Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 19:52


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 16 dec 2021 11:36 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 mar 2018 20:59
Indlæg: 20
Klinisk psykiatri har tjent sit formål, og tjener det fortsat - bevares. Vi ved tilstrækkeligt. Men psykiatriens mål må være, at bidrage til vidensbanken over særtilfælde, kortlægge sygeligadfærd og på sigt kurere denne. Ikke forårsage denne. Kulturen på klinikkerne, katalyserer det kriminelle, kultiverer modstand, skaber splittelse. Den er fjern, den er forkert, den afspejler ikke det levede liv. I den kliniske psykiatri ses det at værdige, ligestillede verdensborgere, umyndiggøres, frihedsberøves og sygeliggøres.
I stedet for at møde mennesket, forholde sig helhedsorienteret til virkeligheden, isoleres enkeltstående tilfælde, som slutteligt forsøges medicineret. Alene på baggrund af en formodning om kemisk ubalance i hjernen - ingen måling, eller nogen form for faktuel underbyggelse. Den kemiske ubalance består i adfærd, det levede liv, kosten og kulturen - med andre ord miljøet.
Vi er kemi.

Psykiatriens mål, må da være at diagnosticere, og specificere disse årsager, og dernæst integrere en sundere kultur. Dette kan gøres uden medicin. Dette kan gøres i socialterapeutiske sammenhænge, hvor misbrug og sygeligadfærd tilpasses efter kulturen på hospitalet. Et holistisk hospital - et terapeutisk vandrehjem, i en ønsket kultur/miljø. Et retræte. En sund kultur, et sundt menneske. Medicinalindustrien er ikke en sund kultur.
I klinisk psyikiatri ses fortabte, tomme, lukkede og fejlmedicinerede mennesker gå til grunde, tabe fatning, miste mod, og begå selvmord. Fangede i deres egen isolerede virkelighed, hvor deres sandhed er løgn. - på baggrund af censur. I en sygdom, som ikke selv, censuren fatter.

De rette mediciner, og den rette terapi; et årvågent menneske der tager alle indtryk alvorlige, der ikke kører spin eller lader sig manipulere af psykopater, men som kan åbne den indre virkelighed, og være der, sammen med den syge, som kan analysere og forløse psykoser og adfærdsvanskeligheder gennem samtaleterapi og meditation. Det vil på sigt forgrene sig, udfolde sig til et mere samhørigt og inkluderende samfund. Hvor den italesatte sindssyge ikke sygeliggøres.
Et frirum for selvudvikling - hvor sindssygen kurreres.

_________________
Det er sådan noget der gør, at man kører hele sydfyn rundt med lommerne fulde af pot og leder efter svampe.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2021 17:08 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
Okay?

Hvad vil du med denne tråd?

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2021 19:26 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2021 23:50
Indlæg: 99
^Prøv at læs titlen og tænk dig rigtig godt om, det kan ikke være så svært...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2021 19:28 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
fkn taxamike skrev:
^Prøv at læs titlen og tænk dig rigtig godt om, det kan ikke være så svært...


Det er det åbenbart. :(

For jeg har læst titlen og forstår det stadig ikke.

Er formålet, at trådstarter vil have bedre psykiatri? Er der nogen der ikke vil det?

