Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 22:51


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 okt 2016 05:21 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Hej folkens :D

Jeg er ved at stoppe med hashen, så jeg kan få en psykiatrisk udredning, men der er noget jeg ikke er helt klar over:

Hvor lang tid er det man skal være clean, når det er cannabis, er det stadig til det er HELT ude af kroppen (test?)? Tænker på de lige har ændret loven for kørsel, så man ikke straffer folk der ikke er påvirkede, gælder det også psykiatrien - er ikke stødt på noget - men det kunne da være dejligt hvis det gik lidt hurtigere. Stødte også på tallet 4 måneder stoffri, før de vil hjælpe, kan det passe? Har søgt en del, men åbenbart ikke på det rigtige.

Nogen der har erfaringer, eller viden der kan hjælpe?

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2016 06:11 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
Jeg fik at vide, jeg skulle holde mig fra hash i et halvt år og søge hjælp i et misbrugscenter, da jeg første gang søgte hjælp i psykiatrien, hvilket jeg takkede pænt nej tak til.
Jeg stoppede dog med hashen i det halve år og anmodede endnu engang, med lægens henvisning, om et psykologforløb/udredning, men jeg blev denne gang kort meddelt, at jeg skulle "søge hjælp i et andet regi".


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2016 07:39 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Det er også mere eller mindre det svar jeg får, og det er jo temmelig dårlige udsigter... Hvad har du så gjort?

Der må sidde nogen derude, der kender nogen af de folk der kan trække i de rigtige tråde i systemet - ligemeget hvor i landet.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2016 08:26 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Hvis du eller din familie har råd, kan du jo starte med at gå til psykolog i stedet? Du skal selvfølgelig til en psykiater, hvis du skal have diagnosticeret en psykisk sygdom, udskrevet medicin osv. Men jeg synes, det er værd at overveje selv at finde noget behandling. Psykisk velvære er en underlig størrelse, der nok ikke kommer fra en diagnose og et glas lykkepiller. Lige netop på det område, har jeg ret lav tiltro til det offentlige system.

Det er et stort paradoks, at man skal være clean for at få psykiatrisk behandling i det offentlige. For mange mennesker kan ikke blive clean netop fordi de ikke får behandling for deres psykiske problemer.

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2016 08:41 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Jeg er helt enig, jeg skal bruge diagnosen til at give mig tid og plads i systemet til at finde noget alternativt, fordi min sagsbehandler presser på, og fordi jeg er træt af det. Har smidt en del penge efter terapi, og jeg har også tidbuddet i min kommune om gratis psykolog, men ja, jeg føler ikke det når dybt nok (har fået en del ud af det og benyttet flere tilbud), og jeg har også taget en del psykedelisk, så det giver god mening jeg skal den vej ud også. Fik et flashback den anden dag, hvor jeg så noget der gjorde mig sikker, skal tilbage til fraktalerne og have det løst.

Det er sådanset den hurtigst mulige vej til en diagnose jeg søger, om det så er gennem et privat/alternativt behandslingssted eller hvad der nu er af muligheder.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2016 10:06 
Jeg vil bare lige forstå dig Fritzie. Vil du bare have en diagnose, eller mener du, at du er så syg, at du har brug for en psykiater?

Jeg siger som Imp, at tiltroen til systemet på det område, er meget lav for mit vedkommende. Synes ikke rigtig, de har forstået menneskets psyke særlig godt.


Top
  
 
Indlæg: 11 okt 2016 10:15 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Prøv at gå til gadejuristen. De ved hvad dine rettigheder er, og vil gerne hjælpe dig med at få hjælp på trods af dit stofbrug.
Der er også brugerforeningen, men de er nok mest henvendt til lidt mere hardcore stofbrugere end dig (men tror stadig de ved en del om din problematik, da man jo ikke rigtig skelner mellem heroin og hashbrug).

