Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 11:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey Psych !

Jeg skal til at plante lidt skunk nu her, og i forbindelse med det har jeg lige et par uopklarede spørgsmål. Først og fremmest vil jeg lige nævne, at jeg planter DCF's indedørs skunk mix, som de fleste af jer nok har hørt om :)

Spørgsmål:
1. I mit medium - har lecasten en bestemt egenskab? - eller er små sten/ral fint nok?
2. Nu vil jeg gerne lave en medium blanding der hedder: 50% spaghnum (som jeg går udfra er det samme som pottemuld???), 25% sand og 25% lecasten/små sten. HVORdan Laver jeg fordelingen mellem sand/jord blanding og lecasten/små stenen? - for jeg har set flere billeder af folk der har deres lecasten øverst på planten ?
3. De instruktioner jeg har læst siger der skal være huller i potten - fair. Men så fiser vandet sQ da lige ud i hulet ? - Og jeg planter jo indedørs ? :b Skal jeg bare lige vande dem udenfor og lad dem løbe færdig og så indenfor med den igen eller hva ? Nogle der har nogle smarte ideer ?

Jep, det skulle vidst være det for nu :)

På forhånd tak

- Mads aka. Attitude

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Københavns omegn
Lecasten har vist ingen anden virkning end dræning, og det er så en fordel at de er så lette, så potterne ikke bliver for tunge at flytte på.

Bruger du småsten, skal du nok koge dem, eller i det mindste skylle dem rene inden du lægger dem i bunden af potten.

Spagnum er IKKE det samme som pottemuld, og slet ikke det samme som gartnerjord.

Spagnum er kun lige akkurat nedbrudt organisk materiale. Det indeholder ikke meget næring i sig selv, men kan være tilsat noget.
Pottemuld er helt nedbrudt, og indeholder oftest lidt sand og ler.

Gartnerjord indeholder endnu mere sand og ler.

Sten i bunden af potten giver et godt dræn, så evt overskydende vand kan løbe let ud af hullerne i bunden. Et lag på ca 7cm i bunden virker fint for mig.

Sten i groblandingen giver rødderne bedre mulighed for at få ilt, da de skaber luftlommer i jorden. 25% er måske lige i overkanten.

Sten ovenpå groblandingen hindrer fordampning, og kan måske spare dig for en vanding eller to.

Hvis du konsekvent vander så meget at vandet løber ud af bunden, vander du for meget af gangen, eller din groblanding er ikke sugende nok.
Tilsæt evt. 10-15% vermaculit eller lign. til at holde på vandet

Titel:
Junior medlem

Kanon - tak !

Jeg har ikke haft min første vandning endnu, så jeg kan ikke sige om det kommer til at løbe ud i bunden, det bare fordi der står i mange instruktioner at der skal være huller i bunden af potten for at vandet kan løbe igennem. Så tænkte jeg bare at der ville dryppe noget ud, men jeg kan jo bare lade være med at vande så meget at det drypper ud.

Men ved du om spaghnum er ligeså godt ? eller skal jeg skaffe noget god pottemuld ? Er der stor forskel ?

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Københavns omegn
Jeg har dårlige erfaringer med spaghnum. Udover at det er næringsfattigt, er det ofte surt, og værst af alt har det ingen tyngde, så planterne står ikke særlig fast.
Det kan sagtens lade sig gøre, men det stiller større krav til vanding og gødning, da spaghnumen tørrer meget hurtigt ud. Tilsæt gerne vermaculit eller lign.
Jeg vil også anbefale dig at tilsætte rigelig sand, men vigtigst noget ler i granulatform.

Det bedste er at skaffe noget god gartnerjord, og tilsætte 20% sand, men pottemuld kan også bruges, hvis du presser den godt sammen.

Titel:
Junior medlem

cool, jeg tror jeg vil skaffe noget pottemuld, og så kører 50, 25, 25..

tak for hjælpen, bob !

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]