weedoks skrev:
hampdyrker: Hvis du nu læser det en gang til vil du se der står 10m3 (kubikmeter) (3,07x1,32x2,51) i m2 er der 4,05m2 (3,07x1,32). Men det rigtigt at lamperne og dermed planterne kun skal fylde/dække +/- ca. 2m2 (100x200cm), men ventilation gælder jo for rummet ialt. Det jeg ganske sikker på at have forstået rigtigt.
så nej ikke umiddelbart. Det er voldsomt joeee, men for meget!!??
....hvis jeg skal udskifte luften i rummet 2-5x i minuttet, som jeg har læst flere steder (meget varme fra 2x 400W HPS). Så lyder regnestykket med udskiftning 3x pr.min: 3x60x10(m3) = 1800m3/timen, så faktisk skulle jeg have for lidt med min 1500m3/timen

Skal dog siges der er mange forskellige oplysninger/meninger omhvordan og hvorledes. Har også hørt: 250m3 udsug. pr. 600W HPS eller f.eks at luften skal udskiftes kun 12x pr. time for et værelse og 30x pr. time for et skab. Hvad skal man lytte efter?? Jeg valgte så den vej, jeg mente ville fungere med sikkerhed, næsten 3x pr. min., for hellere for meget end for lidt (5x lød i mine ører sindsygt) + at de vents her kan man stille op og ned på uden det giver mere støj....og mht til filteret, så holder det vel bare længere så...

tror jeg da!
Er der nogen der ved om det tager AL duften fra planterne? Fordi så kan jeg sikkert bare sende luften ind i soveværelset og udnytte luften er lidt lun. (spare på varmen) som jeg skrev om i sidste indlæg.
synes stadigt det lyder ret vildt det regne stykke der?
Jeg vil mene det drejer sig om 30x10
altså 30 gange udskiftning af luft pt time, hvis vi snakker udskiftning pr 2. minut, og det skal så ganges med de 10 m2
det giver 300 m2 pr time...
Der er mange meninger om dette emne, men synes bare 1800m2 pr time for et rum på 10 m2 lyder ret vildt.
Uanset behovet for luftudskiftning pr time, så burde lugten være helt væk hvis du køber et kulfilter der er dimensioneret til at passe til din udsugning.
Så lugtgener burde der ikke være ved at genbruge luften, dog kan der måske blive tale om fugt hvis det tilstødende lokale feks ikke har særlig god udluftning, der kan fortættes fugt på vinduer hvis det feks kun er alm termo osv, men det er forsøget værd, bare hold lidt øje med fugtigheden i det tilstødende lokale og husk at indsugnings luften til grorummet helst skal være iltfyldt, dvs helst direkte udefra.