Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 apr 2024 06:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 12 jun 2012 10:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
(Indledende bemærkninger)

1) Vores nuværende samfundsstruktur er ikke bæredygtig

2) Omskiftningen til en grøn civilisation, må stadig foregå indenfor (samfundetsrammer)

3) Et demokrati bygger på folket, og når regeringen derfor ikke formår at opbygge et bæredygtigt samfund, er det folket, der fejler, ofte grunden uvidenhed om de omkringliggende problemer. Derfor skal ignorance bekæmpes af de vidende i samfundsgruppen.

4) Vækst er ikke ensbetydende med livskvalitet

5) Livskvalitet er derimod en subjektiv følelse, og må aldrig påvirkes i en bestemt retning af en autoritær stat

Vi er ved at nå til et punkt, hvor borgerne, forbrugerne som de kaldes, er begyndt at tænke miljøet, sikkerhed og ind i deres indkøb, og dette er firmaerne så naturligvis begyndt at efterligne i deres produktion.

Dette er et utroligt vigtigt, men det er dog stadig kun et symbolsk skridt, på vejen mod en bæredygtig planet.


Senest rettet af Rophe 12 jun 2012 23:06, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 10:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Vi står overfor, hvad eksperterne kalder for "den store masseudryddelse af arter". Dette skyldes at vi er for mange mennesker, der forbruger for mange ressourcer.

*masse udrydelsen af arter og andre miljøproblemer, har vidt rækkende problemer for menneskehedens fremtid.

* Miljøproblemerne er skabt af menneskelig aktivitet, som defineres som:

* Ødelæggelse af økosystemer (i forbindelse med f.eks. fældning af skove, for at gøre plads til landbrug og byer)

*Forurening

* Indførelse af fremmede arter i allerede etablerede økosystemer

*Den eneste - og simpleste - langsigtede løsning er at sætte uberørte naturstykker tilside, hvor naturen gør hvad naturen gør bedst.

* Andre løsninger er:
* Udbyggelse af offentlig transport og indførelse af bilfri byer
* Beplantning af skove
* Omlæggelse af madproduktion til at være økologisk og bæredygtig
* Alternativ og bæredygtig energi-produktion
* Producenter skal tænke bæredygtighed ind i deres produktion, og produkter bygges til at kunne holde igennem generationer

Alle disse punkter uddybes i en senere artikel

---

Er psychedelia mon enig?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 10:48 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 sep 2009 14:02
Indlæg: 938
Du mangler punkt 2 ;)

Nu er jeg også lidt depressiv og melankolsk, men synes ikke vi skal stoppe den globale opvarmning:

1) Hvis vi tror vi kan ødelægge en klode for altid, er vi nogle idioter. Jorden skal nok klare sig efter vi er forsvundet.
2) Hvis vi er dumme nok til udrydde os selv, skal vi ikke være til. Lad naturen gå sin gang, og lad os udrydde os selv. Vi bremser alt for meget på den her planet, synes det er på tide, at vi forsvinder; skal en ny race overtage vores plads, må det være sådan, men vi bør ikke være her mere.

_________________
there is someone in my head and it's not me


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 13:14 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Du mangler punkt 2 ;)

Ups :)

Nu er jeg også lidt depressiv og melankolsk, men synes ikke vi skal stoppe den globale opvarmning:

1) Hvis vi tror vi kan ødelægge en klode for altid, er vi nogle idioter. Jorden skal nok klare sig efter vi er forsvundet.
2) Hvis vi er dumme nok til udrydde os selv, skal vi ikke være til. Lad naturen gå sin gang, og lad os udrydde os selv. Vi bremser alt for meget på den her planet, synes det er på tide, at vi forsvinder; skal en ny race overtage vores plads, må det være sådan, men vi bør ikke være her mere.


1) Selvfølgelig vil jorden aldrig kunne ødelægges af mennesket. Mennesket kan derimod ødelægge jorden for sig selv (og millioner af andre arter)...

2) Du har ret. Men vi er så heldige at vi har den fornødne teknologi og viden til at bygge et bæredygtigt samfund!

Skiftet er nemt!

Men, ligesom en hulemand næppe kunne forestille sig biler og fjernsyn, så har vi også en begrænset fantasi, når det kommer til at forestille os et bæredygtigt samfund. Al forandring er svær for mennesket...
Så problemet ligger i at motivere folket.........

