Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 apr 2024 08:00


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Indlæg: 01 feb 2024 11:31 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2748
Det 3. Spørgsmål sprang vist bare ud af frustration og en masse fortrængt sorg fra de hunde jeg har fået aflivet derude - jeg ka slet ik li det sted mere.
Hun behandlede mig sobert og undlod og få mig med på at gøre regningen større.
Jeg var bare et meget sort sted da jeg kørte derfra.
Men nu er det lagt en plan for Hva der skal ske ud fra hva der er bedst for hunden og samtidig hensyntagen til økonomien.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 feb 2024 17:06 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5087
Plejadestjerne skrev:
Bismann skrev:
jeg finder det mere hensigtsmæssigt at skelne mellem hvad man vil og ikke-vil gøre noget ved.

Det er også en rigtig vigtig sondring. Dog opstår problemerne netop, når der er mismatch mellem det vi vil og kan gøre noget ved. :) Hvis man ikke vil plages af frugtesløse frustrationer, er det altså vigtigt at skelne mellem begge. Man kunne så indvende, at man ret beset ikke ved hvad man kan uden at prøve. Det er også sandt. Jeg kan sågar se det ædle i visse menneskers selvopofrelse i deres kamp for retfærdighed (fx er Julian Assange i mine øjne en nulevende helt).

Jeg vil dog stadig udfordre den stedse lydende parole om, at vi må handle nu. Der er ikke mangel på mennesker, der gerne vil handle, men det slår mig, hvor uigennemtænkt deres slagplan oftest er. Bag den største handlekraft ligger oftest ignorance, desværre. Det er ikke lette problemstillinger, der præger tiden, og det kræver omhu og refleksion. Det er samtidig noget, man slet ikke kan lade være med som et menneske med samvittighed og omtanke. Det at vi har adgang til så mange informationer i dag, så vi virkelig kan begynde at forstå omfanget og kompleksiteten af de problemer, menneskene står overfor, kan så ende med at være en større udfordring end det er en styrke, fordi vi kan blive handlingslammede af at ruminere over, hvad der bør gøres, eller fortvivlede over ulykkens omfang.

Det er derfor, at der kan være meget givende i at begynde at øve sig i selvbegrænsningens kunst. Med begrænsningen kommer et øget fokus og nærvær, og man kan begynde at få øje på, hvor man faktisk kan være til stede og gøre en forskel på en positiv måde. Som en analogi fra filmkunsten, har eksempelvis Lars Von Trier jo også talt for det kreative potentiale i at sætte “benspænd” for sig selv (med henvisning til dogmefilmen, naturligvis).

Det korte af det lange er: jeg forstår dilemmaet og jeg håber ikke, at jeg står til fald for kynisme eller magelighed. Jeg har nemlig ikke givet bestræbelsen på at leve samvittighedsfuldt op.

Citat:
Sludder. Du er et godt bud på definationen af en vis ung mand.

Det er pænt sagt, men også lidt af et oxymoron. ;) Jeg har fået vide, at jeg er gammelklog (ikke det samme!), siden jeg var 7-8 år gammel. Om det er et positivt træk er til gengæld en smagssag. :lol:


Dét er netop min indvending. Nogle mennesker udretter mere end hvad der først tænkes muligt. Jeg tror der er behov for dét mismatch, jeg tror der er behov for frugtesløse frustrationer. Det er bestræbelsen på et bedre samfund, der fører et bedre samfund med sig. De fleste bestræbelser er frugtesløse, og er ofte også i modstrid med hinanden. Men uden bestræbelserne ledes vi enten i forfald eller måske værre, at vi lader os lede af de ignorente med ugennemtænkte løsninger, imens de reflekterende ser stiltiende til. De ignorente har sjældent samme selvkritik eller tendens til at censurere sig selv, så det er deres tankesæt der bliver de fremherskende i et demokrati, hvis de reflekterende med vilje ser den anden vej. Jeg tror i høj grad det er her vi er pt. i vesten, og der er flere medvirkende årsager hertil, men jeg tror ikke det er vejen frem, på forhånd at lade sig pacificere, for at undgå potentielt at blive pacificeret.

Det er et oxymoron, men visdom og alder hænger ikke nødvendigvis sammen - der er rigeligt af gamle fjolser. :wink:


@Fso
Det er jeg ked af at høre min ven, der er aldrig sjovt. :(


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team