Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 23:23


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 nov 2016 12:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Jeg vil dele en historie fra det virkelige liv, der illustrerer hvor vigtigt det er at vore børn får ordentlig information om rusmidler, og man har en åben og ærlig dialog med sine børn.

Min kone og jeg har som eneste egentlige ambition på vores børns vegne, at de bliver livsduelige mennesker, der kan rumme at være sig selv i en virkelighed med alskens kulturelle dogmer, fordomme og propaganda.
Vores søn på 19 har røget en del cannabis, men vi har ikke været bekymrede, så længe vi kunne snakke åbent med ham om hans cannabisforbrug. Det har været væsentligt for os at han kunne passe sin skole selvom han røg flere gange om ugen, og at han ikke sad og sumpede med vennerne, men at de rent faktisk hyggede sig, og lavede nogle aktiviteter, når de røg.

Jeg har snakket en del med knægten om andre stoffer end cannabis, og oplyst ham om hvad man nok umiddelbart skal holde sig fra, og hvad man, med forsigtighed, kan eksperimentere med. Men frem for alt har jeg indprintet ham at man skal:
    Konsultere mor og far
    Vide hvilket stof man har og hvor rent det er
    Vide hvilken dosis der er passende
    Kunne afmåle dosis med passende præcision
    Have styr på rammerne
    Være godt forberedt
    Bare have styr på sit lort!

For nogle måneder siden kom knægten ind i stuen, og virkede en anelse ængstelig. Han fortalte at han var bekymret for nogle af sine kammerater. En håndfuld af dem var taget til Århus til en eller andens lejlighed, hvor de skulle prøve LSD. Min knægt er lidt en kapacitet i vennekredsen mht. psykedeliske stoffer, da han selv har undersøgt en masse, og vennerne ville gerne have ham med.
Hvad gjorde knægten? Jo, han afviste blankt at deltage, fordi han ikke synes der var styr på lortet, og gjorde dem opmærksomme på dette faktum.

Det paradoksale i denne historie er at ingen af knægtens venners forældre vidste noget om LSD-turen til Aarhus, men vi vidste det, men vores knægt ville ikke deltage. På trods af han er den eneste der ikke ville få MEGA ballade, med forældrene, hvis han gjorde det.

Jeg mener selvfølgelig dette er et kraftigt indicium for at legalisering af alle stoffer, kombineret med vejledning og objektiv information, er den eneste vej frem.
Samtidig understreger historien vigtigheden af at have et afslappet forhold til unge og rusmilder, HVIS man vel at mærke snakker åbent med dem om virkning og sikker brug.

Hvis dit barn SKULLE prøve LSD, ville du så ikke helst vide det, og foretrække at det foregik hjemme?

Snak med dine børn om ALLE rusmidler, som du snakker med dem om alkohol og nokotin!


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2016 14:35 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
Wow. I lyder som et par herlige forældre, der har fornuft og hjerte på det rette sted. Respekt til jer og jeres søn!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2016 14:40 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Du har fuldstændig ret.
Jeg har fra min datter har været 16 år fortalt alt jeg ved om rusmidler. Jeg har fortalt om alt mit eget stofbrug, og eksempler på hvad man ikke skal gøre. Hun trykkede den selvfølglig af til Roskilde med druk og fed- men nu i en alder af knap 22 er hun "nærmest" blevet hellig.
Hun drikker ikke og ryger højst fed en gang om måneden. Til gengæld spiser hun svampe og LSD 3-4 gange om året. Hun fortæller os altid om trippet og hvad hun lærte.
Kan kun anbefale at man er fuldstændig åben om ens eget brug, og så sørge for at lære fra sig om set og setting.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2016 14:49 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Tror sgu også i er på rette spor, mine forældre har en lignende tilgang i forhold til cannabis og har da også snakket lidt om svampe med dem (har dog ikke fortalt om mit eget forbrug). Jeg begyndte først på svampe og andre "hårde" stoffer, efter jeg blev 21 (og de er først indenfor det sidste år, er 24 nu, at jeg har taget mere end 2 trips om året). Og det er selvom jeg har været interesseret i stoffer siden jeg var 16. Jeg tror grunden til at jeg har haft et fornuftigt forhold til stoffer skyldes mine forældres åbne tilgang til snakke om mit cannabisforbrug, det har givet mig en større grad af refleksionsevne end nogen af mine kammerater med restriktive forældre.

