Jeg så justitz-ministeren i deadline forleden, og hørte hvordan hun argumenterede for det fornuftige i at skærpe straffen for kriminalitet. Regeringen mener jo desværre at straf løser problemer.
Hun sagde at når nu regeringen ga' borgerne mere frihed (hvilket jeg dog ikke lige selv ka' få øje på at de har gjort, men la' nu det ligge), så måtte de tilsvarende også skærpe straffen for forbrydelser mod denne frihed.
Aha, tænkte jeg så

Så har hun jo lige forklaret hvordan man ka' legalisere narko!
Altså, hvis straf holder folk på dydens smalle sti, og strengere straffe får dem til at gå mere lige på denne sti, så ka' man jo bare indføre super-hård straf for kriminalitet begået mens man er påvirket af narko. Hvis straf afholder folk fra at blive kriminelle, så må det jo ku' virke fint?
Feks ku' man sige at stjæler man tasken fra en gang-besværet dame, uden at være påvirket, så får man en straf af størrelse X. Begår man samme forbrydelse, men denne gang i påvirket tilstand, så får man straf X+Y (dvs den normale straf plus en tillægs-straf for at være påvirket)
Så ville regeringen ikke længere ha' noget validt argument for at forbyde brugen af narko, eftersom de jo mener de ka' styre folk gennem straf.
Når man argumenterer at straf bør skærpes for at folk ska' opføre sig 'ordentligt', så har man jo dermed også sagt at man godt ka' gi' folk den frihed de ønsker (feks at spise narko) hvis man bare samtidig holder en tilstrækkelig stor hammer klar over deres hovede, til hvis de forbryder sig mod nogen.
Det må da være et kompromis som alle ka' enes om; "Du må godt spise narko, men du får hårdere straf hvis du gør noget kriminelt mens du er påvirket af narko, end hvis du ikke er". Det må da ku' tilfredsstille deres straf-hunger, og samtidig gi' plads til lovlydige og fredelige narko-spisere.
Er vores justisminister ikke dejlig, når hun på den måde inddirekte argumenterer for hvordan man ka' legalisere narko?