Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 aug 2025 12:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej allesammen!

Jeg har gået og tænkt på, at prøve mit første grow nu i år. da jeg bor hjemme vil det blive et udegrow, uden for vores have.
jeg har læst en del tråde igennem, og kommet frem til, at en lowryder nok vil være god til mig, som førstegangs, da jeg ikke vil have en der bliver alt for stor, så det kan ses langt fra, da der er ret mange der går tur lige omkring der hvor jeg bor. jeg havde tænkt mig, at dyrke i nogle potter, så jeg har mulighed for at flytte lidt rundt på dem, og gøre det lidt nemmere at holde styr på jorden og gødning. så første spørgsmål vil så være, hvor store potter ska man bruge til en lowryder? både til en, eller flere i en potte, det idelle ville være, at have en 2-3 stykker i hver potte, så jeg ikke skal have en masse potter stående.

næste spørgsmål er så: vil jeg have mulighed for, at plante nu her i starten af april, hvis vejret ellers tillader det, og så have en høst klar i slut juni/start juli? da jeg skal på ferie i hvertfald 3 uger i juli måned. altså, behøver ikke at være klart til rygning her, men at jeg vil kunne høste i slut juni/start juli, for at det kan tøre osv mens jeg er på ferie.

omkring jord og gødning, jeg har kigget på noget jord inde på dcf, sådan en 20 liters omgang der ser ud til at være ok. de har derinde også en gødnings pakke med 3 flasker gødning, en til hver af perioderne, er dette noget der vil være at anbefale? evt. andre alternativer?
har også tænkt på at købe den kalk de har på dcf, da jeg har læst mig lidt frem til, at dette vil være en god idé også, er det, det?

ellers andre ting jeg lige vil skulle gøres ekstra opmærksom på, vil jeg blive glad :)

mange tak på forhånd, håber ikke at der er for meget repost.

hilsen, en forhåbentlig ny homegrower!

Moderator
Brugeravatar

En 6-7 liter er fint nok til lowryder med dens korte levetid. Jeg vil fraråde dig at dyrke flere i samme potte, da frasortering af hanner vil gøre at du har en masse døde rødder i potter der ellers ville blive fyldt ud med levende rødder. Rodplads begrænser størrelsen af planten.

Det kan nok lade sig gøre, men ellers så allier dig med en god ven, der kan tjekke til dem hvis ikke, det er også en god idé at holde øje med dem under tørring, da der nemt kan opstå mug.

Hvis du bruger købejord, er kalk ikke nødvendigt, gødning derimod er en rigtig god idé. Du kan slippe afsted med kun at købe gødning til blomstrings/bloom fasen, eftersom lowryder går ret hurtigt i blomst. Se efter Canna og Biobizz, billig, god cannabisgødning.

Junior medlem

mange tak for det hurtige svar!

lyder godt med at de ikke behøver så meget plads, vil så heller ik blive det store problem med flere potter, da de jo så bare er mindre end jeg lige havde regnet med.

vil kigge lidt efter de gødninger så, og også kun positivt at de kun behøver gødning i blomstringen, for pengepungen i hvertfald :)

men ang. så-tiden, vil det være helt umuligt at plante dem her i starten af april?

Moderator
Brugeravatar

Det er ikke umuligt, hold øje med DMI's 7-9-dags prognose, der må helst ikke komme frost. Alternativt kan du starte dem op i en solrig vindueskarm det første stykke tid.

Det er en god idé at få et godt dræn i jorden, når man dyrker udendørs, invester evt. i spagnum og/eller perlite til at blande i jorden.

Junior medlem

har nok lidt svært ved at kunne starte dem op indendørs, da jeg jo bor hjemme, og har ikke de største vindueskarme på mit værelse. men havde tænkt mig, at spire dem inden de kom ud, ved godt det ikke giver det samme, men burde give dem lidt styrke de første uger.

ang. dræn, så havde jeg kigget efter nogle decaærter/sten til at blande i, men det er vel noget alá det samme, som det du nævner?