Og at overvinde pessimismen :P

Jeg mener, hvorfor synes du dog ikke, at vi skal stoppe den globale opvarmning, hvis vi kan?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 14:14 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
Jeg tror ikke vi kommer videre så længe vi er så mange som vi er. 7 milliarder. WTF? Hvad fanden tænker vi på? Jeg er derudover fuldstændig enig med dig, Samuel Caldwell. Vi ender som et tyndt, sort lag i nogle klipper om mange millioner år, fyldt med glasskår og ølkapsler og skidt og lort.

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 15:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Jeg tror ikke vi kommer videre så længe vi er så mange som vi er. 7 milliarder. WTF? Hvad fanden tænker vi på?


Synes du så, at en mulig løsning, kunne være at vi indførte fødselskontrol?

Eller skal vi bare vente på at udgå, og muligvis trække en hel verden af arter med os i faldet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 16:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 sep 2010 22:23
Indlæg: 337
hvorfor ikke stoppe mennesker og maskiner i at forurene og ødelægge øko-systemet, istedet for at menneskeheden skal ende i et mega gruppe selvmord?? http://www.youtube.com/watch?v=3hx-G1uhRqA fantastisk dokumentar, folk burde se!

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 16:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 nov 2009 01:14
Indlæg: 186
Tror vi har været så heldige at ramme en tid, hvor det nok først bliver i det næstre århundrede man virkelig kommer til at mærke til det, selvom det går stærkt. Men vi er da begyndt så småt at finde løsninger? Elbiler og hybrid er i hvert fald en god begyndelse, men tror virkelig der skal tænkes langt udenfor boksen, hvis den her negative udvikling skal bremses helt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 16:23 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
Synes du så, at en mulig løsning, kunne være at vi indførte fødselskontrol?

Eller skal vi bare vente på at udgå, og muligvis trække en hel verden af arter med os i faldet?


Ja, en global etbarns politik. Men jeg tror ikke det er realistisk. Vi er ligesom lemminger på vej mod afgrunden. Naturen eller vores egen dumhed/grådighed finder nok en løsning på befolkningsproblemet længe før vi selv formår at få vendt skuden.

Men tænk hvad vi kunne opnå som civilisation hvor der globalt set fandtes en 7 millioner mennesker istedet for 7 milliarder. Minimalt pres på naturen. Alt energi vil kunne findes i naturlige kilder. Alle mennesker vil have adgang til rigeligt med resurser og nye produktionsmetoder vil gøre at det meste arbejde vil udføres af maskiner, og menneskene derfor i højere grad vil kunne tage sig at tænke istedet for at gøre. Det eneste håb jeg egentlig har for menneskeheden er at naturen kommer os i forkøbet, så det er random dice hvem der for lov at overleve, og ikke ens økonomiske købekræft, som det bla. ses med AIDS i den 3. verden.

Lemminger gør iøvrigt ikke det der med at lade sig falde ud over afgrunden. Det er en menneskelig egenskab vi har tillagt dem.

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 16:29 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 20 feb 2002 02:01
Indlæg: 1199
Geografisk sted: Nordsjælland
Mht. fødevareproduktion og distribution, kunne et stort skridt i den rigtige retning være, lokal produktion af "lokale" fødevarer. Man kunne måske forestille sig enorme landbrugsstationer, der står for at forsyne et stort areal rundt om. Dette ville måske nok begrænse udvalget af eksotiske delikatesser, men til gengæld kunne man spare enorme mængder brændstof, på ikke at skulle fragte thailandske minimajs til DK, når vi selv kan dyrke yderst lækre majs :) Jeg har lige haft lidt omkring klima i klassen, og syntes, at denne idé gav rigtig god mening. Man behøver måske ikke at droppe alt fra udlandet, men man kunne da i det mindste undlade at købe ting fra udlandet, som sagtens kan produceres her hjemme. Det kunne højst sandsynligt også skabe flere arbejdspladser.

Bare et lille input :)

_________________
Overdosis, badtrip eller lignende katastrofer? ->Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 16:39 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Citat:
4) Et demokrati bygger på folket, og når regeringen derfor ikke formår at opbygge et bæredygtigt samfund, er det folket, der fejler, ofte grunden uvidenhed om de omkringliggende problemer. Derfor skal ignorance bekæmpes af de vidende i samfundsgruppen.