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2021 19:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2021 23:50
Indlæg: 99
Jeg tror mange er ligeglade med det fordi det ikke berører deres liv, men det er OP ikke, og det har han så skrevet et indlæg om. Hvis jeg skal være ligeså blunt som du er med dit spørgsmål, så ved jeg det ikke. Jeg har ikke haft dem spurgt alle sammen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2021 09:09 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 mar 2018 20:59
Indlæg: 20
Jeg synes bare at det er for dårligt, at uskyldige mennesker mishandles. Begår du noget kriminelt, fængsles du. Taler du om andres sindssyge, sygeliggøres du. At skrive/tale om psykiatrien, dens smalle steder, og om måden hvorpå, man på det groveste mishandles, bliver ligeledes betragtet sindssygt - for hvem vil ikke det - gadøj, hvor starter vi???. Den manglende empati, glemsomheden om patientens trivsel - og henkastelsen af menneskerettighederne, er årsagen til at det hele går fløjten. Ytringsfriheden går fløjten, hvis vi taler om ud af kroppen, eller vores bevidsthed, synkroniciteter, godt og dårligt.
De har indsigten til at sige fuck din skizofrene familie/venner/kæreste. De har artilleriet, men peger det mod dig! Angste og paranoide pga. fejlskrivninger, skævvridninger og løgne. De skriver hvordan patienten reagerer, men ikke på hvad. Det er ligesom politiet, skjuler deres egen indflydelse, grovhåndede behandling, i løgn. Systemet er sygt og fejlslagent. Derfor skriver jeg. For at ændre det. Hukke i isbjerget, så det til sidst tipper. Lidt ligesom i Avatar ...

Fandt visias tråd: viewtopic.php?f=15&t=57346
Mere magt til personalet i fht. tvangshændelser. Ligenu påhviler alle beslutninger psykiateren - og min er mere neurotisk end en husejer fra Hellerrup.

_________________
Det er sådan noget der gør, at man kører hele sydfyn rundt med lommerne fulde af pot og leder efter svampe.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2021 12:22 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Din hensigt med dit indlæg er vel fin nok. Men som patient i systemet kan du jo ikke rigtig gøre noget selv andet end at oplyse om problemerne. Det er de professionelle behandlere og sygeplejersker som skal ændre tingene indefra.
Jeg tror ikke det kommer som en overraskelse for nogen overhovedet, at der er steder i det psykiatriske system, hvor det fejler. Sådan er det sgu overalt. Hvis du har nogle konkrete tal på hvor mange der bliver fejlbehandlet eller mishandlet for den sags skyld, så vil jeg gerne se dem. Det ku' være interessant.

Herudover vil jeg sige at jeg egentlig er enig med Leah. Sammenhængen i OP's indlæg halter gevaldigt!! Det er der nok en grund til tænker jeg. Men er det for meget at forlange at man gør sig lidt mere umage i de indlæg man laver? For forståelighedens skyld.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2021 12:52 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 mar 2018 20:59
Indlæg: 20
Næh, det har du ret i. Men alle bække små - og snebolde.
Det kunne være der var andre i flokken med lignende perspektiv og indsigt.
Tal er tal - jeg vil tro at alle henvendelser til patientklagenævnet bevidner om fejlbehandling. Hvad tallet er vides ikke, men der er oprettet et råd, alene af den årsag (folk bliver fejlbehandlet).
Synes nu ikke taksonomien fejler - Jeg lægger op til at man kan kurrere sindssyge fremfor at forårsage den.

_________________
Det er sådan noget der gør, at man kører hele sydfyn rundt med lommerne fulde af pot og leder efter svampe.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2021 14:22 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Jeg spurgte til tallene, så man derved kunne få en forståelse af hvor omfangsrigt problemet er - det kan du ikke se noget smart i åbenbart? Jeg tænkte du måske havde nogle tal når du er så velinformeret om systemet som du lader til at være.

Jeg kunne godt begynde udpege alle de steder i dine indlæg, hvor sammenhængen eller meningen mangler/halter, hvis du tænker det vil hjælpe dig. Men jeg synes umiddelbart det ville være tarveligt.
Jeg forstår udemærket at det psykiatriske system har en del fejl og mangler.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2021 16:06 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 mar 2018 20:59
Indlæg: 20
Jeg har været tvangsindlagt.
Umiddelbart vil jeg mene alle er fejlbehandlede.
Man bliver mishandlet på det groveste.

Det må du godt.

