Bakkenbart skrev:
Det lyder jo fint, men der er stadig ét problem - og det er moralen i det hele.
Moralen?? Det ka' jeg dårligt forestille mig er et problem. De havde jo intet problem med at slagte muslimer i irak da det passede dem, så moral er vist ikke denne regerings største last.
Third aya (Cope) skrev:
så skal apotekerne konkurere med "dealerne" og det vil føre til priskrig.
Ja det er jo også det der er meningen. Narko-priserne er jo alt alt for høje. Det er jo derfor der bli'r lavet kriminalitet for at skaffe penge nok. Prisen på narko ska' ned så man ka' undgå at narkomaner laver kriminalitet.
Third aya (Cope) skrev:
Jeg tror desværre at apotekerne vil tabe kampen mod dealerne pga. alle løningerne bag framstillingen af narkoen.
Der tror jeg du ta'r fejl. Man producerer jo i forvejen feks morfin og andet til læge-væsenet, så man laver jo allerede en del af den narko der er efterspurgt.
dankdawg skrev:
1) man kan ikke bare sætte en tilfældig pris.
Det ka' man vel som man vil? Loven er jo noget folket selv inddirekte har vedtaget gennem deres valg af politikere. Så hvis politikerne si'r at prisen ska' være så og så meget, ligesom de feks bestemmer afgifter og skat og rente og diskonto og su og hvem der må gifte sig med hvem og hvad ved jeg, så ka' det da ikke være noget problem? Pointen er jo netop at profitten ved salg af narko ska' ned, sådan så kriminaliteten fjernes. Og det private illegale marked sænker jo tilsyneladende ikke prisen foreløbig, og hvorfor sku' de også det? For de får jo en fantastisk situation foræret af politikerne. Havde det ikke været for forbuddet, der driver priserne i vejret, så ku' de jo ikke ha' solgt det ligeså dyrt som de gør nu. Så regeringen hjælper jo inddirekte det illegale narko-marked til at blive rigere end markeds-prisen ellers ville ha' gjort (hvis det havde været legalt)
dankdawg skrev:
2) Din dobbelt op straf. ... Det er en stor omkostning + at det er perverst at sætte folk i fængsel for at sælge stoffer.
Jeg er helt enig, men man sætter dem jo allerede i fængsel nu. Er CA-pusherne feks blevet løsladt endnu? De penge man bruger på deres sag og fængsling ville man jo så spare. Plus alle de forsikrings-udbetalinger der gi's til dem der har haft indbrud af narkomaner feks, dem ville man også ku' spare.
Men selvfølgelig ville jeg da helst se det blev helt lovligt, og ku' sælges i bilka og føtex hvis det endelig var det. Men som realistisk kompromis må man jo finde et sted både de og vi synes er tilpas. Idag er der intet kompromis, kun dyrt politi og retsvæsen og fængsel til dem der handler narko. Med et kompromis ku' man i det mindste ta' et enkelt skridt mod en mere positiv stemning for alle parter. Hvis begge sider accepterer den anden side, så ka' de leve i fredelig sam-eksistens. Ligenu er der jo kun den evigt-grønne 'drug-war', som folk jo altså dør af (og så er penge jo ikke så meget værd længere

)
dankdawg skrev:
3) Det ville ikke være i overensstemmelse med FN-aftalen, og det ville kræve en lovændring , i modsætning til hvad du tror. Man kan ikke omgås aftalen på denne måde.
Man ka' lovligt gi' morfin til personer med smerte, og en heroin-narkoman med abstinenser beskriver såvidt jeg ved smerter, så det ka' vel gå ind under der hvis man ska' være pernittengryn? Og nogle personer får ritalin idag, så det er jo også allerede lovligt. Og hvis det endelig ska' være rigtig besværligt, så ka' man jo bare sige at narko-tilladelses-kortet er en slags recept på medicin. Vupti, alt ka' gøres lovligt hvis man bare spør' den rigtige jurist

(her er et område hvor vores regering for en gang skyld er på forkant med tingene, hehe. Den kados ska' de da trods alt ha'

)
dankdawg skrev:
4) Ingen har ret til at bestemme over en andens krop.
Men det gør de alligevel

Så dét spørgsmål er allerede ligegyldigt. Valget er ikke mellem frihed eller tvang, men mellem hvor meget tvang der ska' være. Og hvis vi ska' undgå at hele psy ryger i fængsel for at ku' li' narko, CA-pusherne er bare starten hvis højre-regeringen går helt amok (se feks på hetzen mod almindelige rygere nu!! Halvdelen af danmarks befolkning ender i spældet hvis denne regering turde gøre hvad de fantaserer om (og helt sikkert også alle på venstre-fløjen), så må vi blive enige om et eller andet kompromis snart. Og se også eksemplerne fra usa, med deres super-fængsels-byer (hvad er det for et samfund der producerer så mange kriminelle at det er nødvendigt at bygge kæmpe byer som fængsler? Og som opretter en hel industri omkring det at fængsle mennesker, og som andre folk lever af? Dét er perverst hvis noget er perverst. I 60 minutes havde de et indslag om en sherif der fik en masse negere i fængsel for påstået narko-kriminalitet, men på tilsyneladende falsk grundlag, så det _er_ altså alvorligt.))