Tror dog ikke de er specielt åbne overfor at snakke om de mere kemiske substanser jeg har indtaget, og det synes jeg egentlig er lidt ærgerligt. Men jeg tror det hænger sammen med den tid de kommer fra. Nu er jeg også selv voksen nok til at beslutte den slags, så det gør nok ikke det store.

Synes egentlig det er et interessant emne. Hvordan havde dine egne forældre det Priestie? og alle jer andre?

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2016 15:08 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Mig og min storebror var hurtigt ude og fortælle vores forældre det.
Min mor klemte godt nok en tåre, da jeg som 19 årig fortalte jeg havde prøvet junk.
Min Far sagde altid "jeg gider slet ikke at forbyde dig noget, for så kommer du jo ikke hvis du har problemer".
Senere hen har min Far opbevaret rimeligt store mængder pot og svampe for mig.
Min far har som 65 årig prøvet en lille dosis svampe.
Han begyndte også som pensionist at ryge pot som et svin et års tid- han var dyr i drift, men både brormand og jeg havde på det tidspunkt store sække med topskud.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2016 15:19 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Min mor har altid været i mod brugen af rusmidler af enhver art, også alkohol, det er så fordi hun er vokset op med en far som var alkoholiker og heroin misbruger, så det er hvad det er.

Min far har været lidt mere åben omkring det, i hvert fald mens jeg var teenager, han havde selv røget cannabis som ung og taget coke og speed, så der var historier at fortælle fra dengang, ikke at han opfordrede mig til at prøve ting, men han var i hvert fald mere åben over for ideen.

Selvom jeg har haft forældre på begge sider af snakken så har jeg aldrig rigtigt været interesseret i stoffer som ung, jo bevares havde da røget hash et par gange inden jeg blev 18, men det var faktisk først efter jeg er blevet 18 at jeg begyndte at eksperimentere lidt mere, og faktisk først her i år (26 år gammel) at jeg er blevet endnu mere åben for at eksperimentere med psykedeliske stoffer og andet.

Når jeg engang selv får børn (forhåbentligt :) ) så vil jeg helt klart give plads til at der kan prøves ting af, dog med det i mente at jeg helt klart vil sige at det er okay, men først når de er voksne nok til det. Ville aldrig give f.eks. mit 15-årige barn lov til at tage svampe/lsd, det mener jeg personligt man skal være lidt ældre for at kunne håndtere ordentligt.

Det jeg prøver at sige er at jeg ville oplyse med alt den viden jeg har tilegnet mig, godt som skidt omkring stoffer i stedet for bare at sige FY FY!.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2016 16:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 nov 2015 14:40
Indlæg: 88
Det må siges at være en gave at kunne dele sine erfaringer med rusmidler med sine forældre.
Det må være ualmindelig sundt at kunne tale sådan om det.
Godt arbejde af jer.

Selv har jeg yderst konservative forældre. Hvis de nogensinde fandt ud af, hvad jeg har prøvet.. jeg kan ikke finde ord for, hvor gale de ville blive på mig. De er ret uoplyste, hvad stoffer angår. Ikke forstået på den måde, at de er ignorante. De stoler vel bare på alt den negative omtale, som narkotika får af medierne.

Af og til lever jeg et dobbeltliv, føler jeg. Jeg får nogle gange de smukkeste oplevelser og erkendelser under en rus, og selv dagen derpå har jeg det glimrende og sender en besked til dem, at jeg elsker dem og livet er smukt - uden de ved hvorfor. De ville ikke kunne forstå det og de ved ikke, at hvis man blot tager sine forbehold mht. rusmidler, så kan det ikke gå helt galt.

Undskyld, mor.
Undskyld, far.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2016 17:42 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Samtidig er det jo heller ikke uproblematisk at være forældre. Min største skræk er hvis min datter skulle hænge i en nedtur, hun vil have svært ved at komme igennem.
Min Viv og jeg er som øst og vest- diametrale modsætninger. Nogen gange hvis min datter skriver en mystisk SMS om alfer og fehår, flipper hun skråt ud og spørger mig "HVA ER HUN PÅ" Jeg må så berolige og øffe- ik noget vel!

Men som sagt den bedste måde er 100 %? ærlighed, både fra forældre og børn.