_________________
Det er sådan noget der gør, at man kører hele sydfyn rundt med lommerne fulde af pot og leder efter svampe.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2021 00:34 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2021 00:52 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2021 01:09 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Om9 skrev:
Klinisk psykiatri har tjent sit formål, og tjener det fortsat - bevares. Vi ved tilstrækkeligt. Men psykiatriens mål må være, at bidrage til vidensbanken over særtilfælde, kortlægge sygeligadfærd og på sigt kurere denne. Ikke forårsage denne. Kulturen på klinikkerne, katalyserer det kriminelle, kultiverer modstand, skaber splittelse. Den er fjern, den er forkert, den afspejler ikke det levede liv. I den kliniske psykiatri ses det at værdige, ligestillede verdensborgere, umyndiggøres, frihedsberøves og sygeliggøres.
I stedet for at møde mennesket, forholde sig helhedsorienteret til virkeligheden, isoleres enkeltstående tilfælde, som slutteligt forsøges medicineret. Alene på baggrund af en formodning om kemisk ubalance i hjernen - ingen måling, eller nogen form for faktuel underbyggelse. Den kemiske ubalance består i adfærd, det levede liv, kosten og kulturen - med andre ord miljøet.
Vi er kemi.

Psykiatriens mål, må da være at diagnosticere, og specificere disse årsager, og dernæst integrere en sundere kultur. Dette kan gøres uden medicin. Dette kan gøres i socialterapeutiske sammenhænge, hvor misbrug og sygeligadfærd tilpasses efter kulturen på hospitalet. Et holistisk hospital - et terapeutisk vandrehjem, i en ønsket kultur/miljø. Et retræte. En sund kultur, et sundt menneske. Medicinalindustrien er ikke en sund kultur.
I klinisk psyikiatri ses fortabte, tomme, lukkede og fejlmedicinerede mennesker gå til grunde, tabe fatning, miste mod, og begå selvmord. Fangede i deres egen isolerede virkelighed, hvor deres sandhed er løgn. - på baggrund af censur. I en sygdom, som ikke selv, censuren fatter.

De rette mediciner, og den rette terapi; et årvågent menneske der tager alle indtryk alvorlige, der ikke kører spin eller lader sig manipulere af psykopater, Hvad er det her for noget? Hvad mener du? men som kan åbne den indre virkelighed, og være der, sammen med den syge, som kan analysere og forløse psykoser og adfærdsvanskeligheder gennem samtaleterapi og meditation. Det er vel derfor psykiatrien findes/den er der?Det vil på sigt forgrene sig, udfolde sig til et mere samhørigt og inkluderende samfund. Hvor den italesatte sindssyge ikke sygeliggøres.
Et frirum for selvudvikling - hvor sindssygen kurreres.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2021 01:11 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
[quote="Om9"]Jeg synes bare at det er for dårligt, at uskyldige mennesker mishandles. Begår du noget kriminelt, fængsles du. Taler du om andres sindssyge, sygeliggøres du.I hvilken kontekst? Der mangler konsensus. At skrive/tale om psykiatrien, dens smalle steder, og om måden hvorpå, man på det groveste mishandlespå hvilken måde foregår mishandlingen?, bliver ligeledes betragtet sindssygt - for hvem vil ikke det - gadøj, hvor starter vi???.Hvad betyder ''gadøj''? Den manglende empati, glemsomheden om patientens trivsel - og henkastelsen af menneskerettighederne(!?)[/color], er årsagen til at det hele går fløjten. Ytringsfriheden går fløjten, hvis vi taler om ud af kroppen, eller vores bevidsthed, synkroniciteter, godt og dårligt.
De har indsigten til at sige fuck din skizofrene familie/venner/kæreste. Hvordan skal det her forståes? Hvorfor bruger du ordet indsigt? "De" (mener du lægerne?) mener at de "ved" at din familie/venner/kæreste er skizofrene?De har artilleriet, men peger det mod dig! Her begynder tålmådigheden simpelthen at slippe op, ven.Angste og paranoide pga. fejlskrivninger, skævvridninger og løgne. De skriver hvordan patienten reagerer, men ikke på hvad Det lyder nærmest som om at du kommenterer på en (din?) journal. Det er ligesom politiet, skjuler deres egen indflydelse, grovhåndede behandling, i løgn. Systemet er sygt og fejlslagent. Derfor skriver jeg. For at ændre det. Hukke i isbjerget, så det til sidst tipper. Lidt ligesom i Avatar ... (!)