Moderator
Brugeravatar

Hvis du mener lecaærter/sten/nødder, så ja. :)

Junior medlem

hehe ja selfølgelig, leca og ikke deca :)

men tak for hjælpen, så må jeg til at finde ud af at få lavet det klart inden ikke så længe. men lige en sidste ting, kender du noget til biobizz' jord? havde nemlig tænkt på at købe deres all-mix. Mere sådan i forhold til 'normal' plantemuld?

Moderator
Brugeravatar

Det er ret gødet, mindes at én herinde delte en erfarring om at hans nyspirede frø døde af en overdosis gødning da de blev plantet i det. Så start hellere op i almindelig blomsterjord, eller ugødet jord.

Det var så lidt, og velkommen til.

Junior medlem

har lige været på planteskolen og lign. for at se hvad de har af jord udvalg. Der faldt jeg over noget 'Så og kaktus muld' som der skulle være specielt til at opstarte planter i. ville det være noget ok jord at starte dem i? for derefter evt. plante dem over i noget sommerblomstjord, ligeledes fra planteskolen? også selv tilføre lidt gødning og diverse drænings kugler osv.?

Moderator
Brugeravatar

Umiddelbart vil jeg mene at 'Så og kaktus muld' bare er nærringsfattig jord, så ja det ville da være en idé, men ellers har jeg aldrig haft problemmer med at plante direkte i blomsterjord. Hvis du bruger 'Så og kaktus muld', skal du ikke tilføje gødning til at starte med, så ryger pointen.

Junior medlem

Da det ser ud til, jeg som førstegangsdyrker, står i nogenlunde samme situation og har et par lignende spørgsmål, tillader jeg mig lige at låne tråden frem for at oprette en ny. er som sagt førstegangsdyrker, og af forskellige årsager er jeg nødsaget til et guerillagrow. Ligesom dipD er jeg tilhænger af lowryderen pga. den korte tid, der går fra såning til høst. imidlertid har jeg fundet ud af, der findes flere strains med det korte livsforløb - hvor mit valgt indtil videre er faldet på lowryder #2.

Mit første spørgsmål lyder derpå: Findes der autoblomstrende strains som er mere potente og/eller giver større yield, med samme korte livscyklus samt gode forudsætninger for dansk guerillagrow som LR #2?

Mit andet dilemma bunder i udplantningen af planten. Havde tænkt mig at gøre det i potter, dels for at kunne kontrollere jord/gødningsforhold 100%. Den negative side ved dette har jeg hørt er at de derved skal vandes en del oftere end f.eks. ved at pløje jorden og lave sin egen lille 'have'. Hvad anbefaler I? Potter eller direkte i jorden?

Jordblandingen har jeg nogenlunde styr på. Har læst mig til at det er en meget god ide hvis jorden indeholder nitrogen samt div. mikronæringsstoffer - opfylder alm. pottejord disse krav? - hvis ja, kan der da anbefales nogen specifik?

Kasman kan ligeledes se du nævner det er ok kun at bruge gødning til blomstrings/bloom fasen. Med det, mener du så det er ok bare at lade planten ernære sig fra gødningen i jorden de første par uger, for derefter at tilsætte bloom gødning? Med forbehold for at linke til specifikke sider, kan du måske nævne et specifikt mærke samt hvor meget der skal til at gennemføre 6-10 planter?

For ikke at stille for mange spørgsmål i samme tråd og gøre det for uoverskueligt vil jeg stoppe her ;) men dejligt at se "pro'sne" hjælpe os rookies.

Junior medlem

ang strains, så har jeg også selv siddet og kigget rundt. Der er lavet nogle hybrider mellem ak47 og lowryder, som der vist har mulighed for at være bedre, skal jo ikke kunne gøre mig alt for klog på det, da jeg ikke selv har prøvet den, men hvad jeg har læst mig til, lyder den som en mulig forbedring. ligeledes diesel ryder, som også skulle være en ny og forbedret hybrid med lowryder.

gødnings mæssigt, anbefalede bismann BioBizz til mig, som jeg har set hos frøbanken. koster en 50 kr. for en halv liter, så det jo ikke helt så galt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Altså hvis du ikke har mulighed for at komme på dit spot meget tit, ville jeg klart plante dem direkte i jorden behøves ikke at lave et lille bed men blot grave et hul for hver plante og putte din egen jordblanding deri ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]