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2016 10:45 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
@Ø Jeg har nogle udfordringer med min psyke, som gør at jeg ikke altid kan være stabil, og "normal", så jeg vil gerne have en diagnose så jeg ikke skal forsvare mig selv når det sker for meget, eller føle at jeg er dårligere end andre. Det ville også være rart, at få sat ord på det på en måde, for jeg har altid vidst der var et eller andet, men mødt meget skepsis fordi jeg er god til at skjule det for andre. Jeg tror ikke jeg har brug for medicin, eller psykiatrisk hjælp som sådan, men jeg skal i en kasse der passer bedre til mig, så jeg kan få noget ro og komme videre.

Måske er det svært at sætte sig ind i, men jeg føler på en måde det er det ritual vi har i vores samfund, for at tage det spring, og det er det jeg tror på lige nu - selvom jeg heller ikke er meget for psykiatrien.

@Hector Har godt tænkt på gadejuristen, jeg har bare ikke kunne få mig til at skrive, fordi der ikke er tale om regelbrud i den forstand og så det med at misbruget er i den milde ende. Det er vist også det jeg ender med at gøre, for at få et overblik over det.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2016 11:45 
Superb Fritzie jeg forstår, har selv været igennem samme mølle. Ønsker dig alt det bedste :) :hjerte:


Top
  
 
Indlæg: 11 okt 2016 12:28 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Tak for forståelsen, det var egentlig godt at det spørgsmål blev stillet :D

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2016 21:22 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Ja prøv og hør gadejuristen, jeg synes og erindre at Nanna skrev at det ikke var lovligt den der med cleantid og psykiatri (jeg skulle have et år cleantid den gang før de ville tage mig i psykiatrien).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2016 21:30 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Jeg høre lige af inde på Brugernes Akademi :)
Har selv oplevet de krævede 12 mdr og en af mine venner 6 mdr, men mener faktisk ik det efter loven.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2016 21:40 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Jeg har heller ikke kunne finde en lov om det, udover en retningslinje om hvor de skal sende folk hen alt efter situation, og det er forskellige tal jeg får hver gang, men jeg ved så også at der er forskellige retningslinjer for regionerne... Så måske det er der den ligger.

Tak, det lyder spændende :D

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2016 22:17 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Det er trist at det er blevet sådan, men det er nu engang vilkårene. Jeg har selv været igennem møllen de sidste 2 år, jeg mødte dog ingen krav om misbrugsbehandling som sådan, men min psykiater foreslog mig at starte på det sideløbende med udredningen hos ham, hvilket jeg så gik med til, for ét af mine mål var alligevel at holde op med at misbruge. Som "misbruger i den lette ende" bliver du nok tilbudt et gruppeforløb på 12 uger som er lidt "meh.." men der er nogle guldkorn indimellem og behandlerne tager i den grad ens udfordringer seriøst. Din sagsbehandler vil formentlig også være mere forstående, hvis du ikke kan være så mødestabil mens du er i behandling. Det der har virket for mig i systemet, er en insisteren på at få ro til at få det bedre; hvis du kan mærke at du bliver stresset/dårlig af en eller anden dødsyg aktivering, så sig det som det er. Sørg på samme tid for at være pro-aktiv ifht. alternativer, man får det ikke bedre af bare at få ro, man skal også have noget stabilitet i hverdagen, noget at stå op til og de tilbud HAR alle kommuner, de gemmer bare de bedste (læs: dyreste..) til sidst.