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2021 01:39 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Dit indlæg efterlader flere spørgsmål end det besvarer - men samtidigt virker du ikke særligt spørgende!!?? Dont get me wrong. Jeg synes virkelig dit indlæg har en betydning, men du siger jo ikke meget om dig selv. Hvilket nok betyder noget i den her sammenhæng.

edit: komma

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2021 07:29 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 16 mar 2018 20:59
Indlæg: 20
Hvad er det her for noget? Hvad mener du?
Min psykiater kørte spin, stillede trickspørgsmål, hvor svaret uanset hvad, var blevet sygeliggjort. Spurgte ind til årsagen til min indlæggelse, længe inde i forløbet, og forventede et andet svar. Vedkommende havde nok forventet en løgn.
Vedkommende har haft kontakt til min familie. Særligt min far har løget. Udtalt sig om ting han overhovedet ingen indsigt har haft i. Og qua min opvækst og vores samhørighed, har jeg afskåret ham for længst. Min fortælling er nærmest umyndiggjort - og indholdet af hans sandhed udvasket, og fjernet fra papiret.
Hvor man til slut står uforstående, og med en grundlæggende følelse af manglende tillid i behandlingsapparatet.

Det er vel derfor psykiatrien findes/den er der?
Det har du ret i. Men at klandres personligt for afvigende oplevelser, når alle indlagte oplever det samme, falder til jorden, i ren logik. Behandleren på afdelingen har ganske vidst ikke været kompetent nok til at føre samtalen ordentligt. Mundhuggeri og bagvaskelse. Bevares vi er mennesker, og vi har allesammen forsvarsmekanismer, men når behandlingen er så hårudrivende fjern, så taber man tilliden til at psykiatrien er her for at helbrede psykiske lidelser.

hvilken kontekst? Der mangler konsensus.

Alt er rettet mod dig - de klandrer mobbeofferet for selv at være skyld i sin mobning.

hvilken måde foregår mishandlingen
Nattetilsynet er det værste. Bevidst smadret nattesøvn 4-5 dage i træk uden ophør, 3-4 gange i natten. Knækker de fleste. Det tidlige drømmestadie forsvinder, og man vandrer rastløst rundt på gangen, dag ud og dag ind.

Hvordan skal det her forståes? Hvorfor bruger du ordet indsigt? "De" (mener du lægerne?) mener at de "ved" at din familie/venner/kæreste er skizofrene?
Ja.