Men som en gammel tænker engang sagde. "Problemet med forældre er jo at de var enormt gamle da man skulle til at opdrage på dem"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2016 22:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Fedt med respons :hjerte:

Jeg er stolt af knægten, men det er også hvad jeg egentlig ville forvente af ham. Men mega thumbs up :rocking:

Vi er ikke perfekte forældre. Så snart man tror det, kan man være sikker på man har fucket noget up :)

Mht. psykedeliske stoffer, håber jeg alle mine børn får en fantastisk psykedelisk oplevelse, ligesom jeg også ønsker at de kommer ud at rejse, og ser verden. Men ligesom med rejselyst, har de heller ikke alle lyst til at prøve psykedeliske stoffer. Og det er selvfølgelig også okay. Jeg har selv hverken rejst, eller haft en fantastisk psykedelisk oplevelse. Det vildeste jeg har prøvet er 1g cubensis, LOL :)
Det kommer nok til at tage et par år, før jeg er klar til springet - i'm working on it :mrgreen:

I bund og grund er det jo lidt en no-brainer, når man har et oplyst forhold til rusmidler. Problemet er netop, som andre påpeger, at forældre oftest er total spooked over alt andet end alkohol og nikotin.

Mht. alle de unge mennesker der ryger for meget cannabis, så er jeg fuldstændig overbevist om at cannabis altid kun er problemet, ikke årsagen.
Mine egne forældre har slet ikke kunnet håndtere det cannabismisbrug jeg havde da jeg var ung. Jeg husker tydelig situationen, hvor min mor spurgte om det var rigtigt hvad hun havde hørt, at jeg ryger hash engang imellem. Jeg svarede nysgerrigt "Ja", og hendes svar på min bekræftelse husker jeg stadig meget tydeligt: "Ja, men du ved jo godt hvad det kan føre til!" ... Thats it. Intet andet. WTF???
Lang historie kort, så rodede jeg rundt i nogle år, hvor jeg kun havde sparsom kontakt med mine forældre.

Men, man kan sjældent bebrejde forældrene. De er jo formet af samfund, kultur og arv.

Pas på jer selv, og jeres unger :hjerte:


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2017 11:56 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 dec 2016 20:23
Indlæg: 30
Det er opløftende at høre der findes nogle fornuftige forældre derude. Godt arbejde, det kan i godt være stolte af :)

Jeg kommer personligt selv, fra en familie hvor stoffer og alkohol nærmest har været løsningen på problemerne i hverdagen. Min mor var den første jeg tog amfetamin med, samt den første jeg røg hash med. Dette scenarie stod i modsætning til næsten 100% af min omgangskreds og matriklen har derfor været centrum for beruselse, i både mine teenage år samt langt det meste af min barndom (dog uden min deltagelse :D ).
Jeg har altid været i et miljø, hvor rigtigt og forkert har været noget udvisket, både på det moralske plan men også med en f***finger til loven.

Jeg har derfor altid været modstander af for meget lovgivning og stigmatisering af rusmidler, som jeg ser som en god ting, da jeg føler at psykoaktive planter er ligeså meget en del af mennesket som kartofler og karse :D.
Jeg har til gengæld også haft svært ved at se hvornår nok er nok og hvorfor det måske ikke altid er godt at drukne sine dårlige følelse i kemiskfremstillede god følelse. Dette har i retrospekt haft en bremsende effekt på min udvikling.

Nu har jeg selv små børn og har logisk kunne slutte at vejen frem er kommunikation, oplysning og kærlighed. Historierne her bekræfter mine overvejelser.

Så af hjertet, tak for det. I er for seje :)

Mvh. Jegløs


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jan 2017 17:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Tak for din kommentar :hjerte:

Vi har nok også været heldige med vores børn :)

Som jeg skrev tidligere, så skal man ikke tro man er perfekte forældre, for så er man det IKKE !!!


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2017 13:56 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 okt 2010 17:19
Indlæg: 319
Geografisk sted: Nørrebro
Jeg synes det er så super fint skrevet!

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at bruge dit skriv, en redigeret udgave eller måske dig direkte som et eksempel på hvordan man som forældre kan gå til sin teenager ift. brugen af stoffer.

Vil du ha' noget imod jeg sender dig en uddybende PM ? :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2017 13:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
QuaZ skrev:
...
Vil du ha' noget imod jeg sender dig en uddybende PM ? :-)

Du skriver bare :)


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team