst. Dog er der ingen steder, hvor der står noget om vigtigheden af dette. Kan du forklare mig det? :)

Ps. Jeg er klar over en HPS lampe ville være meget bedre til indendørsgrow, men så meget røg har jeg heller ikke brug for - ironisk nok er jeg kraftig antiryger :P
Men hvordan vil du vurdere det lys vi har til vores areal og frøstrain?

Mvh.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ventilation tilfører frisk luft og holder temperaturen nede. Samtidigt kan det give en smule blæst selvom det også er smart at sætte en blæser til at puste på planterne

HPS er rent overkill i dit skab, jeg tror det passer fint. Derudover ville det også være ret svært at få en 70cm lang pære derind som ville være næste skridt. Du kan altid opgradere til 2 x 35W pærer med det rette spektrum, det er måske 100kr. Det er allerede et stykke

Held og lykke med projektet

Junior medlem

Hvor finder man 2x35 watt pærer? :) Jeg kiggede ellers hele XL igennem og der havde de det højeste som 23W, hvilket kostede noget mere end 21W.

Mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]