Ønsker dig det bedste - skriv gerne PM hvis du vil have mere info/erfaring.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2016 22:46 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
1. Svar der er kommet er at: Der er 3. Mdr cleantid generelt før de vil se en i psykiatrien i region H.
Efter tre måneder skulle der ikke være nogen "biologisk" grund til ikke at lave undersøgelsen. Han ved ikke om der er regionale forskelle Det tyder det på.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2016 00:51 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
@Fso Så kommer jeg nok ikke tættere på et konkret svar på det spørgsmål, min sagsbehandler sagde også "vel 3 måneder" (ikke region H), men det er godt nok lidt tyndt at tage sådan en beslutning efter - hva' skidt - det værste er ved at være overstået. Jeg skriver det bag øret, og så må jeg insistere på højst 3 måneder hvis de vil trække den, eller bede om at se hvor det står henne. :)

@Snoezel Tak for svaret, det er et rigtigt godt råd du kommer med, og det er også mere eller mindre det jeg selv er kommet frem til. Jeg kan godt forlade mig selv og tvinge mig igennem ting, men ikke i længden, så siger jeg fra, og min sagsbehandler er meget menneskelig og bebrejder mig det ikke, bare jeg melder ud, så er det bare mig der skal overbevises om at det ikke er jordens undergang, og det går fremad. Hendes chef er dog en anden støbning, men jeg tror det holder tæt.

Jeg får desværre ikke tilbudt noget ved misbrugscentret, de vil gerne komme ud engang om ugen, og fortælle om hvordan hash skader en, og følge mig når jeg stopper, men spørg jeg efter reel behandling, så er det til psykiatrien, og så er det stadig status quo (lang ventetid), så det kan jeg ligeså fint selv (har været stoppet flere gange før). Måske de alligevel har noget på misbrugscentret, det lyder underligt nu jeg tænker over det hvis der ikke er nogle samtalegrupper - har ikke været så insisterende der nede.

Vil gerne vide mere, så jeg sender en PM.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2016 16:45 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2016 22:08
Indlæg: 538
Kedeligt der skal være sådan en forskelsbehandling.

Jeg kom til psykiater og psykolog med det samme, også selvom jeg på det tidspunkt havde et misbrug af cannabis og alkohol.
Da jeg kom til psykiater fik jeg dog at vide jeg skulle stoppe med cannabis og skulle på antabus indtil han ville begynde at medicinere mig med andet.

Selvom jeg ikke kender dig Fritzie så er jeg rigtig glad for du prøver at tage fat i problemerne, dog vil jeg gerne ytre min skepsis for psykiatrien. Ved mindre du har en af de mere alvorlige psykiske lidelser som f.eks. bipolar eller skizofreni så ville jeg træde meget varsomt med den medicin de udskriver.

Jeg syntes min psykiater var meget hurtig til at udskrive stærk medicin for at få min depression og angst under kontrol. Medicin som skader mere end det gavner på langt sigt.

Jeg kender dog godt følelsen af at ville have udskrevet en diagnose, for det gør nemlig at man har et trumfkort når man skal møde det offentlige system, man får bare flere rettigheder og flere muligheder når man først har sådan en diagnose.

Følger spændt med for at høre hvordan det går og ellers ønsker jeg dig alt held og lykke Fritzie.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2016 21:56 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Vil nu gå lidt længere og kalde det forfærdeligt - der er folk der stoler fuldt og fast på det system, og vejer deres livsværdi på det. Ad og føj!

Det er slet ikke medicin jeg vil have, insistere de på at jeg skal have det, så gør det ikke noget, men jeg har ikke tænkt mig at tage det fast. Jeg vil bare have en diagnose, og så igang med HF, og se om ikke det kan lade sig gøre forholdsvist smertefrit med det forbehold, og en sagsbehandler ind over eller sådan noget.

Som udgangspunkt er jeg ikke imod medicin for at komme ovenpå igen, men jeg har forsøgt mig så meget selv, den værste del af det er overstået, og jeg er ok fortrolig med min angst, og de ringe jeg kører i.

Tak for dit svar og interesse, det er en vigtig advarsel at komme med.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2016 14:48 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Meh, fik svar fra lægen idag: 9 måneder fra det er ude af kroppen. Kommer til at savne dig gamle dreng.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jul 2018 15:31 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 28 dec 2016 20:23
Indlæg: 30
Læsteblige tråden igennem. Hvordan gik det hele?

Mvh Jegløs


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team