_________________
Det er sådan noget der gør, at man kører hele sydfyn rundt med lommerne fulde af pot og leder efter svampe.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2021 21:03 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Som en der kender systemet både inde og udefra kan jeg sige at du har helt ret, men det er også lidt et symptom som gør sig gældende i alle tider bare på forskellige områder hvor noget adfærd og verdensbilleder tabuiseres og sygeliggøres. Dog er dette system og denne fase særlig udtalt da vi teknologisk har bevæget os ret hurtigt fra udviklingen af trykkerier og bøger til internettet osv. Husk på at i mange århundreder var humorism og læren om temperamenter det ypperste lægekundskab og var man en dygtig læge dengang kunne man fikse en betændelse og tappe pus men det blev hurtigt til en forvasket version med tapning af blod da der skulle være balance i kardinalvæskerne blod, galde sot og phlegm osv. På den måde kunne de ligne en dygtig læge ved at tappe blod og ligne at de reelt gjorde noget medicinsk men svækkede bare folk, og de tjente styrtende på dette og udertrykte viden om naturmedicin og kvinder som blev til hekse osv. Generelt har dogmet om både religion, videnskab og medicin blevet så forpestet af interne magtstridigheder og fordrukken vestlig mentalitet at dem som reelt arbejder med essensen af nogle af disse ser dem som sidder på magten indenfor området som feltets nemisis. På samme måde som ham der opfandt den første vaccine blev udskammet og forvist fra lægevidenskaben indtil de opdagede at han havde ret og så fik et par hundrede år med fornuftig brug af videnskaben bag indtil man nu bare tjener styrtende på at sælge decideret restgift fra industrien lavet om til medicin i sprøjter og tabletter.
Mennesket som vi kender det består primært af de barbarer som hellere ville forgifte, kannibalisere og stjæle landbrugsjord så de kunne dyrke korn til deres øl hvor de fredelige og gode mennesker førhen led samme skæbne som vi er ved at ryge under pt. En ny afskygning af sociopater, og alkoholiserede grænseparanoide boomere har nu fået algoritmer med data fra vores telefoner som gør at de kan spå om udfaldet ved en given beslutning og derved er ligeglade da de igennem social ingenering kan få selv personens egen familie vendt imod dem så de ikke behøver at bruge kræfter på at holde narrativet kørende på jorden. Vi har fået avlet oprøret ud af os igennem mange tyraniske konger og høvdinge igennem årene som dræbte alt modstand og slægten med oveni, men nu tingene er ved at gå op for folk og den nye herskerklasse igangsætter depopulation, og en global politistat kan vi ikke forvente at der er meget andet at gøre end at dø langsomt og fredeligt da microchips med coronapas nu er ved at blive indført i Sverige og tvangvacciner og teams til at jage de uvaccinerede allerede er i fuld gang i Østrig. Psykose i sig selv kan være et mareridt, massepsykose er hvad det her er


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2021 21:15 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
https://thoughtcatalog.com/matthew-prim ... En85nmC2Oc


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 dec 2021 08:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Man kan jo stille spørgsmålet, hvorfor vi tager det så selvfølgeligt at hele området, der beskæftiger sig med folks psykiske ve og vel, går under betegnelsen “psykiatri”, der jo er et lægefagligt speciale. Det er en sproglig indsnævring, der hænger sammen med den udbredte forestilling i vores samfund om, at det først og fremmest er en læge, der behandler psykiske sygdomme. Måske er måden vi taler om tingene på en hæmsko for en mere helhedsorienteret tilgang, som også er det jeg fornemmer, at OP efterspørger? Lægens biomedicinske faglighed er jo samtidig hens styrke og begrænsning. Patienten er “syg i hovedet” og har brug for medicinsk behandling, men hvad foregår der rundt om ham? Hvad er konteksten? Det er her andre fagligheder og tilgange, fx sociale og terapeutiske, kommer i spil. Jeg ved godt, at der er tværfaglighed i det psykiatriske system, men måske det kunne være en begyndelse på et mere ligeværdigt samarbejde, at man kaldte behandlingssystemet noget andet, i stedet for sprogligt at cementere lægespecialets primat? Vor naboer på fjeldet, nordmændene, er gået helt væk fra betegnelsen psykiatri og bruger i stedet det, efter min mening ret fede, “psykisk helsevern”, der rummer det hele, psykiatrisk/medicinsk behandling, psyko- og fysioterapi, sagsbehandling osv.

Det medicinske syn på den psykisk lidende er jo også lidt et tveægget sværd med hensyn til dets egne psykiske effekter. På den ene side kan det være med til at fjerne følelser af skyld at få at vide man er “syg”, det er ikke din skyld, der er en biokemisk ubalance som vi skal have rettet op på med medicinsk behandling. I modsætning til en psykodynamisk tilgang, der ville kigge på personens relationer osv. Men på den anden side er det jo også psykiatriske patienters oplevelse, at de kommer til at føle sig låst fast i en passiviseret position stemplet som “syg”, hvor de ikke bliver tilskrevet nogen agens eller evne til meningsfuld tale. Her kan det om ikke andet være en befrielse at opleve at blive set af en person, der har et andet fagligt eller erfaringsmæssigt udgangspunkt for at møde een.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 dec 2021 03:40 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Comus - The Prisoner
https://youtu.be/kNN5SWxJSms

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team