Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 12:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Ja nu har jeg endelig bestemt mig for jeg vil dyrke mit eget røg .. har fået bygget et rum på 2.40m *2.40m *1.25m, (der skal jo være plads til lidt planter) og sådan et rum kræver vel en del lys.

Så nu er mit spørgsmål hvilket lys i vil anbefale, planterne er 10* (Durban poison*white whidow)*(leb27*low snow) og 10*(White whidow)

Hvilke pærer vil folk anbefale under både den vegatative fast og blomstrings fasen ??, jeg har overvejet at bruge 2 *115W CFL 6400K og 2*115W CFL 2100K, altså med 2 reflektorer og så bare skifte pærerne mellem de 2 vækst faser.

kom med nogle gode råd :)

Senest rettet af Klask74 31 jul 2007 15:37, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Københavns omegn
Køb dobbelt så meget lys.....mindst.

2x 250w cfl i stedet....plus lidt til siderne...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvis du har plads nok vil jeg hellere anbefale lysstofrør frem for CFL.
Tager vi eksemplet med vækst cfl så laver en 105watt cfl 7300 lumen, mens 3x36 watt cool white 120 cm GE rør fra Harald nyborg til 29 kr stykket, 3x2850 lumen, altså 8550 lumen til en langt lavere pris.
du skal så enten have et armatur til 79 kr oveni inkl en varm hvid pære eller klunse dem gratis på diverse genbrugs stationer.

CFL er geniale hvor der er begrænset plads og de laver ikke meget varme, men hvis der er plads nok kan man lige så godt bruge de noget billigere og effektive lysstofrør.

Er plads, varme og penge intet problem er HPS pærer dog det bedste valg i forhold til lumen pr watt.
De afgiver dog en hel del varme og er noget mere kostbare.
En 600 watt hps med reflektor og ballast koster fra 1000 kr og op herhjemme og fra ca 600 kr og op i udlandet.

Alle de forskellige lampe valg har deres forskellige fordele mht lumen pr watt, pris og varme afgivelse, men til dit grorums størrelse ville jeg personligt bruge lysstofrør.
enten både til vækst og blomst, eller lysstofrør til vækst og så en hps til blomst.
Pas på temperaturen i sidst nævnte tilfælde.

Titel:
Medlem

Well plads har jeg nok af somsagt (H 2.40m*L 2.40m*B 1.25m), måske osse mere end hvad er nødvendigt, jeg kan nu se det ville have været noget smartere at dele rummet op i 2 så jeg kunne bruge lysstofrør i den ene side og hps eller noget i den anden side.

Jeg vil self helst lave det så billigt som nu muligt, og overvejer derfor som GunnarGuchi skriver, lysstofrør til vækst fasen, det kan jo gøres rimeligt billigt med de LYSSTOFRØR 36 WATT FARVE 33

Så hvis jeg sætter 3 stk armatur op med 2 lysstofrør i hvert, er det så lys nok til vækst perioden mon, der er jo ikke specielt meget reflektion i de armatur der

men GunnarGuchi du skriver jeg skal have et armatur ved siden af med en varm hvid pære, hvad skal jeg med den ?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvis du bruger 6 lysstofrør ialt vil det fint kunne dække omkring 1 m2 vil jeg tro.
De ekstra rør i varm hvid kan du betragte som en "freebie" og have som ekstra rør da man får dem med ovenikøbet ved køb af at grund armatur hos H-N.
Du bliver nød til på en elelr anden måde at lave en form for reflektion da dette armatur er uden reflektor.
du kan evt også købe deres dobbelte industri armatur som vist koster omkring 139 kr, men er inkl indbygget reflektor, men uden rør.
De kan dog sagtens fjerne plast "glasset" nedenunder da det er uden funktion for dig og kun tjener som lys forhindring i dette tilfælde.
Der er også folk der med gode erfaringer kører med lidt varme hvide rør også i vækst perioden.
F.eks 1/3 del af dem.
deres tilbagemeldinger er at man får lidt kraftige stængler og blade ved dette kontra ren kold hvidt lys.

Jeg er også ved at lave nogle vækst lamper med lysstofrør ( seperat post med billeder kommer senere), og der vil jeg også køre med 2/3 kold hvid og 1/3 varm hvid, men af gode grunde kan jeg ikke komme med tilbage meldinger med praktiske erfaringer på dette punkt endnu.
kun resumere hvad folk har skrevet vedr. deres egne erfaringer på dette punkt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]