Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 11:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: HPS og CFL.
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København.
Hej,

jeg har et jord-grow igang, og jeg har lige købt en 400 watts HPS.

Men jeg kom til at tænke på, om det overhovedt vil gøre en markant forskel kvalitetsmæssigt, hvis jeg bruger min CFL 180 watts 6400K til vegge, og så bruger min HPS til blomst.

Er det godt at skifte den ud i blomst, eller skal man bruge en HPS fra start ?

- Hvad synes I ? :?

Med Venlig Hilsen
Plysdyret

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
HPS er bedst til blomst, og egentligt ikke særlig god til vegge da de tit ligger i den mere bløde ende af spektret. Dvs. lyset er mere varmt/orange/rødt/etc. og har lavere kelvin-værdi.

CFL kan have flere spektre, f.eks. 6400K som du har. Til vegge skal du bruge så blåt lys som muligt, altså lys med så høj kelvinværdi som muligt. 6400K er HELT fint.

Til blomst skal der helst bruges omkring de 2000K, f.eks. kan du få CFL 2100K til blomst

Jeg vil mene at du får mest udaf at starte med 6400K CFL som er beregnet til vegge, og din HPS til blomst, som den egentligt er beregnet til

Hvad er det du vil gro ?

Held og lykke med det ihvertfald :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København.
Xp3rt skrev:
Jeg vil mene at du får mest udaf at starte med 6400K CFL som er beregnet til vegge, og din HPS til blomst, som den egentligt er beregnet til

Det regnede jeg osse med, men var ikke helt sikker :)

Sorterne er:

BBQ
Lowryder
Hhollands Hope
DCF PotMix
Pot Royal.

Titel: HPS
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
HPS kan sagtens bruges hele vejen igennem fra start til slut om det er stiklinger eller frøplanter, stiklinger i et godt hydrosystem eks, kan sættes direkte i blomst 12/12 og blive over 1½ meter. Hvis det er økonomien det kommer an på, så kan du evt. starte dine frø med en 100 watt HPS ganske fin til veg stadie...

MoS :mrgreen:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Xp3rt skrev:
HPS er bedst til blomst, og egentligt ikke særlig god til vegge da de tit ligger i den mere bløde ende af spektret. Dvs. lyset er mere varmt/orange/rødt/etc. og har lavere kelvin-værdi.

CFL kan have flere spektre, f.eks. 6400K som du har. Til vegge skal du bruge så blåt lys som muligt, altså lys med så høj kelvinværdi som muligt. 6400K er HELT fint.

Til blomst skal der helst bruges omkring de 2000K, f.eks. kan du få CFL 2100K til blomst

Hvad er det du vil gro ?

Held og lykke med det ihvertfald :)

Jeg er enig med Mos.
Jeg har dyrket mangen en fed høst med HPS hele vejen.Det er rigtigt de kan godt blive lidt længere når de er helt små,men hvis du bare har lampen tæt nok på er der ingen problemer.

Titel: Re: HPS
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

MoS skrev:
HPS kan sagtens bruges hele vejen igennem fra start til slut om det er stiklinger eller frøplanter, stiklinger i et godt hydrosystem eks, kan sættes direkte i blomst 12/12 og blive over 1½ meter. Hvis det er økonomien det kommer an på, så kan du evt. starte dine frø med en 100 watt HPS ganske fin til veg stadie...

Jeg ville bare tilføje en anden grund til at mange bruger CFL (eller MH lamper) under vegge: at det ekstra blå lys er med til at give lidt lavere, buskede planter (hvilket ofte er en fordel da højde er inde-groweren fjende).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]