Du skal tænke på at det ikke er regeringen, som styrer produktionen. Den er derimod styret af private aktører. Det er ikke helt så lige til

Som det er nu, så er der nok resurser til alle mennesker i verden. Ja, alle 7 milliarder, så det er måske slet ikke så stort et problem. Verden er jo pænt stor skal man tænke på, men med det fortsatte ønske om vækst kan det selvfølgelig ikke blive ved. Vi bliver simpelthen nødt til at arbejde mindre. Så red menneskeheden, og bliv hjemme og hyg dig :mrgreen:

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 17:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 apr 2011 17:40
Indlæg: 138
Opiaden skrev:
Men vi er da begyndt så småt at finde løsninger? Elbiler og hybrid er i hvert fald en god begyndelse


Jah, der bliver bare satset alt for lidt på el, og hybrid. Det er da begyndt at blive lidt udbredt, men der kommer til at gå lang tid før teknologien er ordentligt moden til det. Priserne er simpelthen alt for høje i forhold til hvad man får (begrænset rækkevidde, miljø-problemer med de store batteri-pakker, og en række andre problemer). For nyligt har prominente fabrikanter som Bmw, og Audi begyndt at trække sig fra markedet!

Entheo skrev:
Mht. fødevareproduktion og distribution, kunne et stort skridt i den rigtige retning være, lokal produktion af "lokale" fødevarer. Man kunne måske forestille sig enorme landbrugsstationer, der står for at forsyne et stort areal rundt om. Dette ville måske nok begrænse udvalget af eksotiske delikatesser, men til gengæld kunne man spare enorme mængder brændstof, på ikke at skulle fragte thailandske minimajs til DK, når vi selv kan dyrke yderst lækre majs :) Jeg har lige haft lidt omkring klima i klassen, og syntes, at denne idé gav rigtig god mening. Man behøver måske ikke at droppe alt fra udlandet, men man kunne da i det mindste undlade at købe ting fra udlandet, som sagtens kan produceres her hjemme. Det kunne højst sandsynligt også skabe flere arbejdspladser.


Jeg tror også at det er den eneste rigtige vej at gå. Dog uden de enorme landbrugsstationer, men istedet i form af at alle stor-byer skal starte med at etablere Vertikal-farming (http://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_farming).

For dem der ikke gider læse hele wiki'en kan jeg kort sige at det handler om at bygge en skyskraber, som skal fungere som drivhus, hvor afgrøderne bliver dyrket under perfekte betingelser.

Enkelte forslag jeg har set, hævder endda, at disse kæmpe vækst-huse skulle kunne fjerne en del af Co2 problemet i storbyerne. Selvfølgeligt vil vi stadig være nødt til at have svine, og kvæg-drift uden for storbyerne, men jeg tror bestemt at vertikal farming er et stort skridt imod et bæredygtigt samfund.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 18:33 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Jeg er på det seneste blevet stor tilhænger af en filosofi/ideologi som kaldes modvækst
Citat:
Modvækst handler om at skabe vækst i alt det, som er vigtigt for os som mennesker og samfund. Det vil sige fællesskab mellem mennesker, tryghed og sundhed, omsorg og solidaritet, den enkeltes mulighed for at udfolde sine potentialer – og et samfund, der tager ansvar for andre mennesker på kloden, for kommende generationer og for at bevare en mangfoldig og bæredygtig natur.


Ideologien er over 100 år gammel og siger egentlig bare det åbenlyse, men at gå fra teori til praksis tager jo som bekendt noget tid... Demokrati er et godt eksempel derpå...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 22:01 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
Mht. fødevareproduktion og distribution, kunne et stort skridt i den rigtige retning være, lokal produktion af "lokale" fødevarer. Man kunne måske forestille sig enorme landbrugsstationer, der står for at forsyne et stort areal rundt om. Dette ville måske nok begrænse udvalget af eksotiske delikatesser, men til gengæld kunne man spare enorme mængder brændstof, på ikke at skulle fragte thailandske minimajs til DK, når vi selv kan dyrke yderst lækre majs :) Jeg har lige haft lidt omkring klima i klassen, og syntes, at denne idé gav rigtig god mening. Man behøver måske ikke at droppe alt fra udlandet, men man kunne da i det mindste undlade at købe ting fra udlandet, som sagtens kan produceres her hjemme. Det kunne højst sandsynligt også skabe flere arbejdspladser.

Bare et lille input :)


Jeg er fuldstændig enig. Med moderne teknologi er der ingen grund til bruge så mange resurser på transport. Internettet gør det nu i langt højere grad muligt at samarbejde og dele viden globalt uden at skulle rejse, og nye byer ville kunne være mere eller mindre selvforsynende. Der er en film om det.

Snoezel,det modvækst der, det lyder som en rar ting. Det er næsten så jeg får min tro på menneskeheden tilbage.

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jun 2012 22:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 06 sep 2010 22:23
Indlæg: 337
respekt til psychedelia for at der er så mange der går op i øko-systemet og menneskeheden!! jeg er glad for og stol af at være bruger af en så fornuftig side!!!!

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team